Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med grafikkortet :/


LolaJ

Rekommendera Poster

" VPU Recover was unable to fully recover from hardware deadlock, and has switched to software rendering. To restore hardware rendering you must restart your computer. Do you want to restart your computer now? "

 

Min spontana tanke var att en biosuppdatering för moderkortet kan vara på sin plats, allt för att utesluta kompatibilitetsproblem mellan denna och grafikkortet (många biosar kan/kunde ha problem att komma överens med diverse Ati-kort). Att datorn plockats ihop av "en leverantör" är då ingen garanti för mig att prylarna verkligen funkar tillsammans...

 

Men det kan naturligtvis också röra sig om hårdvarufel såsom andra i tråden redan varit inne på. Kanske vore det på sin plats att nyttja garantin? En nyinköpt dator ska funka och det utan en massa strulande redan från början..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Leverantören säger att detta fel BARA kommer på " crackade/nerladdade spel eller spel som inte är originala" MEN jag spelar " Knightonline " ett online spel som man laddar ner från deras hemsida ( http://www.knightonlineworld.com ) och jag tror nog inte att detta spel är crackad, utan original.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leverantören säger att detta fel BARA kommer på " crackade/nerladdade spel eller spel som inte är originala"...

 

Ren bullshit!! Leverantör = säljare = bör tas med en stor nypa salt eftersom det ur deras munnar kan hoppa fram all möjlig form av trams! De är inte intresserade av dig, däremot av sin egen provision.

 

Felmeddelandet du fick angående VPU-recover har ingeting överhuvudtaget att göra med ifall spelet är pirat eller orginal, inte ens ifall startfilen i en piratkopia skulle råka innehålla någon trojan eller dylik ohyra.

 

Denna lista med problemlösningar angående Catalystdrivaren kan säkert vara av intresse för dig nu:

http://www.tweakguides.com/ATICAT_12.html

 

Vad jag har förstått så hade du väl problem med blåskärmar också? Ett av förslagen enligt listan är då att t ex testa RAM-minnet, vilket görs med Memtest86:

http://www.memtest86.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåa skärmar kommer ÄNDAST när jag bockat ur de två rutorna i VPU revocer fliken,....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningarna i länken du gav mej:

 

See the Cooling tips under the Overclocking section

Reduce your overclock on the Core

Disable Fast Writes and/or Write Combining

 

Vart hittar jag " Overclocking "?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hittar jag " Overclocking "?

 

Du hittar dem inte. De syns bara efter en ändring i registry som man gör antingen manuellt eller kanske vanligast med ett program. Eftersom du inte ser de här inställningarna så har du inte överklockat ditt grafikkort och behöver inte bry dig.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey... En fråga:

Vad gör man med överklockning? Vad händer när man överklockning?

 

Kan det vara så att grafikkortet överhettas? ( ATI 9250 128 MB UTAN fläkt ) Behöver jag fler fläkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LolaJ skrev:

 

Vad gör man med överklockning? Vad händer när man överklockning?

 

Man höjer klockfrekvenserna för grafikprocessorn (GPU) och / eller minnet på grafikkortet. Syftet är att få bättre grafikprestanda. Någonstans runt 10% bör man kunna vinna men det finns inga garantier.

 

 

Kan det vara så att grafikkortet överhettas? ( ATI 9250 128 MB UTAN fläkt )

 

Jag skulle inte tro att det är ett överhettningsproblem. Du kan ju prova med att låta datorn svalna ordentligt (några timmar) och på en gång efter det att du har startat den så kör du igång ett spel. Det kommer då att vara svalt inne i lådan och det tar ett tag för värmen att byggas upp. Får du lika mycket fel med en sval dator som när den har gått några timmar så tyder det på att det inte är ett värmeproblem.

 

Behöver jag fler fläkt?

 

Inte på grafikkortet men en extra chassiefläkt har väl aldrig skadat även om jag inte tror att det är ditt problem.

 

[Edit: Att mitt svar hamnar ovanför din fråga beror inte på att jag svarat på fel inlägg utan är en bugg på eforum. Irriterande? Ja.]

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-01-10 00:43:02 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina FINA tips och kommentarer :)

Ska stänga av datorn över natten och se om problemet kommer upp imorron.. ska prova spela DIREKT efter att datorn har startats..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med mitt grafikkort ( ATI Radeon 9250 128mb).

