Just nu i M3-nätverket
Jump to content

iFrame

RolfCarlsson

Recommended Posts

Heh, jao, det funkar fint, vore ju konstigt annars eftersom jag använder den bästa webbläsaren som finns (Internet Explorer)... (6.0).

:)

Mvh

Alla någorlunda nya webbläsare stöder iframe (tom lynx). Det enda undataget är om nån fortfarande använder Netscape 4.x, men det är knappast speciellt många som gör det (och i så fall har de problem med många nyare webbplatser).

ore ju konstigt annars eftersom jag använder den bästa webbläsaren som finns (Internet Explorer)... (6.0).

Eller hur, det är jättebra med browsers som bara implementerar hälften av alla moderna standards som alla andra har stöd för. Nyheter är ju bara jobbigt :-)

Skämt å sido, det bör fungera i de flesta moderna browsers, däremot kan du få problem både med sökmotorer och folk som surfar in från PDA:er och/eller mobiltelefoner. Men det spelar kanske ingen större roll.

Eller hur, det är jättebra med browsers som bara implementerar hälften av alla moderna standards som alla andra har stöd för. Nyheter är ju bara jobbigt :-)

Jao, men skrev ju det där för att just reta gallfeber på Firefox-fansen :)

Hehe

Mvh

Jao, men skrev ju det där för att just reta gallfeber på Firefox-fansen :)

Tror inte det är så många firefox-fans som blir retade av att du går omkring och tror att IE skulle vara bra :-)

Tror inte det är så många firefox-fans som blir retade av att du går omkring och tror att IE skulle vara bra :-)

Nej kanske inte, hehe. Men så fort jag försöker göra en sida som ska fungera i firefox så misslyckas det. Ja alltså det mesta fungerar, men sedan är det smådetaljer som alltid krånglar. Men det är ju inte riktigt vad den här tråden handlar om iaf.

;)

• 2 weeks later...
Jag funderar på att använda iFrame på en webbplats som jag håller på och bygger. Men jag har läst en del om att vissa webb-läsare inte klarar iFrame.

Det verkar ju som om iFrame inte är något problem för de flesta webbläsare. Men nu har jag ett nytt problem som jag undrar om ni kan hjälpa mig lösa.

Om man har en länk i den text som visas i en iFrame så öppnas ju den länken i samma ram. En del av mina andra "betatestare" gillar inte det. Men jag kan tyvärr inte hitta något attribut till iFrame som gör att sådana länkar öppnas i ett eget fönster. I varje fall inte enligt "HTML 4.01 Specification" som jag hittat på nätet.

Finns det inte ett sådant attribut?

/Rolf

Prova att lägga till target="_blank"

Som ett av attributen bland scrolling="auto" frameborder="0" och de andra? Det funkade tyvärr inte.

/Rolf

Nej, ett attribut till <a>, dvs länken. Använd target="_top" för att öppna länken i fönstret (istället för ett nytt fönster). Många (jag ;) tycker att det är irriterande att inte själv få bestämma när länkar ska öppnas i nya fönster ( http://diveintoaccessibility.org/day_16_not_opening_new_windows.html ).

PS. IFRAME är inte en Apple-produkt, så det finns ingen anledning att använda deras knasiga stavning ;)

Nej, ett attribut till <a>, dvs länken. Använd target="_top" för att öppna länken i fönstret (istället för ett nytt fönster).

Tagit del men ej förstått. Kolla bifogade bild. Så ser texten inne i ramen ut på webben. Det är väl inte där jag ska lägga in target="_top" ?

/Rolf

[bild bifogad 2005-12-21 20:19:23 av RolfCarlsson]

786201_thumb.jpg

Nej, det är i HTML-koden du ska skriva in attributet.

Det kan se ut t ex så här:

<a href="http://www.abisko.nu/" [color="#ff0000"]target="_blank"[/color]>http://www.abisko.nu/</a>

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...