Just nu i M3-nätverket
Jump to content

De heliga skivbolagen

Carl Hult

Recommended Posts

Så har skivbolagen i USA vunnit en delseger i och med att Napster beordrades stänga sin sida, det var väl bra? Nej, det tycker inte jag. För det första är det dom själva som är skulden till vikande skivförsäljning med sina höga priser (kartellbildning?). För det andra borde skivbolagen ha stämt hela världens datorägare istället eftersom det är dom, inte Napster, som tillhandahåller musiken. Napster endast underlättar kommunikationen mellan de som har och de som vill ha.

Jag såg inslaget på nyheterna igår och hörde nån viktigpetter på Stockholm Records (dom som har muppbandet Cardigans) babbla om hur dagens 11-12-åringar möjligen får i sej att musiken är gratis bara för att de får tag i den på nätet. Om han tror att det är 11-12-åringar som köper skivor är han ute och cyklar på Jupiter.

Den mest köpstarka gruppen är folk över 30 år och den gruppen har bland annat Stockholm Records varit med om att skrämma bort med sin envisa inriktning på barn och ungdomar. 11-12-åringar har ytterst sällan egna pengar och de skivmängder de köper är en droppe i havet.

Det jag mest vänder mej emot vad gäller stämningen mot Napster är att om detta bruk ska göras olagligt, varför gör inte skivbolagen processen kort med kassettbanden, minidiskar och CD-R-skivorna också? Det är inte riktigt samma teknik men det är samma princip, ett snabbt och enkelt sätt att lagra mycket musik på ett och samma ställe för antingen förflyttning eller kopiering.

Vinner skivbolagen detta anser jag att vi, världens skivköpare, borde bojkotta varje ny skiva. Kanske, kanske inte, har det någon effekt. Vad tycker ni andra?

MVH CH

Flera tusen napster användare bojkottar redan alla cd-skivor och tankar bara hem mp3:or..

"**** RIAA" är ett vanligt uttryck på forum.napster.com..

Skivbolagen är rätt hopplösa.. om napster försvinner kommer det upp nya program (finns redan många). Tex. så kan Gnutella inte stoppas på något sätt.. å andra sidan är programmet kanske itne helt perfekt än.

Om napsters ca 20 miljoner användare skulle bojkotta skivor i 3 månader skulle det nog märkas i skivbolagens fickor..

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Glenn Larsson

Jag läste någonstans att bojkotten är redan igång.. Nån som har en länk? Jag Tror det var /.

• 2 weeks later...
Erik Gustavsson1

Entertainmentbranchen gnäller över minskade intäkter, och hur deras stackars fattiga artister inom musik och filmindustrin (Metallica, U2 mfl) inte tjänar några pengar på piratkopieringen av musik (mp3) och film (DivX)... samtidigt omsätter underhållningsbranchen mer pengar än någonsin!

Vad branchen egentligen är rädda för (i synnerhet de stora skivbolagen) är driftiga uppstickarbolag som billigt kan marknadsföra och distribuera musik över nätet. Underhållningsbranchen är dessutom en av de snålaste... de vet ju att de kan få massor med gratis pr i media, och vet hur man skall utnyttja den kanalen till max. Men de betalar ytterst ogärna för något.

Har ni någonsin undrat hur många kronor per såld CD som går till kompositören/låtskrivaren? En bråkdel av de 170:- en CD kostar.. och tillverkningskostnaden? ca 5:- högst..

mvh

ErikG

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...