Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan amerikansk extern HD funka i europa?


City

Rekommendera Poster

Ar i USA och har en extern harddisk som a rkopt har och saledes ar gjord for amerikanska eluttag. Det finns ju grejer att kopa for att konvertera europeiska uttag for att funka med amerikanska saker, men det funkar bara inom ett visst antal watt. Jag har hort att forsoker man koppla in en amerikansk dator med en konverterare sa riskerar man att skada datorn...jag kan inte hitta att det star nanstans pa min externa hur manga Watt det ar, ar det nan som har nan aning om jag kan ta med min externa till Sverige, eller om jag maste branna over allt pa CD/DVD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att fungera om (och endast om) AC-adaptern som du stoppar i väggen klarar både 110 och 230V, det brukar stå på dem.

Är det en relativt standardmässig kontakt (typ en liten rund) så skulle jag kolla vad den kärver och köpa en standard AC-adapter på Clas Ohlson istället.

 

Om befintlig transformator inte klarar 230V kommer den förmodligen att säga pang och börja ryka, ska man testa det bör man nog inte ha disken i andra änden av sladden.

[inlägget ändrat 2005-12-17 09:56:53 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man krångla till det så sitter det inte längre transformatorer i sådana "nätdelar" utan oftast halvledare. Givetvis så är det U (spänning) man letar efter och inte effekt. Bra tillverkare skriver på sina "nätdelar" 80-260 volt eller liknande. Sådana nätdelar behöver bara en endaste "adapter" så att de kan kopplas in till USA-elkontakter.

 

Bra tips: Köp en "förlängningssladd" på exempelvis Rusta eller IKEA i Sverige. Med fem kontaktmöjligheter och en sladd. Kostar 10-30 spänn

 

Köp därefter I USA en vanlig sladdkontakt. Kostar 50 cents. (under 5 spänn) Du kopplar sladdkontakten på den europeiska "förlängningssladden" du köpt på Rusta. Då har du "helt plötsligt" fått 5 "europeiska" kontakter i ditt amerikaniska hotellrum där du kan samtidigt ladda: Laptopen. PDA:n. Videokameran. Digitalkameran. mp3-spelaren. Whatever.

 

Kolla alltså om "nätdelen" till den externa HDD:n klarar 240 volt. Klarar den det, funkar den även i EUropa.

 

OBS! :Mitt råd gäller givetvis "tvärt om": Köp "förlängningssladd" i USA för USA-kontakter. Montera därefter "europeisk" sladdhane så den går att koppla in i EUropa.

 

Exempel:

Grenuttag på Rusta för 15 spänn:

http://www.rusta.se/product.asp?p=92201000

 

Amerikansk elkontakt (sladdhane): Finns "överallt" i USA, kostar mellan 25 cents och en dollar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, sa det GAR alltsa att kora sin amerikanska laptop I Svergie? Hmm far se om jag vagar, det skulle vara betydligt enklare an att branna ner allt pa cd...tack for hjalpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man krångla till det så sitter det inte längre transformatorer i sådana "nätdelar" utan oftast halvledare.

Men varför krångla till det? Resultatet är detsamma.

 

Sådana nätdelar behöver bara en endaste "adapter" så att de kan kopplas in till USA-elkontakter.

Vilken del av min första mening i inlägget du kommenterade var det som du tyckte var svår att förstå? :)

 

Givetvis så är det U (spänning) man letar efter och inte effekt.

Båda delarna, det är både viktigt med rätt spänning (naturligtvis) men det är också viktigt att den kan leverera vad andra änden kräver effektmässigt.

 

Bra tips: Köp en "förlängningssladd" på exempelvis Rusta eller IKEA i Sverige. Med fem kontaktmöjligheter och en sladd. Kostar 10-30 spänn

Som du skriver så är det bara möjligt om det står på utrustningen (vilket det nästan alltid gör med datorprylar) att den klarar både 110/220V (ska man vara petnoga är det oftast 230-240V men det avrundas till 220 av historiska orsaker). Om det inte står det är det ett riktigt korkat råd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, sa det GAR alltsa att kora sin amerikanska laptop i Svergie?

Nästan undantagslöst. Rätt självklart med tanke på att en rätt stor andel av de som använder laptops gör det för att de behöver kunna ta med den när de reser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänningen (den så kallade "lampspänningen", det som finns i enfasuttag) i EUropa är idag 230 volt nominellt.)

 

OCH sedan är det en "jävla" skillnad mellan halvledarbaserade nätdelar jämfört med transformatorbaserade. Halvledarbaserade (moderna och postmoderna) nätdelar behöver man inte "koppla om", utan reglerar spänning och ström automatiskt. Transformatorbaserade nätdelar (och äldre halvledarbaserade) har en omkopplare. Glömmer man av att manuellt koppla om sin (gamla) nätdel mellan 110/120 volt och europeisk 220/230/240 volt så bränner skiten på två sekunder. "Poff!".

