Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ena hårddisken försvann efter formatering


danielbas

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig med detta problem, har sökt i forumet och andra ställen men hittar inget svar.

 

Jag skulle formatera båda hårddiskarna (C: och D:) och startade alltså upp med XP-skivan. Jag tog bort båda partitionerna, skapade en ny på C som sedan formaterades och Windows installerades där.

 

I Diskhantering under Den här datorn formaterade jag sedan D: men glömde att först skapa en partition. Formateringen satte dock igång, men när den stått och tuggat på 99% ett tag så stod det att formateringen inte kunde avslutas eller något liknande.

 

Därefter kan Windows inte hitta D: längre. Startar jag med XP-skivan så står det: "Det går inte att komma åt disken" där D: borde ha varit. Det står dock storlek mm för båda hårddiskarna och i BIOS så är båda indentifierade.

 

Vet någon hur jag får tillbaka D:? Har provat att installera om Windows men det hjälper inte.

 

Tack på förhand!

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är två separata fysiska hårddiskar.

 

Lite märkligt att båda hittas i BIOS men under Diskhantering så finns bara en.

 

Idé, någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

jag har precis samma problem! Jag skulle installera om mitt win xp för jag har skaffat ett nytt moderkort. Jag hade 2 partioner på C: som jag tog bort, och sedan formaterade jag disken. Nu kan jag inte installera windows xp för att det går inte att komma åt disken. Skulle verkligen också uppskatta en lösning på detta om det finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte precis samma problem.

 

Jag antar att det är en SATA-ansluten hårddisk, då måste du troligen stoppa in drivrutinen till SATA-kontrollern på moderkortet tidigt under installationen när det står Tryck F6... Den drivrutinen brukar man få med moderkortet på en CD, men sedan får man själv föra över den till diskett. Det finns en massa trådar om det i Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...