Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Remote desktop / Terminal server

Holken

Recommended Posts

Hej

Jag söker en bra server lösning, där jag skall ha 5 st användare som skall arbeta emot en windows 2003 server. Nu är jag inte så insatt detta. Vad är det för skillnad mellan Remote desktop och Terminal server?

Jag vet att Remote desktop har en begräsning till 2 användare med administratörsrättigheter. Hur gör jag om jag vill ha 5 st användare? Går det att lösa med Terminal server? Vad behöver man för licenser osv?

Tack på förhand!

Hur gör jag om jag vill ha 5 st användare? Går det att lösa med Terminal server?

Japp. Remote Desktop och Teminal Server är i praktiken samma sak, men med TS menar man då vanliga användare loggar in och att licenshanteringen är installerad (den ska inte vara installerad om du enbart kör RD).

Okej, jag har suttit och läst lite om det här, och fått lite mer klarhet i det hela.

Men nu är fråga, hur fungerar det med licenserna? Behöver varje användare en licens?

Är det med licenserna man ställer in användarens behörighet till servern?

Behöver varje användare en licens?

Du behöver lika många licenser som du ska samtidiga användare.

Är det med licenserna man ställer in användarens behörighet till servern?

Vad menar du? Behörigheterna ställer du in som vanligt i filsystemet.

Johan Sandqvist

Precis som du skriver är Remote Desktop enbart till för fjärradministration (men funkar givetvis för vanligt arbete också om man klarar sig med 2 användare).

Terminalservern finns inbyggd i Windows 2003, du aktiverar funktionen genom Add/Remove Programs -> Windows Components. Du kan köra ett visst antal dagar (typ 180) utan några licenser, sen måste du ha det för att kunna använda servern.

Licenser finns av två typer; Device och User CALs (Client Access License). Om du vill låta många användare logga in från ett fåtal datorer passar device bättre (varje enhet som ansluter måste då ha en egen licens). Har du däremot få användare, men som vill ansluta från många datorer (jobbet, hemifrån, skolan osv) passa user-CALs bättre. Licenskontrollen sköts av en Terminal Server License service som måste finnas installerad på någon server i din domän (har du bara en server får det alltså bli den, annars föredrar jag ex en DC). Varje enhet/användare som loggar in snor en licens, och det är licensservern som håller reda på vilka som har respektive inte har. Tyvärr fungerar licenshanteringen rätt uselt (i min mening) så det krävs att du har koll på allt. Om du ex väljer device CALs och loggar in en enda gång med en dator så har den snott en licens, oavsett om du i fortsättningen vill eller inte vill använda just den datorn. Licenser återförs som "lediga" först efter 52-89 (slumpmässigt vald för respektive CAL)! Licenser kan köpas på ex Dustin, eller där du annars köper dina licenser ifrån. Observera att servern bara kan ha antingen device eller user cals, inte både och.

Du kan välja vilka användarkonton som får logga in på terminalservern genom att lägga in dem i rätt säkerhetsgrupp. Har ingen TS-server till hands nu, men har för mig att det finns en Remote Desktop Users grupp på servern som normalt har rätt att logga in via RDP.

// Johan

(men funkar givetvis för vanligt arbete också om man klarar sig med 2 användare).

Ja, men då måste användaren tillhöra gruppen Administrators och det är ingen höjdare om det är en "vanlig" användare...

Tack för alla bra svar!

Då får det bli ett par User CALs eftersom server kommer ha ca fem användare som vill kunna logga in i från olika datorer.

Det där med att första användare som loggar in får licensen. Låt oss säga att vi har en licens och en användare som heter Nisse. När Nisse loggar in får han då licensen bundet till sitt konto?

Sedan så undrar jag, när man har satt upp en terminal server och ännu inte har löst någon licens, och kör med den här 120 dagars prövotiden. Hur många användare kan anslutas till serven då?