 

Har oerhört många människor råkat ut för under årens lopp.

Därför är halvledarstyrda nätdelar en välsignelse för resenären.

 

Side topic: En nätdel som körs på 120 volt kan oftast ge mer ström ut än samma nätdel som körs på 230 volt. Detta eftersom värmeavgivningen minskar vid 120 volt jämfört med 230 volt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänningen (den så kallade "lampspänningen", det som finns i enfasuttag) i EUropa är idag 230 volt nominellt.)

Ja, har jag inte redan skrivit det ett par gånger?

 

OCH sedan är det en "jävla" skillnad mellan halvledarbaserade nätdelar jämfört med transformatorbaserade.

Ja, det är en jäkla skillnad, men inte för användaren. Det är därför man fortfarande handlar transformatorer till allsköns utrustning även om så inte är fallet.

Face it, det finns tillfällen då terminologi gör mer nytta om de som använder den förstår den än om den är exakt. Alla som vet skillnaden förstår ändå.

 

Transformatorbaserade nätdelar (och äldre halvledarbaserade) har en omkopplare.

Nej, de kan ha en omkopplare. Långt ifrån alla hade det. Jag har en server här som inte har det, stoppar man den i ett amerikanskt jack kommer den bara att må dåligt (naturligtvis säger den inte poff åt det hållet).

 

[inlägget ändrat 2005-12-18 21:19:32 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, transformatorbaserade nätdelar kan inte existera utan omkopplare, eftersom lindningarna är olika beroende på inspänning. Iofs. skulle omkopplaren kunna vara automatisk (relästyrd) men sådana är oerhört ovanliga i enklare aggregat. Idag är det billigare med halvledare än transformatorer.

 

Sen är det där med 220 volt passé sedan EU-inträdet eller om det var ännu längre tillbaka. Möjligen kan folk som bor på landet med långa luftledningar och hög belastning ha 220. Men detta beroende på spänningsfall..

 

"men det avrundas till 220 av historiska orsaker"

Nä, 220 används av slentrian/okunskap.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, 220 används av slentrian/okunskap.

So what? Alla vet vad det handlar om. Ingen (utom möjligtvis du) kommer att tro att det handlar om att ansluta något till bilens cigg-tändaruttag och ingen kommer att missförstå det som något som man kan köra där det står 110V.

Att man fortfarande pratar om 220 beror nog helt enkelt på att elektrisk utrustning avsedd för bland annat Sverige klarar 220-240V. Förvisso skulle man kunna sälja saker som inte klarar 240V eftersom de ändå inte skulle passa i en brittisk standardkontakt men det blir enklare på det sättet. Precis som en stor del av den utrustning som är märkt 110V körs på 115V (ibland t.om 120V).

 

Att märka upp saker med exakt spänning för den marknad man marknadsför på är helt enkelt inte praktiskt.

 

Sen är det där med 220 volt passé sedan EU-inträdet eller om det var ännu längre tillbaka.

Inom EU förekommer allt från 220 till 240 så det var nog rätt orelaterat EU-inträdet.

 

Det kanske var svårt att förstå vad skribenten menade men jag tror att du kan ta för givet att att då det handlade om att ansluta sin amerikanska utrustning i Sverige så var det just svensk 230V som åsyftades.

Hittar du extern hårddisk som förväntar sig 220V men säger *poff* om man matar den med vanlig 230V kan du ju hojta, annars förstår jag inte vad du vill åstadkomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck. Snacka om att ha "duktig" förmåga att snacka förbi det väsentliga!

 

EU har regler vad som skall godkännas inom EUropa. Om jag kommerihåg reglerna rätt från min elingenjörsutbildning snackar vi om märkspänning +-20%. Nominell svagströmsspänning för enfas är 230 volt inom EUropa.

 

Gamla "standarden" vi hade förr, i bland annat Sverige, låg på 220 volt. Under min levnadstid (jag är 35) så höjdes 220 till 230. När det hände har jag för mig att jag var typ 20+. Möjligen 25.

 

Enda som skiljer "brittisk standard" från "vår" [finns lite annat också, men rent generellt] är att britterna har en säkring, så kallad "propp" i deras "stickkontakter". Faktiskt en ganska bra idé tills utvecklingen gick framåt med modernare grejor, som ex-vis centralt placerade jordfelsbrytare och automatsäkringar.

 

Det som säger "POFF" är felaktiga komponenter. Eller komponenter som inte beter sig som väntat. En nätdel som står på "110-120 volt" orsakar givetvis skada om man kopplar in den på 230 volt.

 

Men som sagt, moderna nätdelar klarar oftast input mellan 80-260 volt.

UTAN att "klaga"... Läst helst det finstilta! -Brukar stå på nätdelarna!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...