Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop bärbar med PC med korsad kabel


Armin Krdzalic

Rekommendera Poster

Armin Krdzalic

Tjena!

 

Nu har jag letat och letat på nätet efter en förklaring om hur man kopplar ihop en bärbar med en PC med en korsad kabel. Det bästa vore om man kunde förklara steg för steg hur detta ska gå till. Jag väntade ganska länge med att skicka in det här inlägget (för jag vet att det kan vara störande med samma frågor) men jag hittade verkligen inget som kunde hjälpa mig. De flesta frågor handlar om kopplingar med router, switch, eller trådlöst. Men i mitt fall är det bara en "vanlig" korsad kabel. Så snälla du som läser detta, ge mig en steg-för-steg guide om hur jag går till väga.

 

Orkar du inte svara på inlägget, kanske kan du tipsa om nån bra hemsida som tar upp det här.

 

ps. Jag kör med XP Pro på båda datorer.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-14 09:32:00 av Armin Krdzalic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här gör jag:

koppla ihop datorerna med kabeln via nätverkskorten, gå in på sök (i startmenyn) och välj att söka efter Datorer eller personer och skriv in vad den andra datorn har för namn...

 

glöm inte att avaktivera alla brandväggar.

 

Det brukar fungera för mig, fungerar det inte kanske du måste köra guiden "Konfugurera ett hemnätverk eller litet kontorsnätverk" på båda datorerna.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Armin Krdzalic

nej det gick inte, jag kunde köra guiden "Konfugurera ett hemnätverk eller litet kontorsnätverk" bara på min pc, och inte på den bärbara, och vad som jag tyckte var konstigt är att man kunde inte dela ut mappar på den bärbara. Jag försöket även att söka datorer men utan att lyckas där heller :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anneli Hultberg

Gå in under Verktyg/mappalternativ fliken visning och kolla att du INTE har rutan för "Använd förenklad fildelning (rekommendaras)" ikryssad när du kör explorer.

 

Är datorerna med i samma Arbetsgrupp oxå?

 

Kan de pinga varandra?

[inlägget ändrat 2005-12-14 10:48:01 av Anneli Hultberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det gick inte, bara på min pc, och inte på den bärbara man kunde inte dela ut mappar på den bärbara

 

du får nog förklara dig lite mer. varför går det inte, varför kunde du inte, vad får du för meddelanden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Armin Krdzalic

jag har ställt in statiska IP adresser på den bärbara ser det ut så här:

 

10.0.0.1 (mask)

255.255.255.0 (ip)

 

på pc:

10.0.0.2

255.255.255.0

 

Det meddelande jag får upp från den bärbara är att kopplingen inte kunde upprätthållas. Den hittar helt enkelt inte den andra datorn.

 

datorerna är i samma rum (på samma bord)... och jag vet inte hur man får de att pinga varandra

 

datorerna ska inte dela internet med varandra eller andra hårdvarukomponenter (skrivare..), de ska bara vara kopplade med varandra för fildelning

 

[inlägget ändrat 2005-12-14 11:10:03 av Armin Krdzalic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anneli Hultberg frågade tidigare om de var i samma arbetsgrupp. är de det?

 

högerklicka på Den här datorn och välj egenskaper. sedan fliken Datornamn.

det är viktigt att de är med i samma arbetsgrupp.

 

för att pinga gör du så här:

 

start, kör, skriv cmd och klicka på ok. i den svarta rutan skriver du sedan ping 10.0.0.x

 

x=1 eller 2 beroende på vilken dator du pingar från.

 

[inlägget ändrat 2005-12-14 11:27:06 av ThinLizzy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kunde köra guiden "Konfugurera ett hemnätverk eller litet kontorsnätverk" bara på min pc, och inte på den bärbara

På vilket sätt gick det inte att köra guiden på den bärbara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...