Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk full, egentligen inte


Simulacra

Rekommendera Poster

När jag startade min serverdator i förrgår så stötte jag på ett problem efter månader av felfrihet.

 

Den klagade på att hårddisken var full vilket jag tyckte var väldigt konstigt eftersom jag inte ens borde ha använt 10% av utrymmet. Så jag började rensa lite filer för att få utrymme, men jag upptäckte snart att detta inte hjälpte. Hur mycket jag än tog bort så klagar den på att hårddisken är full. Jag trodde att detta var en engångsförteelse och rebootade men detta löstes ej. Hela systemet startar utan några problem och alla filer är läsbara, men inget är skrivbart, kollade upp med mount om filet var ReadOnly men det står att det ska vara skrivbart (rw).

Alla loggar är tomma och de har väl något med detta att göra, så jag kan inte gå efter något där.

 

Det är Ubuntu som rullar på en gammal P2 450Mhz:are med kernel 2.6.12-9-386 och en Western Digital 40GB med ca. 3-4 år på nacken.

 

df -h ger:

/dev/hdb1 37G 37G 0 100% /

 

Googlade lite och hittade endast en med samma problem fast lösningen verkar inte vara densamma (var att han hade för lite Inoder eller något)

 

df -h -i ger:

/dev/hdb1 4,7M 93K 4,6M 2% /

 

Och 2% använt så lär det ju inte vara det som är felet.

 

Skulle gärna vilja gå runt detta utan att behöva installera om allt, tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Option '-i' ger antalet inoder, dvs antalet möjliga filer. Mao är det inte antalet det är fel på, utan snarare att en (eller några) filer är så stora att de har fyllt upp disken.

 

Kolla 'man ls' och lek förslagsvis med -R och -S options till ls kommandot så hittar du nog problemet.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du inte på nåt sätt lyckats fylla upp disken?

 

Du kan kolla hur mycket diskutrymme en katalog använder med kommandot du . du / listar alltså diskutrymmet för hela filsystemet.

 

Det finns även grafiska program som visar hur mycket utrymme olika kataloger använder, t ex xdiskusage, baobab och kdirstat (de finns allihop att installera från Universe: https://wiki.ubuntu.com/UniversePackages ).

 

Tänk på att en viss andel (normalt 5 procent) av utrymmet är reserverat för root (så att även om användarna fyller upp allt diskutrymme, så funkar fortfarande systemet för root, så att man kan rensa). Alltså, om man använder 95 procent av utrymmet så kan inte vanliga användare lägre skriva till disken (och df rapporterar det som 100%). Det betyder också att om man använder mer än 95 procent, så behöver man rensa tills man har mer än 5 procent ledigt innan vanliga användare kan skriva till disken (och df kommer alltså att visa 100% ända tills mer än 5 procent är ledigt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inloggad som root, samt tagit bort ca 1GB utan att få en enda byte mer ledigt...

Samt att jag inte kan logga in gnome för att den klagar på det är för lite ledigt diskutrymme, så programmen ni tipsat om går ej att köra :(

 

Några föler förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det räcker att ta bort 1 GiB. 5 % av 37 GiB är ju 1,85 GiB... För allt förtydliga, df visar samma värden oavsett vilken användare du är, skillnaden är bara att root fortfarande kan skriva till disken när df visar Use% == 100% (ända till disken verkligen är full, dvs Used == 1K-blocks).

 

Vad säger df (utan växeln -h)? Jämför värdena för "1K-blocks" och "Used". Förändras "Used" när du tar bort filer?

 

Kommandot du kan du köra från konsollen (dvs tryck ctrl-alt-f1 och logga in där). Om du inte gjort det redan bör du kunna frigöra en del utrymma genom att ta bort gamla nerladdade paketfiler med sudo apt-get clean .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar zerblat!

 

Felet var så var det att en loggfil för ett phpscript jag hade gjort hade blivit 34GB stort. Måste ha buggat på något vis och fyllt den med massa skit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...