Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga Till HTML?


silent

Rekommendera Poster

Exakt var ska jag lägga in "<BLINK>...</BLINK>" för att "Välkommen Hit!" ska blinka?

 

</HEAD>

<body bgcolor=#000f99><center><table border=0><td width=350 align=left><font size=3 face=arial>

<center><font color="FF000"=arial><h1><b>VÄLKOMMEN HIT!</font></h1></b></center>

 

Om jag skulle vilja ändra färg på texten "skicka ett e-brev till mig" exakt var lägger jag in kommandot? kör på "red".

 

</ul></font><hr>Skicka ett e-brev till mig:

 

Tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Hett tips! runt texten :)

 

Men ett ännu bättre tips, lär dig använda CSS, det blir mycket enklare och renare då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ett ännu bättre tips, lär dig använda CSS,

I samma veva bör man lära sig vad användarna vill ha. Ingen normal person vill se blinkande text på skärmen, detta är bara nybörjartjafs från 90-talet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"runt texten" det säger mig tyvärr ingenting,jag är nybörjare på detta?

I övrigt så vill jag bara säga att jag endast vill testa på lite olika färger/funktioner m.m.

Det är väll så man lär sig och förhoppningsvis kommer man fram till ett bra slutresultat.Jag har svårt att tro att alla kan allt från början,man lär väll sig vartefter.

Egentligen behöver ni inte bry er om detta mer,jag känner att jag vänder mig till något annat ställe med mina frågor.Kanske får jag ett bättre bemötande därifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Med runt texten menas med <blink>Välkommen....</blink>.

 

Nackdelen med att anvämda blink är att det inte ingår i standarden, den fanns med i början men är numera borttagen och ersatt av "funktioner" i CSS.

 

Att sedan blinkande text är jobbig att läsa är en smaksak men jag tycker man inte skall använda det i onödan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att just BLINK är ett otyg. Dock så är ju frågan intressant eftersom den gäller uppbyggnaden av hur man kodar HTML (om/när man gör det för hand).

<BLINK>

"startar" formateringen och

</BLINK>

avslutar den.

Så om du vill formatera texten Välkommen hit så blir det alltså:

<BLINK>Välkommen Hit!</BLINK>

 

Vidare så är det väl inte helt fel att silent får testa själv för att se vad han/hon tycker om resultatet. Det kan ju visa sig att silent (och de besökare som är målgruppen för webbsidan) tycker att BLINKande text är helmysigt...;)

 

Jag hoppas du fortsätter att lära dig HTML (och då helst i kombination med CSS) och att du även i fortsättningen känner att eforum är ett bra ställe att fråga på när du kör fast.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta till mig ditt råd Gunnar och kika på "css" framöver också,tack för hjälpen.

Tack även du Cluster.

I övrigt så kan jag säga att jag håller på med 4 olika hemsidor,med totalt olika inriktningar/funktioner.Varav "en" kommer att innehålla sådant som "vissa" anser omodernt/onormalt etc.Men nu är det ju så att vi alla har "olika" tycke och smak.Trots det borde vi väll alla ändå få existera här i samhället,eller?

 

 

Är det någon som kan se varför jag inte får texten "skicka ett e-brev till mig" röd? kan jag ha missat att skriva in något?

http://img497.imageshack.us/my.php?image=namnls7xj.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske får jag ett bättre bemötande därifrån.

Om du menar mitt inlägg så får du se det som konstruktiv kritik. Kan du inte ta emot sådan har du fel inställning till fenomenet "lärande". Var inte så känslig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag ha missat att skriva in något?
Nja, font-taggen som du använder för att göra texten röd, stänger du ju </font> innan den text som du vill skall vara röd.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du få den i samma röda färg som det som står övanför så ska du flytta ner </font> efter skicka ett e-brev till mig.

Nu står det innan vilket betyder att du slutar med Den formateringen innan texten "skicka ett e-brev till mig" kommer.

Då kommer den ju inte med i formateringen!

 

Såhär ska det vara: Skicka ett e-brev till mig:</font>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat"Ingen normal person vill se blinkande text på skärmen, detta är bara nybörjartjafs från 90-talet."Tycker du detta är konstruktiv kritik?

Jag tycker det låter som "personligt" tyckande.

Jag har inget emot att lära mig,snarare tvärtom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha blinkade text osv är inget jag bryr mig om.

Du får gärna ha det över hela sidan :)

Kunde blivit en hemsida om Las Vegas :)

 

Men angående hur du kodar din html och saknaden av att göra det med css så kan jag visa dig ett exempel på varför du inte ska göra som du gör Nu!

 

Tänk att du skriver:

 

<font color="red">micke</font>

 

på hundra ställen och du vill ändra färgen till "blue".

Då får du ändra på hundra ställen, varje color="red" ska bli color="blur".

 

Använder du css hade du bara behövt ändra på Ett ställe för att det skulle ändra på alla hundra.

 

<style type="text/css">
.text {
color: red;
}
</style>

<td class="text">micke</td> (på hundra ställe)

 

För att göra Denna text "blue" ändrar man bara upp i <style></style>

Ändra "red" till "blue" så ändras det på alla ställen där det står class="text" i td-taggen.

 

Nu var detta en snabbkurs men lär dig css direkt för det kommer att göra det SÅ mycket lättare då dina projekt eventuellt blir större.

 

EDIT:

Kunde kanske funnits ett "forum/galleri" med bara gamla kod-förslag/hemsidor.

En riktig nostalgi-tripp :)

 

[inlägget ändrat 2005-12-21 18:20:55 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som "personligt" tyckande.

Baserat på underlag och erfarenhet av 5 års kontiunerliga webbundersökningar riktade mot användarna hos landets största och mest välbesökta webbplatser. Inte så personligt alltså, även om min dåliga formulering förvisso antyder det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon försöka guida mig rätt i detta?Jag vill ha färgade ramkanter och ramkanterna ska inte gå att justera.Kan någon se om jag lagt in koden felaktigt?I nuläget borde ramkanterna vara "FF0000" och dom ska inte gå att justera "noresize".

 

[bild bifogad 2005-12-31 16:33:41 av silent]

[bild raderad 2005-12-31 16:41:18 av silent]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar bilden här och frågar samtidigt om vilken kod jag ska ändra på,för att minska ner storleken på hemsidan? Jag vill gärna ha den lite i mitten av skärmen och med ganska mycket utrymme runtomkring.

Den blev lite stor,jag har inte tillräckligt mycket att fylla den med just nu.

 

 

http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/hemsidan.PNG

[inlägget ändrat 2006-01-01 12:08:39 av silent]

788897_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...