Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill göra min sajt W3C-kompatibel!


chrille112

Rekommendera Poster

Tjena

 

Jag är it-ansvarig för en större svensk shoppingsajt. Idag använder vi frames, och i en frame visar vi en javascript-meny (träd).

 

Jag vill ju göra denna W3C-kompatibel, och skippa frames och javascript-meny.

Har någon förslag på bra sajt som går igenom hur man bör bygga sin sajt "rätt" enligt standarder, eller kanske boktips?

 

Eller finns det folk här som kanske har tips rakt av hur man bör bygga upp en shoppingsajt?

 

Mitt största problem att lösa är menyn. Idag har vi cirka 30 huvudkategorier, och minst 5 underkategorier till samtliga huvudkategorier. Hur bör man göra en sådan kategori?

 

Mvh,

Christoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort kommentar: Det finns ingen motsättning mellan w3c-kompatibel och frames, om nu det är enda anledningen till omgörningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för ditt svar. Jag har skummat igenom w3c's dokument, och vad jag förstår så menar de att man kan använda frames, men om man kan låta bli så är det bäst.

Dessutom är ju inte vår vän Google så förtjust i det, så ramarna måste försvinna.

 

Någon som har tankar om menyn?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag skulle precis säga detsamma om javascript-baserade menyer.

 

Däremot bör man (både med frames och javascript) försöka se till att sajten är navigerbar även då stödet saknas.

 

Ex. (mest för att jag behöver avreagera mig)

I lördags fick jag ett SMS till mobiltelefonen som berättade att hela Solna hade strömavbrott (vilket jag redan upptäckt eftersom mina servrar slutat svara). Eftersom jag var nyfiken på hur stort felet var och om man kunde räkna med att saker skulle fungera inom några timmar eller inom några minuter så surfade jag med nallen till Vattenfalls hemsidor, redan på den tunga förstasidan hittar man en länk till "Störningsinformation", där kommer man inte till någon lista med aktuella störningar (vilket det faktiskt är rimligt att tro att en majoritet vill ha) utan till en ny sida där det finns ytterligare en länk "Aktuella elavbrott".

Trycker på "Aktuella elavbrott" och tror mig få en lista på aktuella avbrott, men nej. Istället får man reda på att "För att få information om strömavbrott, klickar du på det område på kartan du vill titta närmare på". Tvärstopp!

 

För hur bra min telefon än är på att faktiskt hantera vattenfalls hemsida så har den ingen mus och det går helt enkelt inte att trycka på kartan och välja område.

Detta trots avsaknad av både javascript och frames (jag betvivlar att sidorna validerar men det spelar ingen roll om den som designat dem inte fattat varför folk besöker sidorna).

 

Jag är helt säker på att tomten som designade härket tänkte "Äh vafan, alla har javascript och kan klicka på bilder, annars får de uppgradera".

 

Åter till huvudfrågan:

Mitt bästa tips är att validera sidan regelbundet under utvecklingen och lösa de fel du ser, när man fått tillräckligt många pekpinnar om vad man inte får göra så är det inte så mycket att tänka på utan då gör de flesta rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har tankar om menyn?

Jag tycker du tänker åt fel håll...

Fundera på vad du vill ha istället, om det krävs ramar för att lösa det så är de säkert berättigade, annars är det väl bara att låta bli.

Detsamma gäller menyn, om du har ett behov av en meny så är det rimligtvis de behoven som styr vad du vill att den ska kunna.

 

Tittar man på t.ex Webhallen (http://www.webhallen.com) eller Komplett (http://www.komplett.se) så är deras menyer minst lika användbara som t.ex NetOnNets javascript-baserade.

De har t.om den fördelen att menyn behåller sitt läge om man gör reload.

Det finns emellertid inget som hindrar att man gör en hybrid av de två och får det bästa av två världar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en stor nackdel med javascriptmenyerna och frames är ju att Google inte tycker om det. Det är mycket därför det är dags att göra om.

 

Att göra en meny som komplett skulle vara en lösning, men den är ju absolut inte lika smidig som tree-meny i javascript.

 

Om det inte vore för Google skulle jag helst behålla menyn...

 

Att det är uppbyggt med frames är egentligen enbart pga. menyn. Om man skulle fixa den så skulle inte frames behövas heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en stor nackdel med javascriptmenyerna och frames är ju att Google inte tycker om det. Det är mycket därför det är dags att göra om.

Google struntar fullständigt i om din meny är gjord med javascript eller inte. Om du gör den med javascript men också låter det vara möjligt att använda den om man inte har javascript så kommer dessutom google att hitta allting.

Det finns inget självklart likhetstecken mellan javascript och frames, det går jättebra att göra en meny som t.ex den NetOnNet har utan att använda frames.

 

Att göra en meny som komplett skulle vara en lösning, men den är ju absolut inte lika smidig som tree-meny i javascript.

Återigen, det finns inget som hindrar att man gör en hybrid av de två och får det bästa av två världar. Tvärt om, ifall du ska göra något som är tillgängligt för alla (inkl google som folk brukar tycka är viktigare än de som läser med punktterminaler och andra hjälpmedel) så är det en förutsättning att din javascript-meny fungerar även på "det andra sättet".

 

Behåll trädstrukturen, låt den vara navigerbar med javascript men låt den också få alla de fördelar du får av att låta servern kunna välja vad som ska vara utfällt.

Det är faktiskt rätt trevligt när man surfar till en produkt och menyn automatiskt är utfälld på rätt sätt så att man lite snabbt kan navigera till näraliggande produkter. På samma sätt är det trevligt att snabbt och smidigt kunna leta i trädstrukturen som fälls ut och in med ett javascript.

