Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa och billigaste digitalboxen?


Jodie

Rekommendera Poster

Text-tv:n är slöare på T15S. Däremot är bilden kanonfin på båda, t o m bättre på T15S, men jag har den iofs på en nyare tv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med flimrande bild verkar ha att göra med vilken Skärmtyp som är inställd. Men det gäller ju att finna ett läge där folk inte heller blir onaturligt långa i ansiktet eller bilarna får äggaktiga ovala hjul, sett på min troligen något mer än tio år gamla tv.

 

Signalstyrkemätaren verkar bara kunna visa inget alls eller 95%.

 

F.ö. befarar jag att min Smartbox 15S har ännu ett problem gemensamt med den påstått risiga 10S - som jag själv inte testat men läst om - nämligen att den på något sätt sammanblandar olika sändare. När man knappar fram listor med programkanaler förekommer ibland samma, vad jag skulle kalla, indexnummer dubbelt. Typ:

 

97 SVT2 Värmlandsnytt

97 SVT2 Tvärsnytt

99 SVT24 Östnytt

99 SVT24 Tvärsnytt

 

Det fenomenet har jag inte sett med min Smartbox T20 och kan väl inte vara normalt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på www.netonnet.se under digitaltv. Där finns billiga boxar. För 499: -. + frakt då ja. Men att köpa en du kan stoppa kort i är väl aldrig fel om du någon gång ångrar dig och vill ha betalkanaler.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Köp "friboxar" till tv-apparater du inte "tänker" skaffa boxer till.

-Annars köp boxar med "kortplats"!

 

(Om skillnaden i pris är "stor", numera är skillnaden "typ" 200:-, och då ska man köpa "bättre box"!)

 

Om man ens ska köpa box ÖHT, (om man kan ta emot TV), eftrsom HDTV-boxar antagligen kommer snart.. Å andra sidan så kostar ju en box inte mycket idag, och man får TV6!

 

(TV6 är en "frikanal" från Viasat, som kör i princip samma program som TV3, ZTV + en massa fotboll etc.) Hade jag bara haft SVT+TV4 analogt, hade jag faktiskt köpt en box "bara" för att få TV6..

Hejja Pagrottsky! (Han krävde flera fria kanaler i digitalnätet.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med TV6-tipset.

 

Som det känns nu kommer jag antagligen försöka lämna tillbaks min Smartbox T15S. Emitor tycks ju knappast ha avhjälpt problemen som fanns redan i T10S-versionen, och nu bara bortförklara dem att döma av den mailväxling "0x2A" publicerat här. Inte vet jag - kanske har de endast piffat upp de gamla T10S med en extra SCART....(?)

 

Egentligen hade jag nog tänkt köpa en T20 till, men när så T15S dök upp ca 200 spänn billigare och dessutom skulle kunna köras på 12 volt chansade jag på den.

 

Har också upptäckt att det var mindre lyckat ha två Smartbox stående på tv'n - bägge reagerade ju på SAMMA fjärrkontroll.

 

Tipsa mig gärna om någon annan fribox som även klarar 12 volt!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sagem ITD62 går på 12V.

 

OK, det är ingen "fribox", den har kortplats.

 

832 kr inkl. frakt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också upptäckt att det var mindre lyckat ha två Smartbox stående på tv'n - bägge reagerade ju på SAMMA fjärrkontroll.

 

Jag hade en Thomson för satellit och en box av annat märke för marknätet och hade samma problem med att fjärrkontrollerna fungerade på bägge. Mycket irriterande!!!

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smartbox T-10s är en katastrof.

Den är inte stabil.

Den felar precis hur mycket som helst.

Minst en gång varje kväll så får den spader och fjärrkotrollen slutar funka.

 

Med min T15S verkar det hänga upp sig på något vis ibland så att jag inte lyckas växla kanal direkt med sifferknapparna. När man trycker på en siffra visas den bara uppe till vänster på skärmen, men boxen växlar inte kanal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Samma problem får man "överallt" om man köper "2 apparater" av samma märke och typ. Därför fick jag flytta ner ena Nokia-markboxen till köket.. Kör nu med Nokia, Force och Nokia (sat) i samma rum. Just för "fjärrprobblemet"!

