Just nu i M3-nätverket
Jump to content

600 000 datarader??

Pumafliff

Recommended Posts

Jag har en txt-fil med rådata på ca 80MB och någonstans kring 600000 rader. Jag vill nu arbeta med denna data och har tillgång till Excel enbart.

Någon som kan komma med lite tips om hur jag får in detta i excel? Antar att man kan lägga in datat på flera sheets och arbeta från dem, inget problem förutom det oändliga arbetet att lägga in det.

Kunde man skriva nåt makro som importerar exempelvis 65535 rader i taget från txt-filen och lägger in excel? Har aldrig jobbat med makro som går utanför excel innan...

Finns det ngt sätt att utöka antalet rader i excel?

MVH//DD

Se vad XLDennis har att skriva om saken:

http://www.xldennis.com/ImportStoraText%28vba%29.htm

http://www.xldennis.com/textfiler%28fso%29.htm

Du får helt enkelt dela upp det på flera arbetsblad eller hantera text filen som en databas och hämta enbart de värden du behöver.

600 000 rader, det är många det. Eller närmare bestämt nästan 10 arbetsblad fulla med data...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

hmmm när jag kör det andra exemplet så fastnar den på raden;¨

Dim Db As DAO.Database

med felmeddelandet: Compile error User defined type not defined

Om jag disablar den raden så fastnar den på raden nedanför som oxå är en DAO.-rad...

Vad kan det vara?

I första exemplet så skall man;

"För att exemplet ska fungera krävs att en referens sätts till Microsoft ADO och till Microsoft Scripting Runtime."

Hur gör man detta (är newbie på vba som sagt...)

Tack för all hjälp!

Ps kör win2k samt excel 2k SP-3

I VBA editorn öppna menyn Verktyg och där välj referenser. Leta sedan reda på de referenser som XLDennis säger behövs och bocka för dessa.

Det ska räcka.

Och ja, det fungerar för mig ivartfall. (med DAO 3.6)

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...