Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CMYK i Paint Shop Pro & Photoshop Elements 3 & 4?


MrLars

Rekommendera Poster

Känner någon med säkerhet till om "Photoshop-funktionen" att göra om RGB-bilder till CMYK i Paint Shop Pro och Photoshop Elements 3 & 4

Jag har Photoshop Elements nr 1 och det fungerar inte! Det går heller inte att göra det in Paint Shop Pros testversioner.

 

Bakgrund till frågan:

Jag skulle helst slippa köpa dyra Photoshop och vill heller inte köra med piratkopior av Photoshop. Men om programvaruleverantörerna inte tillåter att man kan göra något så enkelt som att göra om bilder till CMYK i de billigare bildbehandlingsprogrammen så är de riktigt snåla och ogina. Jag gör en del grejor ideellt för en kyrka och de kan inte köpa dyra Photoshop.

 

Endast svar från personer som vet med säkerhet om dessa funktioner finns i de senaste versionerna av ovanstående program är av värde...

 

Mvh

 

Lars

 

[inlägget ändrat 2005-12-18 14:54:07 av MrLars]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lite ur hjälpen i PSP v 9, som är den som jag har. Det har visst kommit en ny, sen Corel Draw tog över, men den har jag inte.

 

Although you cannot create images in Paint Shop Pro using the CMYK model, you can produce colour separations that can be printed on CMYK printers. There are two ways to do this: You can split the images into CMYK channels or you can print colour separation pages

 

och

 

In a CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, and Black) conversion, Paint Shop Pro replaces the RGB (Red, Green, and Blue) colours you see on the monitor with the CMYK colours used in printing. You can then print a separate page for each CMYK colour by selecting the CMYK Separations option in the Page Setup dialogue box. This is useful if you are using a pre press shop and doing high-end printing.

 

Jag vet inte om du blev klokare av det här, men det är vad jag får fram.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det var som jag trodde. Visst är det ett skäl att det är en billigare variant av Photoshop. Men det är fortfarande en ganska larvig sådan.

 

CMYK-hantering är en enkel funktion som inte kräver någon större programutvecklar insats eller investeringskonstnader för Adobe att lägga in, vilket annat "lull-lull" man får i de ständigt kommande versionerna av Photoshop gör, vilket motiverar ett högre pris pga av avancerat utvecklingsarbete.

Det är helt enkelt pengar det handlar om. Adobe är rädda att förlora företagskunder som köper Element istället! Men de som hamnar mitt emellan; idella föreningar och privatpersoner som vill kunna trycka, de hamnar i kläm eftersom det kräver att de köper Photoshop för 5-6000 kr eller mer. It´s all about money. U know!

 

Tack för din information och att du tog tid att svara Ljung!

 

Mvh

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå! Det var "god" information, väntad och tyvärr inte alltför upplyftande.

Tankade ner Corells nya PSP X. Det är samma grej med den. Föstår inte varför. Jag funderar på om det finns en överenskommelse mellan prgoramutvecklarna att INTE utforma PSP så att den konkurrerar med Photoshop på den professionella layoutmarknaden där det är ett måste med CMYK-hantering. Vem vill sitta och dela upp bilderna i flera cmyk-delar, när de flesta skickar en sammanställd och CMYK-ad bild från bildbehandlingprogrammet direkt till tryckeriet. Det är en hund begraven här. Det luktar överenskommelse mellan programutvecklarna lång väg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag och fråga!

Min fråga är bara: är det helt säkert att Corel Photo Paint klarar att CMYKA RGB-bilder?

Och en fråga till! Vet du VAR man kan få tag på programmet? Blocket.se???

 

MVH

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Jag har Corel Paint 8, och den klarar att CMYKa RGB. F.ö. är Corel Paint ett kompetent program, som dessutom startar betydligt snabbare än Photoshop 7...

Var man hittar det? Troligen intensiv nätletning. Finns någon svensk generalagentur? Där kanske man kan få hjälp.

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån ska betala utvecklingstiden.

 

CMYK är mer komplicerat än RGB och sannolikt är det inte många av PSP:s användare som har någon anledning att använda CMYK.

 

Varför är det mer komplicerat? Jo, CMYK introducerar bl a en fjärde dimension i ett rum som egentligen kan beskrivas av 3 dimensioner. Men när man trycker finns det många sätt att trycka "samma" färg. Det finns m a o inte ett entydigt sätt att konvertera mellan RGB och CMYK.

 

För Adobes del finns det, gissar jag, en stor kommersiell anledning att motivera Photoshop framför Elements. Men för PSP finns ju ingen sån anledning.

 

<konspiration>Hmmm, om inte PSP har trampat in på ett Adobe-patent och Adobe säger att det är OK så länge PSP inte implementerar CMYK?</konspiration>

 

[inlägget ändrat 2005-12-20 00:46:22 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Ja, självklart menade jag Corel Photo Paint. Sorry! Var lite för snabb...

Man måste ju säga att man får väldigt mycket för 4 500 kr + moms.

När man i tester jämfört CPP med PS har inte CPP legat många snäpp efter.

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst får man mycket för de pengarna!

 

Men eftersom vi pratar Corel nu så måste jag bara säga - testa Corel Painter MED en bra ritplatta (typ Wacom Intuos). Här har Photoshop inget alls att hämta (nästan)!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Men - eh...

1. finns inte CMYK-funktionen i Corel Painter?

2. är Corel Painter ett fristående program?

3. vad kostar det?

4. vad skiljer det från Corel Photo Paint?

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Man kan generera separationer och sånt. Är itne så insatt i den delen av Painter.

 

2. Ja!

 

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010072380

 

3. Se ovan.

 

4. Väldigt olika program. Painter syftar hela tiden till att låta dig skissa och måla på ett "naturligt" sätt. Allt utgår ifrån att du har en vettig ritpenna som reagerar på tryck och lutning för att få det du ritar att uppföra sig på ett "naturligt" sätt.

 

Painter är också tänkt att användas tillsammans med Photoshop. Det går bra att ha PS och Painter igång samtidigt med samma fil öppen, de uppdaterar varandra när man "ALT-TABBAR" emellan dem.

 

Photoshop har ju visst stöd för ritpennor men det är, i min mening, rätt rudimentärt jämfört med Painter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
johan pålsson
CMYK-hantering är en enkel funktion som inte kräver någon större programutvecklar insats

 

Tvärtom, det är en av de mest komplexa funktioner som finns i ett grafikprogram.

Det är därför som det inte finns i de billiga programmen.

 

Men, du har rätt att Adobe själv skulle kunna lägga in det relativt enkelt i elements, dock skulle det bara bli nån form av "snöpt" CMYK-hantering eftersom färghanteringen påverkar ALLT i ett grafiskt program.

 

I grafikbiblioteket som Paintshop PRO använder finns ett rudimentärt stöd för konvertering via ICC-profiler, men det är dock varken lättillgängligt eller speciellt väl fungerande (kanske beroende på att det är byggt på Windows inbyggda färghantering), det kan nog vara anledningen till att PSP inte riktigt fixar CMYK ?

 

Men, kan du inte lämna materialet i RGB istället ?

Det finns väl inga professionella tryckerier som inte kan ta emot och bearbeta RGB längre ??

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...