Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa en NY dator...


LolaJ

Rekommendera Poster

Någon som har tips vart jag kan köpa en Helt ny speldator som är BILLIG.

Den ska kunna klara av spel som Tex: Call Of Duty 2 och Need for Speed Most Wanted..

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-18 15:06:16 av LolaJ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell är väl inte speciellt dyra Brynäsaren? Jag räknar dem som ett "billighetsmärke".

 

Det är nog tyvärr så LolaJ att bra speldatorer är dyra. Ett riktigt vasst grafikkort kostar ju lika mycket som en komplett budgetdator.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Dell är väl inte speciellt dyra Brynäsaren? Jag räknar dem som ett "billighetsmärke".

 

DELL har ju grymt bra priser. Negativt är allt man hört och läst om att de tar lång tid på sig med leveranserna. Tydligen kan man inte riktigt veta när datorn kommer. Sen har det väl varit någon som fått fel datorpaket också vidare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vet när datorn kommer kan man känna sig lurad... men leverans tiden är 10 dagar och det är MYCKET.. men när du säger att man inte vet när datorn kommer äre då mer än 10 dagar?

 

[inlägget ändrat 2005-12-18 19:36:42 av LolaJ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara handlat handdatorer och nätverksutrustning av dem men det har funkat bra. Visst kan man läsa klagomål på Dell ibland men man bör betänka att det är en av Sveriges / världens största leverantörer så det vore väl konstigt om det inte blev fel någon gång.

 

Det är lite trist att läsa onyanserad kritik av Dell, ofta från människor som inte riktigt vet vad de pratar utan de har hört det i fikarummet. Tror att det är samma människor som kallar Telia för Felia och MS för M$:)

 

Men visst finns det saker att klaga på hos Dell så missförstå inte mitt inlägg. Det som retar mig mest är att de är så "stelbenta" och att man inte får någon som helst personlig service (är man riktigt stor kund så får man nog det).

 

En sak till som suger är att man inte kan titta på grejorna innan köpet. Köpte en ny TFT 24 Wide för en tid sedan, Dell gick bort då jag inte slantar en bra bit över tio papp för en skärm jag inte kan få se på innan köp.

 

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
LolaJ skrev:

Om man inte vet när datorn kommer kan man känna sig lurad... men leverans tiden är 10 dagar och det är MYCKET.. men när du säger att man inte vet när datorn kommer äre då mer än 10 dagar?

 

10 dagar är grymt länge. Då hade jag klättrat på väggarna. :-)

I övrigt är det bara vad jag läst och hört om DELL. Har aldrig beställt något från dem. Var ruskigt länge sedan jag ägde en märkesdator nu.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle också kunna titta på HP när det gäller färdiga paket. Den känsla jag fått när jag skummat recensioner är att HP ger väldigt mycket för pengarna, samt att de också har marginaler för uppgradering, om man väljer rätt. Men sånt ska du naturligtvis ändå kolla upp i detalj innan du bestämmer dig. Det är väl f ö HP som har tagit initiativet till priskonkurrensen de senaste åren? Och de har AMD i sina datorer, vilket Dell inte har - än. AMD Athlon 64 är nämligen den bättre spelprocessorn. Lite bökigt att hitta på HPs hemsida är det tycker jag dock, och dålig information om vilken sockel för processorerna de kör på, men så kanske det är hos alla?

 

Tipset är att hitta en modell du vill ha på hemsidan för HP, sedan använda t ex Pricerunner för att söka på produktnamnet och se vilken butikskedja som säljer den modellen billigast för tillfället:

 

http://h41221.www4.hp.com/psc/hho/se/sv/desktops.aspx

 

http://se.pricerunner.com/

 

Och har du tur finns den då kanske i en butik nära dig, så att du kan åka dit och hämta den på en gång (Dell bygger inte förrän de fått pengarna). Att åka till en butik direkt och försöka få hjälp är troligvis ingen hit, eftersom de som står i butiken ofta inte vet särskilt mycket om det de säljer, förutom det som står i annonsen...

 

/m

 

[inlägget ändrat 2005-12-22 00:27:17 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst finns det saker att klaga på hos Dell så missförstå inte mitt inlägg. Det som retar mig mest är att de är så "stelbenta" och att man inte får någon som helst personlig service (är man riktigt stor kund så får man nog det).

 

Jag är en 1-personskund med s k "på-platsen-service".

 

Mina fläktar har börjat låta illa.

 

Jag mailar Dell support.

 

Dagen efter får jag en utförlig instruktion hur jag ska använda Dells hårdvarudiagnostikprogram.

 

Jag mailar tillbaka resultaten (inga fel men detta oljud ibland).

 

Svaret blir - säg tid och vi skickar en tekniker som byter fläktarna.

 

 

 

Så dålig och opersonlig var alltså Dells support. En hel dag till spillo för att skicka en tekniker hem till mig för att byta fläktar. Riktigt dåligt!

 

:) :) :)

 

Nä, summan är ju för min del att Dells support är oklanderlig. Trots att jag var på min sista månad av garanti efter nära 3 år! Perfekt!!!!!!!!!!!!!!!

 

[inlägget ändrat 2005-12-22 02:53:30 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din upplevelse delas av de flesta som har ett garantiärende hos Dell, det jag tänkte på när jag skrev "opersonlig service" är när något händer som går utanför de normala rutinerna. Har du handlat av t ex komplett.se så kan du få tala med samma person varje gång.

 

Hardcop testar en maskin från Dell och deras service. Det som fick bäst betyg var på sätt och vis just servicen. Dell's betyg drogs ned (kraftigt) av all "bloat ware" som de tvingar på sina kunder men det är de ju inte ensamma om. Jag rekommenderar den här artikeln starkt:

http://hardocp.com/article.html?art=OTI0

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...