Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur för man in decimaltal i Access?


Sasja

Rekommendera Poster

Det var mycket problem för så lite... Har en SQL-sats som ska uppdatera en tabell i en Access-databas. I en av kolumnerna ska ett decimaltal in, så jag har valt att designa tabellen så att den kolumnen är av datatypen tal och av fältstorleken decimal med 3 antal decimaler.

 

När jag för in dessa så blir de till trots avrundade till närmsta heltal. Beroende, troligen, på att jag i SQL-satsen använder punkt för att skilja heltal från decimaler medans Access som jag förstår det använder komma. Men använder jag komma i SQL-satsen blir det syntax-fel.

 

Vad ska man göra då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag har valt att designa tabellen så att den kolumnen är av datatypen tal och av fältstorleken decimal med 3 antal decimaler.

 

Vad har du valt på "Fältstorlek"? Det ska vara enkel eller dubbel. Standard är Heltal och det kan såklart bara lagra heltal, även om du anger antal decimaler.

 

 

Beroende, troligen, på att jag i SQL-satsen använder punkt för att skilja heltal från decimaler medans Access som jag förstår det använder komma

 

Nja, Access använder det du angett i Windows på internationella inställningar men det är enbart när värdet presenteras detta gäller. Det är alltid punkt som gäller i SQL-frågor, eftersom komma kan ha en helt annan betydelse.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som flätstorlek hade jag alternativet decimal som jag trodde var det jag skulle använda. Vad används den annars till för?

 

Nåja, med fältstorleken enkel fungerade det utmärkt!

 

Poäng till dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som flätstorlek hade jag alternativet decimal som jag trodde var det jag skulle använda. Vad används den annars till för?

 

Antagligen översättningsmiss. Decimal är väldigt stora heltal (10^38) och är alltså inte decimaltal som vi lärt oss. Tror även att det har att göra med att talbasen (10) för att undvika missförstånd mellan andra typer som tex binary (2) och hexdecimalt (16).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då hänger jag med!

 

När vi ändå är inne på decimaler, hur gör man lämpligast om man alltid vill ha lika många antal decimaler i talen? Istället för att representera noll som 0 vill jag ha 0.0000 tex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ingenting med databasen att göra, utan är något du gör när du presenterar det på skärmen, och beroende på vad du använder för program så finns det olika funktioner för detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...