Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vallidering?????

Gabrielle

Recommended Posts

Hej

Har råkat ut för ett Stort problem.

Har nyligen köpt en begagnad dator med XP. För ca 2 veckor sedan fick jag konstiga meddelanden om att jag hade blivit offer för olaglig kopiering av programet. Efter någon dag lade den helt enkelt av. Skärmen blir randig om man sätter på den.

Har läst här att det är tydligen så att Microsoft har lagt in något som gör att de kan stänga av min dator.

Det är en Dell, ca 3 år, den levererades till ursprungsköparen med programet inlagt, de fick inga skivor med programet.

Har läst den här tråden men blir inte så mycket klokare för det

http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20051201153949_CS#343426

Kan jag rädda mina dokument? Hur få igång burken igen?

Är det någon som kan ge mig råd hur jag ska förfara. Till saken hör att jag inte har så stor teknisk kunskap om datorer.

/Gabrielle

Om valideringen står det en del om i denna tråd, //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=778910

De kan dock inte stänga av din dator bara för att du har problem med licensen.

Att skärmen blir randig tyder ju på något problem med grafiken, antingen drivrutiner eller inställningar.

Prova att starta i felsäkert läge och se om detta fungerar.

Då kan du ju iallafall kopiera dina viktiga dokument till en diskett....

Ta reda på de senaste drivrutinerna för grafiken och installera dem.

(Eller be någon datakunnig som kan hjälpa dig)

Om det är en bärbar dator så kan det också vara fel på själva skärmen, eller anslutningen till den i datorn.

På väl använda laptops kan det börja glappa pga att den öppnats och stängts så många gånger.

Prova att ha skärmen i olika lägen och se om den flimrar eller reagerar på annat sätt.

Det är en Dell, ca 3 år, den levererades till ursprungsköparen med programet inlagt, de fick inga skivor med programet.

Båda mina Dell-datorer, inköpta 1999 och 2003, leverades med flera CD-skivor, Windows 98 resp XP, drivrutiner, diagnostikprogram, de andra programmen som var installerade på datorn (t ex DVD-hanteringsprogram).

Stefan Eklinder
Har nyligen köpt en begagnad dator med XP. För ca 2 veckor sedan fick jag konstiga meddelanden om att jag hade blivit offer för olaglig kopiering av programet.

När du besöker WindowsUpdate eller?

Kan bero på att din XP-installation är felaktigt installerad. Hur vet jag inte, men jag har läst om det att det är fler som råkat ut för samma sak.

MS har lovat åtgärda problemet.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

- Steven Wright

• 3 weeks later...

Tack för råden. Det visade sig att det var grafikkortet som satt löst.

Det andra problemet kvarstår tyvärr

God fortsättning

Gabrielle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...