Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knackande hårddisk


Mecca

Rekommendera Poster

Hej hej alla.

Det hela började med att min hårddisk började att knacka ibland.

Då tänkte jag för mig själv att nu är det allt dax att ta en backupp av all viktig data och köpa en ny hårddisk innan det är för sent.

Men någon dag senare så la den av helt. Nu när jag startar datorn så hittar biosen disken, men längre än så kommer jag inte. Den knackar i ca: 10min innan datorn klagar på diskfel. Har även försökt köra disken som slave med en annan master, men nästan samma sak händer då.

Det hade varit en struntsak om jag inte hade pricis hela mitt liv på just den disken.

Går det inte att komma in på hårddisken på något sätt så jag kan ta en backup på det mesta data?

 

Alla svar välkommnas.

 

//Mecca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du körde en hel dag men en "knackande" obackad disk som innehöll hela ditt liv? Tja, man lär av misstagen.

 

Det går säkert att få tillbaka data om du lämnar in till t ex IBAS som du hittar här http://www.ibas.se/ Jag tror att du kan få en kostnadsfri offert men räkna med att det blir dyrt att rädda data. Dryga femtusen kommer du inte under skulle jag tro.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit en struntsak om jag inte hade pricis hela mitt liv på just den disken.

 

Jag skulle aldrig våga lagra mitt liv på en hårddisk. Diskar håller ju bara ett par år, jag vill leva längre än så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som en klysha och inget man vill höra just nu, men man ska ta backup lika ofta som man inte vill bli av med data.

 

Att lägga hela sitt liv (nåja) på en hårddisk, utan backup, innebär mer eller mindre, att man inte värdesätter sitt liv och det är ju lite synd.

 

Mitt enda svar - skicka hårddisken till ett företag som räddar hårddiskar (tex Ibas). Och tro mig, dessa företagen är mycket medvetna om förhållandet "ingen backup - Livsviktig data" så det är inte direkt billigt....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle jag annars göra?

Jag vet då inte av någon databutik som kan leverera en hdd på några timmar.

Eftersom jag inte äger någon annan hårddisk än den knackande så kunde jag inte spara min ghost backup någon annanstans.

Men tackar för tipset iaf.

 

[inlägget ändrat 2005-12-16 02:35:43 av Mecca]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade kunnat stänga av datorn med en gång disken började låta illa, eller hur?

 

Man måste inte ha en dator igång för att gå till en affär och köpa en ny disk.

 

Och hade du nu hela ditt liv på den disken så kan det väl rimligtvis inte ha funnits någon anledning att vänta med att stänga av datorn?

 

 

Vad gör man om det börjar bolma ut rök ur bilen... Kör glatt vidare en dag utan att kolla upp anledningen? Och då är det ändå bara en bil som står på spel...

 

[inlägget ändrat 2005-12-16 03:25:10 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, sluta grina nu cry baby

 

Vem har sagt att jag inte stängde av datorn när knack ljudet började?

Det var när jag skulle starta datorn igen som den inte ville starta.

1+1 är 2.

 

//Mecca

[inlägget ändrat 2005-12-16 18:57:40 av Mecca]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att jag inte stängde av datorn när knack ljudet började?

Det var du som sade det i ditt första inlägg:)

 

Hej hej alla.

Det hela började med att min hårddisk började att knacka ibland.

Då tänkte jag för mig själv att nu är det allt dax att ta en backupp av all viktig data och köpa en ny hårddisk innan det är för sent.

Men någon dag senare så la den av helt.

 

Det är tråkigt att du förlorat dina data. Tyvärr är det nog så att det i princip är kört om man inte anlitar proffs. Det finns dock ett antal "fultricks" som man kan ta till när allt hopp är ute och man tycker att man inte har något att förlora.

 

THG http://www.tomshardware.com/ skrev om jag inte missminner mig en artikel om fula trick. Bland annat så provade de tricket att lägga disken i en påse och stoppa den i frysen. Även om de inte rekomenderar "tekniken" så ansåg de att det inte var helt omöjligt att få disken att gå så länge så att man hann rädda data.

 

Jag tycker att du skall koppla in disken som slave och försöka att starta den flera gånger, går den igång så kopierar du över så mycket som du hinner.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset NWM. Ska genast läsa.

Men återigen. Det står ingenstans att jag INTE stängde av datorn.

Det va en söndagmorgon som jag skulle starta datorn som hdd vägrade boota.

 

//Mecca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...