 

Panasonic hade för 10 år sedan en lösning på problemet, fjärrarna och videorna kunde programmeras som "apparat 1", "apparat 2" etc. Givetvis funkade fjärrarna på båda apparaterna, om man "valde apparat" på fjärren..

 

 

JAg blev så "till mig" av tråden, att jag beställde en digitalbox till den "sista TV:n" i huset som inte har digitalbox, en 100Hz 32" panasonic som står i ett rum ("biblioteket") där nästan aldrig någon är.. Den blev det:

 

http://www.dilog.se/webshop/las_mer.php?webshop_produktID=90

-Testvinnare 2004, så den duger väl fortfarande, antar jag..

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-18 18:44:45 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Nokia 112T är en markbox, som jag köpte i julas, som klarar 12 volt. Den klarar också "boxer", vilket kan anses vara "bonus". Kostade då (i julas) cirka 900:-

 

Enligt Nokia så är just den boxen "bra för husvagnar"!

Själv har jag sett att den är "väldigt kompetent" för mottagning, den kräver nästan "inget alls" i signalkvalitet för att ta emot "baskanalerna" inom digitalnätet, vilket betyder i princip SVT-kanalerna och TV4. Vissa andra kanaler (som Canal Plus och TCM) verkar sändas lite svagare, men även dessa funkar bra. 112T ger förresten en "ordentlig" teknisk genomgång, om man vill, på alla kanaler. Informationen räcker till (och blir över!) för "terracom" och liknande..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem får man "överallt" om man köper "2 apparater" av samma märke och typ. Därför fick jag flytta ner ena Nokia-markboxen till köket.. Kör nu med Nokia, Force och Nokia (sat) i samma rum. Just för "fjärrprobblemet"!

 

Panasonic hade för 10 år sedan en lösning på problemet, fjärrarna och videorna kunde programmeras som "apparat 1", "apparat 2" etc. Givetvis funkade fjärrarna på båda apparaterna, om man "valde apparat" på fjärren..

 

Min andrabox är tänkt som särskild "videobox" hemma, och att dessutom kunna tas med som ensam box vid camping.

 

Om den extra box som kanske är igång för att spela in ett annat program än det man tittar på reagerar på de fjärrkontrollkommandon man ämnat för "tittaboxen" kan det ju bli helstruligt. Och enligt Bosse kan man tydligen inte vara säker även om man väljer olika fabrikat.

Det borde väl vara en smal smak att kunna lägga till en funktion så att användaren själv kan "matcha" fjärrarna med resp apparat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Innan du köper "bottennappet" SAGEM kanske du vill läsa M3:s test av digitalboxar? -Testvinnaren säljs för 995:- idag...

 

Här är testet:

http://www.dilog.se/customfiles/filer1/M3%20test%20nr1%202005.pdf

 

Sorry: Jag sammanblandade de "franska" boxarna; Thomsom var bottennappet, Sagem var hyfsad. Sagem saknar dock Text-tv i "turboläge", med mera. Så jag skulle nog för hundralappen mer välja testvinnaren... Skillnaden i pris är ju försumbar!

 

[inlägget ändrat 2006-05-21 21:24:43 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Bosse kanske har Thomson respektive Triax? -Samma märke enligt M3:s test av markboxar, kanske även satellit?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du köpa den:

 

http://www.technistore.se/index.php?referrer=completeprodinfo.php&headdirid=2&id=8&name=ITD+62&tablename=marktv

 

 

Själv köpte jag min i en SIBA-butik för 895.

 

Minsta boxen, med Boxerguid och RF-modulator, men saknar turbo text-tv.

 

Testet som virtuosen hänvisar till har inte ITD62 med, men ITD64 vilken har lite fler utgångar, men i övrigt identisk. Testet kan dock vara missvisande då programvaruuppdateringar ändrat prestanda på boxarna. T.ex. upplever jag att kanalsökning går väldigt snabbt på Sagem.

 

 

"Testvinnaren" är säkert bra, men den går inte på 12 V och saknar RF-modulator, vilket var ett krav för mig.

 

 

Här är ett annat test med flera boxar:

 

http://www.dilog.se/customfiles/ljudobildtest.pdf

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-21 22:37:13 av frippe64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här om fjärrar som ev påverkar även andra produkter än dem de har levererats med, går det att få reda på sådana "biverkningar" i förväg? Finns det kanske listor e.dyl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...