 

Jag hade problem med mitt också i min nya dator köpt på Komplett (samma grafikkort som ditt). Mitt fel yttrade sig så att jag fick sätta ditt grafikkortet vid inloggningsskärmen för att det överhuvudtaget skulle fungera något så när.

 

Vad jag vill ha sagt med detta är att det absolut inte var något fel på mitt grafikkort utan nätaggregatet var defekt på något vis som gjorde att grafikkortet inte fungerade som det skulle. Nätaggregatet lät och såg ut att fungera men icke.

 

Efter några dagar la nämligen nätaaggregat av helt så jag åkte och köpte ett nytt (inte orkar jag vänta på postgången inte) för att få igång datorn och se då började grafikkortet också fungera.

 

Du har ju en ny dator precis som jag hade menar jag och ett nätaggregat som felar kan göra så att datorn beter sig på de mest besynnerliga sätt...

 

Jag har ingen fläkt på mitt kort heller utan en kylfläns och det ska räcka för detta grafikkortet.

 

Bara ännu ett tips i raden av felsökningar.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2006-01-10 06:06:51 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt nätaaggregat fungerar perfekt.. men det kan vara ett fel så jag ska kolla med leverantören senare.

 

Du kan ju prova med att låta datorn svalna ordentligt (några timmar) och på en gång efter det att du har startat den så kör du igång ett spel.

 

Jag stängde av datorn över natten. Efter att jag öppnat och börjat spela kom det inte en ruta förns 30-40 min tills det kom en ruta :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LolaJ skrev:

 

Mitt nätaaggregat fungerar perfekt.. men det kan vara ett fel så jag ska kolla med leverantören senare.

 

Hur vet du det? Det räcker inte med att mäta på alla rails:en, du måste mäta under last och under ganska lång tid (så lång tid som det normalt tar att få ett av dina fel). Även om du har mätt under last så är det ingen garanti (talar av egen erfarenhet). PSU fel kan vara riktigt lömska.

 

 

 

Efter att jag öppnat och börjat spela kom det inte en ruta förns 30-40 min tills det kom en ruta

 

Hmm ... intressant, är inte det längre tid än vad det brukar funka? Självklart så kan det vara slumpen så lite mer testning är på sin plats.

 

Har du möjlighet att köra med lådan öppen och en vanlig bordsfläkt riktad mot moderkortet?

 

Du kankse redan skrivit det i tråden men jag hittar inte (tråden är ju ganska lång) men hur kyls chassiet, har du flera chassiefläktar som blåser in/ut luft. Visst är det trevligt med fläktlösa grafikkort men de kräver att kylningen i lådan är ganska bra.

 

Det vore väldigt bra om du kunde testa med ett annat nätagregat.

 

 

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det? Det räcker inte med att mäta på alla rails:en, du måste mäta under last och under ganska lång tid (så lång tid som det normalt tar att få ett av dina fel)

 

När jag skrev " fungerar perfekt " menade jag bara att fläkten snurrade :P

My mistake :/ Hur ska jag få reda på om nätaagregatet fungerar perfekt eller hur ska jag testa den ?

 

Självklart så kan det vara slumpen så lite mer testning är på sin plats.

 

Ska ha datorn stängd igen denna natt och ska testa senare... och ja, jag spelade lite längre än vanligt :P

 

Har du möjlighet att köra med lådan öppen och en vanlig bordsfläkt riktad mot moderkortet?

 

Nej, jag har inte testat det! :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LolaJ skrev:

 

Hur ska jag få reda på om nätaagregatet fungerar perfekt eller hur ska jag testa den ?

 

Det lättaste sättet är att testa med ett annat aggregat. Din leverantör har ju inte varit så tillmötesgående (ingen överdrift) så det är nog dags att kräva att han lånar ut ett till dig så att du kan testa.

 

 

Nej, jag har inte testat det!

 

Det vore bra om du kunde testa så att det går att utesluta värmeproblem.

 

Felsökning handlar väligt mycket om att utesluta orsaker. Det är rätt sällan som man kan gå direkt på själva problemet utan istället så är det en process där man utesluter sak efter sak. Det här är enkelt om man har ett litet lager med datorprylar att testa med.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LolaJ skrev:

Blåa skärmar kommer ÄNDAST när jag bockat ur de två rutorna i VPU revocer fliken,....

