Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med grafikkortet :/


LolaJ

Rekommendera Poster

LolaJ skrev:

 

Jag har letat överallt i mitt BIOS utan att hitta AGP Voltage

BIOS -> Advanced -> Chipset Configuration så finns AGP Voltage, som default är satt till [Auto].

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-13 17:47:29 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Skapad
  • Senaste svar
P4VM800

 

Själv skulle jag ha uppdaterat till senaste biosen nu. Kommer du ihåg när jag nämnde att det brukar komma uppdateringar med utökat minnesstöd? Och ditt moderkort hade faktiskt ett par uppdateringar där de har, som de uttrycker, "Fine tuned some memorys":

http://www.asrock.com/support/download.asp?Model=P4VM800#bios

Värt ett försök tycker jag!

 

Försäkra dig också om att moderkortet har fått sina chipsetdrivare installerade – "VIA 4 in 1 driver Ver: 4.56", som hittas på samma sida, så att agp-porten verkligen har en korrekt drivrutin.

 

P.S. Tack för nya poäng! :)

 

EDIT:

Här står det ju förresten också 1.5V för agp-porten...

http://www.asrock.com/product/P4VM800.htm

[inlägget ändrat 2006-01-13 21:33:46 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ta den 3:e ( fine tuned some memorys Windows 1.30 ) ?

 

P.S. SKA PROPPA DEJ MED POÄNG !

[inlägget ändrat 2006-01-13 22:04:05 av LolaJ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ta den 3:e ( fine tuned some memorys Windows 1.30 ) ?

 

Jag brukar föredra att uppdatera med senast tillgängliga version d v s 1.40 i det här fallet. Alla tidigare buggfixar finns hursomhelst med i även den...

 

P.S. SKA PROPPA DEJ MED POÄNG !

 

Ja det lät ju trevligt! :)

 

Lycka till och hoppas det äntligen prickar rätt den här gången.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat av BIOS uppdateringen (fine tuned some memorys Windows 1.30):

Kan spela lite längre med den nya BIOS och det kommer inte någon VPU Recover ! :) MEN skärmen blir svart och en blue screen kommer upp (kolla bifogad fil, zooma för bättre text).

 

Jag brukar föredra att uppdatera med senast tillgängliga version d v s 1.40 i det här fallet. Alla tidigare buggfixar finns hursomhelst med i även den...

 

Jag ska nu uppdatera till 1.40 som RN sa och kolla om det fixar sej..

 

 

[bild bifogad 2006-01-15 15:19:33 av LolaJ]

794496_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. problem med ati2dvag (på din bifogade bild)

 

"after trying several software related things, I phoned the hotline, because I have still warranty on this machine. They immediately said it is an hardware issue after I described the symptoms and I got a new graphics card. I have had no more problems so far"

 

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/31775/?o=20 sjätte inlägget

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2006-01-15 16:28:25 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att jag borde kräva ett nytt grafikkort av leverantören ?!

 

Kräva och kräva... det är snarare din rättighet att få datorn åtgärdad vad det nu än må vara för fel, du ska inte behöva hålla på i dagar med egen felsökning. Ladda ner senaste drivrutinerna kan man väl göra men hjälper inte det så...

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting är helt klart galet i datorn på ett sätt som jag tycker LolaJ som konsument inte ska behöva finna sig i. Jag tror att man nu kan utgå ifrån hårdvaruproblem.

 

[bild bifogad 2006-01-15 15:19:33 av LolaJ]

 

Jag fastnade för...

"The device driver got stuck in an infinite loop. This usually indicate problem with the device itself or with the device driver programming hardware incorrectly."

...därför att även jag har varit med om precis samma meddelande. Men den gången var det inga bekymmer alls med grafikkorten (eller minnesmodulerna) jag prövade utan det var i stället moderkortet som var färdigt för sophinken..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN skrev:

 

Jag tror att man nu kan utgå ifrån hårdvaruproblem.

 

Inne på samma linje som du RN. Det mesta och lite till är ju testat vid det här laget.

 

Förmodligen något kompabilitetsproblem, har för mig att jag läste en post med liknande symptom i ett annat forum. Den gången så var det ett kompabilitetsproblem med minnena.

 

Det hela hade ju varit betydligt lättare för LolaJ att reda ut om han haft en uppsättning "reservdelar" tillhands. Efter allt det här strulet som är långt mycket mer än vad en konsument skall behöva stå ut med så är det helt klart ett problem för leverantören att ta tag i och fixa på rotmos.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-01-15 23:24:39 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Kapar tråden lite här.

 

Har också upplevt problem med blåskärm och ati2dvag.

 

Sitter på en bärbar burk med ett ATI Mobility Radeon X700. Köpt ny med xp installerat i sommras.

 

Har läst igenom tråden men mitt problem är att felet uppstår helt radom.

Ibland efter 2 min när jag startat och ibland efter 2 dygn.

Ibland är strömkabeln i och ibland inte.

Ibland sitter jag och caddar och bland är det internet

osv osv jag kan verkligen inte se något mönster varför det uppstår.

 

I och med att det har hänt så pass sällan, någon gång i veckan, så har jag inte riktigt orkat ta tag i det. Men nu börjar jag bli less på när det händer.

 

Om det är någon som har ytterligare tips tar jag gärna emot dem.

 

MVH

Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste, eller leverantören löste problemet för några veckor sedan...

Jag gick till leverantören och han bytte mitt nätaggregat mot ett nytt och la till en kylfläkt. Nu är problemet " spårlöst " försvunnet :P

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 16:05:33 av LolaJ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glädjer mig att höra efter allt ditt strul "LolaJ":thumbsup:

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
-=[\/!®U$]=-

Hej!

 

Jag köpte ett HiS RADEON X300SE 128mb PCI-Express kort för någon dag sedan och jag har samma problem med det. Jag spelade CS lite och märkte inget, men efter ca. 30-40 min så hängde sig CS ett tag sen kunde jag fortsätta spela som vanligt... :S Men när jag gick ut till Windows så var allting tillbaks som det va från början 640*480 och 16-bit färg dvs... Men jag har läst JÄTTEMÅNGA forum om samma problem men inte hittat något om PCI-express kort! Jag måste ha hjälp för det är LAN idag! hehe :D Jag vet inte om problemet kvarstår än för jag avinstallerade CATALYST 6.1 och installerade 6.2 UTAN att köra någon Disc-cleaner etc. Jag har heller ingen SMARTGART eller liknande i inställningar :S ... Jag har Win XP Home SP1 men det ska inte va någe problem... Jag tänkte prova HYDRAVISION snart bara för att testa det funkade på mitt 9600-PRO kort som jag har i denna PC...

 

//NestoR

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Hur ändrar man Smartgart från 8x till 4x?

Kul med trådar som vaknar till liv igen efter över ett års dvala! :)

 

Jag föreslår iaf att ändra till 4x redan i biosen – då kan Smartgart i sin tur inte gå högre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...