Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få cell med formel att vara tom?


Jonas123

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har gjort ett Excel-diagram (linje-diagram) som plockar data från en matris med formler i varje cell. Linjedigrammet sträcker sig över ett år och ibland vill jag att en linje skall sluta vid exempelvis mars. Problemet är att om en formel tar fram värdet 0 för april-dec så ritar Excel ändå ut dessa punkter och dessutom strecket mellan mars och april ner till noll (se bifogad bild).

 

Min fråga är därför om det finns något kommando som gör att en cell uppfattas som helt tom av Excel och därmed inte ritar ut dessa punkter?

 

Har provat kommandon som =om(a1=0;"";a1) men utan effekt. Excel ritar ändå ut punkterna. Har provat att skapa ett error eller #N/A i cellen men Excel klassar den ändå som 0 och ritar ut punkten.

 

Hur får man Excel att uppleva att cellen är helt tom trots att den innehåller en formel?

 

Mycket tacksam för svar

 

Lars

 

[bild bifogad 2005-12-21 15:32:34 av Jonas123]

[inlägget ändrat 2005-12-21 15:33:50 av Jonas123]

[inlägget ändrat 2005-12-21 15:34:44 av Jonas123]

786099_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra din formel så att den returnerar ett felmeddelande istället, då ignorerar diagramen värdet. Typ:

=OM(a1=0;FEL.TYP(7);a1)

 

Sök i hjälpen efter "fel.typ" om du vill ha ett bättre värde än 7:an (#Saknas!)

 

Jag har för mig att jag sett ett "visa nollvärde" kryss någonstans också, men jag kommer ta mig tusan inte på var.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är följande:

Istället för formeln som du prövat:

=om(a1=0;"";a1)

använd formeln

=om(a1=0;saknas();a1)

Då kommer datapunkten inte att ritas i ditt diagram.

mvh

/Isak

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...