Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Enkelt problem i Access

Matteus

Recommended Posts

Hej

Jag vill göra världens enklaste grej i Access.

Jag har en tabell med Namn och till detta vill jag koppla telefonnummer.

Tabellerna är konstruerade enligt följande

Persontabell:

PersonId Räknare

Namn Text

Nummer-tabell:

NummerId Räknare

Telefon Text

PersonId Tal

Relationen är 1:N mellan dessa tabeller

Nu har jag skapat forumlär med guiden och då har jag valt modellen där formuläret för Nummer poppar upp i ett eget fönster. Problemet kommer då jag ska mata in värden. Jag får hela tiden detta felmeddelande;

"Du kan inte lägga till eller ändra posten. Det krävs en relaterad post i tabellen person"

Ja, jag för står varför men varför kan inte det relaterande talet skapas automatiskt i tabellkolumnen PersonId i Nummer-tabellen så att den länkar tillbaka till rätt post i Person-tabellen?

Måste jag åstadkomma det själv?

HJLÄP. Är ju bara en enkel nybörjare!

Magnus Ahlkvist

Om du ska ha detta i ett popup-fönster så behöver du åstadkomma det själv. Det är ingen större grej.

Om ditt person-formulär heter "person" så sätter du default-värdet för personid-fältet till =[Forms]![person]![id]

För knappen som öppnar nummer-formuläret sätter du koden (byt ut formulärnamnet för nummer-formuläret till det namn du har på formuläret).

Me.Refresh
DoCmd.OpenForm "nummer"

Me.Refresh säkerställer att posten du jobbar med i person-formuläret sparas innan nummerformuläret öppnas.

Sedan kan det vara en idé att sätta Modal till True för nummer-formuläret, så att inte användaren ändrar person bakom, och sedan fortsätter lägga till nummer i tron att numren hamnar på den nya person som är vald i personformuläret.

Sätts Modal till True så säkerställer man att inte nummerformuläret tappar fokus.

--

http://ahlkvist.blogspot.com <-- Min blogg, uppdateras emellanåt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...