Sen en sista fråga, är det möjligt att få en client dator att boota upp direkt till server? Alltså, att så fort du trycker på on-knappen så ska den ansluta och logga in på servern? Hur gör man detta isåfall?

[inlägget ändrat 2005-12-20 22:58:01 av Holken]

Johan Sandqvist

Ja, om Nisse loggar in så knyts en licens till hans konto. Mig veterligen har dock MS inte (ännu) lagt in någon funktion för kontroll av just user-CALs, men det LÄR ju komma snart (just nu begränsas bara devicelicenser). Tyvärr lämnar väl verktygen för hantering av licenser väldigt mycket att önska, så det kanske hänger ihop med det. Det går tex inte att specificera *vem* som får lov att sno en licens, eller för den delen ens tilldela en enskild person (eller dator för device) en egen CAL.

Under prövotiden kan så många logga in som är tillåtet i inställningarna för serverns RDP connection (dvs du kan välja själv). Titta under inställningarna för Terminal Services Configuration. Efter provötid gäller serverns inställningar förutsätt att användaren har en TS licens för sitt konto.

Du kan ju alltid autostarta RDP-klienten (lägg en genväg i Startup), men såsom den är uppbyggd kommer den att koppla ifrån servern om inte någon loggar in med en gång. Därefter måste man då starta klienten för hand. Kör man ex speciella versioner av tunna-klient OS kan man ha en miljö som är "förprogrammerad" att ansluta till servern, eller om man ex kör LTSP (linuxdist som kör RDP mot servern) så har man ingen annan loginskärm än den man ser på servern.

Hoppas det gav dig svar på dina frågor.

// Johan

Jag vill fortsätta frågorna Holken ställt eftersom jag står i begrepp att göra samma sak. För mig blir det dock devices eftersom det är max 5 burkar som ska kunna ansluta. Det som förbryllar mig lite dock är att när jag vill installera TS får jag detta meddelande

"Program Installation: If you continue with this installation, programs that are already installed on your server will no longer work and will have to be reinstalled. You must use Add or Remove Programs in Control Panel whenever you install programs to use on a Terminal Server."

Det låter lite oroväckande eftersom de program som klienterna skall kunna ha åtkomst till redan är installerade, jag har dessutom begränsade möjligheter att installera om dem och är inte alltför sugen på att göra det.

Något sätt att slippa detta på?

/Anders

Johan Sandqvist

Det är inte så farligt faktiskt. När du har installerat TS-tjänsten så måste man alltid installera program via Add/Remove Programs. Anledningen till detta är att systemet då "fixar" till sånt som behövs i en fleranvändarmiljö. Det innebär tex att om du installerar Acrobat Reader via Add/Remove Programs och sen startar det och godkänner licensvillkoren, så kommer systemet att känna av de ändringar som görs och applicera det på alla andra (kommande) användare. Ingen annan behöver alltså starta Readern för att manuellt godkänna licensvillkoren. Nu kanske detta var ett trivialt exempel, men visar ändå på principen att Add/Remove tar reda på vilka ändringar som görs under installationen (ex standardinställningar) och ser till att dessa appliceras för samtliga användare. Ett program som normalt bara skapar en genväg på startmenyn för den användare som installerat det, hamnar nu istället på den gemensamma startmenyn för alla användare.

Tyvärr är många program rätt dåligt skrivna med avseende på nyttjande i en TS-miljö, så det kan dessutom krävas lite extra handpåläggning. Ofta måste man tillåta skrivning till programmets katalog i C:\Program Files\<katalog> för samtliga användare (görs enklast genom att låta Users få skrivrättigheter för just den katalogen, gör aldrig användare till administratörer eller power users).

Lite beroende på vilka program du redan har installerat så behöver du nog inte göra några större ingrepp. Oftast kommer befintliga program fungera rakt av, men varje användare kanske måste göra vissa grundinställningar innan programmet kan användas.

// Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...