Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Död" skärm på laptop


Bob the ASP Builder

Rekommendera Poster

Bob the ASP Builder

Kör en IBM Thinkpad T30 där skärmen inte fungerar/uppträder konstigt.

 

Vid uppstart "bläddrar" den liksom - eller gör någon typ av skärmuppdatering med hög växlingsfrekvens. De ljusa delarna av skärmen blir efter hand mindre för att tillslut inte finnas alls - då återsår en svart skärm - men tydligt tänd/backlightad (men svart och inget flimmer)

 

Jag har lagt ut 2 bilder:

 

Vid uppstart:

http://www.isplanket.com/lcdstrul.jpg

 

(Den avlånga rutan till vänster i bild motsvara outlinen till verktygsfältet i Photoshop som var aktivt just då)

 

Efter en stund:

http://www.isplanket.com/lcdstrul2.jpg

 

På externskärmen är allt helt normalt - förutom när jag testade på en Dell-skärm igår - då flyttades bilden i sidled vid FN+F7-växling . Men det kan väl bero på grafikskillnader..??

 

Någon som har nåt tips.

 

HAr surfat runt utan att hitta just detta fel - men någon hade i annat sammanhang en lös sladd - törs man skruva sig in i en sån här???

 

/Bob the ASP Builder/ Man åker skridskor när det finns is - inte när det finns tid...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...garanti?

 

Diagnos:

Troligen glapp någonstans.

 

Lösning:

Troligen enklaste, och kanske billigaste, att byta dator via e.v. garanti.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt. jag är då ingen expert på dessa små men det känns som ett jobb för en reparatör ifall det nu går att laga.

 

Om du enkelt klappar om din dator, milda stötar, påverkas då bilden?

 

Skruva - upp till dig om du vågar. Om sedan verkligen hittar något fel vet jag inte.

 

Eller - kör alltid datorn mot en extern skärm. Dvs inget att ha med på tåget kanske men den går ivartfall fortfarande att använda.

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bob the ASP Builder

VARFÖR - svarar personer som inte vet något alls on frågeställningen på frågor och bidrar därmed till att döda tråden???

 

Är väl bättre att lämna obesvarat då så att någon som verkligen har nåt att tillföra blir intresserad!!

 

När jag tvingade grafikkortet att göra ett antal MYCKET snabba uppdateringar (genom att fokusera in/ut hastigt) på en mycket stor bild i Photoshop. Så började skärmen gradvis blinka mer och mer - för att till sist bli helt normal igen - och har nu ffungerat 4 timmar helt normalt!!

 

Lite konstigt - men jag hade ett liknande fel i en äldre IBM för 4 år sen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det löst sig. och F'låt om jag inte bidragit med något.

 

Kan annars mest hålla med i det du skriver. Ett mystiskt fel som jag spontant inte kan se vad det beror på. I grunden låter det som ett hårdvaru fel med man kan aldrig vara säker på om det inte är mjukvaran som ligger bakom.

 

Hoppas att datorn förblir med bild.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...