Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kraschad hårddisk

hellen

Recommended Posts

Har en kraschad hårddisk på en av datorerna hemma och undrar om det finns möjlighet att få liv i den igen genom att köpa en extern hårddisk och sätta till. Hur gör man då om den gamla hårddisken inte ska användas alls utan bara den nya? Vad ska man tänka på när man köper extern hårddisk?

/hellen

"undrar om det finns möjlighet att få liv i den igen genom att köpa en extern hårddisk och sätta till"

Nej, när datorn startar kommer BIOS att testa den disk som har kraschat och eftersom det är tuffa tester så kraschar disken.

Vad du kan göra är att i en annan dator sätta NONE i BIOS för en diskanslutning.

Sedan installera disken på denna anslutning.

När datorn startar testas inte den kraschade disken av BIOS (för det står NONE i BIOS) när OS startar w2k xp eller nån bra linuxrelease så hittar OS disken och det finns kanske möjlighet börja kopiera innehållet till en annan disk. Kanske måste detta göras i flera omgångar med datorn avstängd några timmat emellan.

Om det överhuvudtaget går.

Annars återstår bara lämna disken till någon firma specialicerad på harddisk recovery om innehållet är viktigt.

Är innehållet mycket viktigt, starta inte datorn mera, plocka ur disken ur datorn och gör det på en gång.

Det är inte alls säkert att det går att 'få liv i den' bara för att du skaffar en extern disk.

Hur vet du att den är "kraschad"?

\\Anp

finns möjlighet att få liv i den igen genom att köpa en extern hårddisk och sätta till.

När du skriver "få liv i den igen" så antar jag att du menar datorn och inte den trasiga disken. Vidare så antar jag att datorn är ganska gammal (äldre datorer brukar inte kunna starta från en extern disk).

Köp en ny IDE disk och montera den i datorn. Även om det skulle gå att starta från en extern disk så är en intern disk bättre på många sätt: snabbare och billigare samt att du slipper en extra burk på skrivbordet.

Att byta ut den gamla disken är mycket lätt det enda du behöver är en vanlig skruvmejsel. Får jag föreslå den här disken för 495 kronor http://komplett.se/k/ki.asp?sku=122292&cks=PLC

Sätt den nya disken på samma plats som den gamla satt och använd samma kontakter så lär du inte misslyckas.

-nisse

-God Jul-

Har inget viktigt alls i datorn har haft den att spela spel på så inget som är speciellt viktigt alltså:-)

Det andra låter för avancerat för min kunskap så jag tror det blir att lämna in den.

/hellen

Nä den är bara ett år så vi har jobbat hårt på att krascha den:-), lämnar jag inte in den så kanske jag provar detta tips det verkar enkelt för en "dummie" som mig själv

GOD JUL

/hellen

den är bara ett år så vi har jobbat hårt på att krascha den:-)

Om hårddisken bara är ett år så ska du reklamera den/datorn där den är köpt och få en ny.

Nja det är självförvållat med diverse spelprogram och alltför tung belastning så jag får skylla mig själv.

/hellen

Om hårddiskar kraschar genom att huvudet landar på själva disken eller liknande mekaniskt fel (gnissel och skrap tyder på det) så beror det inte på vilka spel (eller hur många) man installerar. Likaså ska inte tung belastning (vad nu det är) spela någon roll.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...