 

Läste lite för fort första gången och höll därför på att missa det... det är bara EN av rutorna som ska bockas ur; den angående inrapportering av fel till Ati! Den andra rutan, om att VPU-recover ska vara aktivt, bör vara ibockad. Det rör sig faktiskt om en smart funktion där av Ati, som tillåter att GPU:n (processorn på själva grafikkortet) startas om vid låsningar. Har tidigare själv upplevt att detta buggrapporteringsverktyg dock har kunnat få hela systemet att låsa sig av att det drar igång och börjar utföra dess uppgift (på ett för tillfället redan ansträngt system).

 

P.S. Tack för poängen förresten..! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog lämna tillbaka datorn eftersom datorn e helt ny och jag orkar nog inte byta aggregat/grafikkort och åka fram o tillbaka... jag tänker ge alla er poäng för vartenda svar , tack för allt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka lite till nurå... :P

 

Jag har hört att man ska sänka volten från 1.6 till 1.5 i BIOS så kanske problemet fixar sig... hur sänkar jag volten dårå ?

 

Eller man kanske också ska dra ner tempen på CPU´n .... hur gör jag det ?!

 

Tacksam för svar !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller man kanske också ska dra ner tempen på CPU´n .... hur gör jag det ?!

 

Tempen sänks automatiskt för CPU:n ifall du sänker spänningen för den från 1.6 till 1.5V. Men en sådan åtgärd kommer sannolikt inte att lösa bekymren med Vpu-recover. Däremot kan det leda till att datorn börjar bete sig ännu mer instabilt!

 

Nej, det verkar inte alls logiskt... en sån sak skulle man möjligen kunna tänka sig att göra vid misstanken om att felen faktiskt beror på en för varm processor, men det vore ändå fel väg att gå. För det första löser man inte värmeproblem för processorn genom att sänka spänningen för den (såvida den inte skulle råka vara överklockad), man fixar bättre kylning i stället, och för det andra är chansen som sagt mkt liten att meddelandena om Vpu-recover skulle bero på en för hög processorspänning. Jag skulle tvärtom vilja påstå att datorn blir mer stabil av en liten aning högre CPU-spänning (kallas vcore), så länge den får adekvat kylning. Men allt är såklart relativt och en alldeles för hög vcore bränner i stället sönder processorn...

 

Det känns som att Bosse-i-skogen och NWM är inne på nåt vettigt angående nätagget och jag tycker det vore bättre om du försökte med det i stället, hellre än att sänka vcore.

 

En annan sak också att testa, som din leverantör kanske inte har kunnat förutse, är ifall en biosuppdatering gör datorn stabilare. Jag tänker då på ifall biosen fått utökat minnesstöd i någon nyare version (buggar gällande olika minnesmärken är faktiskt ganska vanliga).

 

Hoppas iaf du får rätsida på allting!

 

[inlägget ändrat 2006-01-12 01:52:00 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till den sidan: http://forum.sweclockers.com/printthread.php?threadid=431931 ( kolla på fråga 5 ).

 

Ja man blir ju aldrig fullärd, någonsin... men jag gör däremot en annan tolkning av punkt 5; de menar förmodligen att de sänkt spänningen för agp-porten till 1.5V och alltså inte själva CPU-spänningen, vilken man helst inte bör röra så länge man inte är ute efter att överklocka processorn.

 

Du kan föralldel pröva sänka din agp-spänning vilket görs inne i datorns bios. Kolla i handboken för ditt moderkort efter de rätta menyerna, alternativt på din moderkortstillverkares hemsida.

 

Poäng får du iaf för att du förde mina tankar åt ett litet annat håll. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat runt på BIOS manualen (.PDF fil).. hur översätter man AGP-spänning till engelska? :

 

P.S Tack för poäng! :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog lämna tillbaka datorn eftersom datorn e helt ny och jag orkar nog inte byta aggregat/grafikkort och åka fram o tillbaka... jag tänker ge alla er poäng för vartenda svar , tack för allt :)

 

Och detta har du gjort? Och den fungerar fortfarande inte?

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat runt på BIOS manualen (.PDF fil).. hur översätter man AGP-spänning till engelska?

 

Spänning anges i volt, strömstyrka i ampére o s v...

 

I min egen bios heter den aktuella menyn kort och gott AGP Voltage (eller AGP Spänning om man så vill). Denna kan jag ställa in mellan Auto, 1.55 och upp till 1.85V. Jag har den på Auto. Och när jag sen kollar i programvaran för just mitt moderkort, CoreCenter, så anges AGP Voltage där till 1.50V...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat överallt i mitt BIOS utan att hitta AGP Voltage :( Finns inte ens någon inställning där man kan ställa in Voltage :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...