Ser ingen anledning till att man bara skulle vilja ha det ena.

 

Att det är uppbyggt med frames är egentligen enbart pga. menyn.

Tycker mest det låter som om det är pga okunskap eller lättja för frames eller inte spelar ingen som helst roll för om man gör sin meny med javascript.

[inlägget ändrat 2005-12-12 12:13:48 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, det är väl egentligen lathet att man väljer frames.

 

Just nu lutar det åt att skippa frames, och lägga in trädmenyn på sidan, och sedan ordna så att den alltid är öppen "rätt" när man besöker en produktsida.

Hur låter det?

 

En annan sak som ska åtgärdas är att sajten är uppbyggd med hjälp av en massa tabeller, vilket ska bli layers istället. Det är väl bra?

 

Är det något annat speciellt man ska tänka på att sajten ska bli så användarvänlig som möjligt?

Tycker ni det är bra att göra en egen teckenstorlek-väljare, eller ska man ange storlekar i % och låta användaren använda webbläsarens?

 

Jag tror mig ha läst att folk förespråkar att man designar med 100% bredd i webbläsaren. Personligen tycker jag det är väldigt svårt att designa så, eftersom man förlorar så pass mycket kontroll över utseendet.

Är det något man bör lära sig, eller är det okej att ha fast bredd på sajten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu lutar det åt att skippa frames, och lägga in trädmenyn på sidan, och sedan ordna så att den alltid är öppen "rätt" när man besöker en produktsida.

Hur låter det?

Jag tycker fortfarande att det är en bra idé att också göra det snabbt och lätt att bläddra i menyerna mha javascript, då slipper man vänta på en lastad server när allt man vill göra är att se vad det finns för kategorier under "Vitvaror".

 

En annan sak som ska åtgärdas är att sajten är uppbyggd med hjälp av en massa tabeller, vilket ska bli layers istället. Det är väl bra?

Om det inte är tabelldata som visas så kommer du både att vinna snabbhet och att sajten blir enklare att underhålla. Tänk bara på i vilken ordning du lägger div:arna, den som surfar in utan CSS vill säkert inte ha menyn överst på sin lilla skärm och innehållet längst ner.

 

Tycker ni det är bra att göra en egen teckenstorlek-väljare

NEJ! Det är det mest korkade påhitt som finns, typiskt webbtomte-påhitt som man kan ta lite extra betalt för. Oftast är den dessutom i samma pyttelilla typsnitt som resten av texten så om man inte kan läsa resten av texten så kan man förmodligen inte hitta "teckenstorleksväljaren" ändå.

 

I princip samtliga webbläsare som bryr sig om typsnitt har möjlighet att låta användaren välja storlek på texten, om du inte spärrar ut den funktionaliteten så kommer alla parter att vara precis lika nöjda.

 

"Teckenstorlek-väljare" är motiverat i ett fall, nämligen då man gjort en sajt som i normalläget är så extremt liten att de flesta kommer att vilja ändra till en större storlek på texten just på den sajten och inte på någon annan (webbläsarens inställningar gäller oftast oavsett vart man surfar), är man i det läget så är den bästa lösningen emellertid oftast en annan.

 

Är det något man bör lära sig, eller är det okej att ha fast bredd på sajten?

Framförallt behöver du nog lära dig att du inte kommer att ha en aning om ifall den som surfar in har 250 pixlar bred skärm på telefonen eller handdatorn eller om han har två 21"-bildskärmar brevid varandra med hög upplösning och bara tycker det är löjligt att din sajt ser ut som ett frimärke.

 

Du kommer aldrig att ha kontroll över hur besökarens miljö ser ut och därför blir det ofelbart fel, förr eller senare, om du designar din sajt efter en förutfattad åsikt om vad du tror att besökaren har (just nu).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google struntar fullständigt i om din meny är gjord med javascript eller inte. Om du gör den med javascript men också låter det vara möjligt att använda den om man inte har javascript så kommer dessutom google att hitta allting.
För att förtydliga, svjv ignorerar Google mfl Javascript helt. Så, om man har en meny som genereras av Javascript, typ:

document.write('<table bgcolor=#FF00FF><tr><td>Min meny...');

 

då kommer inte Google att se den. Däremot, om man gör typ:

<ul><li onclick="hantera_menyn()">Min meny</li>...

då kommer Google och andra som ignorerar Javascript att se hela menyn (medan de som kör Javascript kommer kunna t ex kollapsa/expandera menyn).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe:

Då förstår vi varandra med menyn :)

 

Jag tänkte lägga själva innehålls-diven överst, eftersom det är det viktigaste;

Sidans klassiska layout:

meny | innehåll

 

<div id=innehåll>blabla</div>

<div id=meny>lalal</div>

Det är väl bra?

 

Då skippar jag teckensnittväljaren, och sätter teckenstorlekarna i % istället :)

 

Angående storleken på sidan så är sajten i sig så inriktad på företagskunder, och att de har möjlighet att se bilder osv. Vi har därför valt att välja bort alla mobiltelefonkunder, handdator osv. Det får därför bli fast bredd

----

zerblat:

Tack för klargörandet. Problemet är bara att menyn skrivs ut i javascript, så därför ser inte Google den. Verkar som jag får sätta mig och skriva en ny meny...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skippar jag teckensnittväljaren, och sätter teckenstorlekarna i % istället :)

Välja en riktig typsnittsenhet istället, det finns några att välja på (de flesta brukar nig föredra punkter eller picas):

http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/fontsize.asp

 

Angående storleken på sidan så är sajten i sig så inriktad på företagskunder, och att de har möjlighet att se bilder osv. Vi har därför valt att välja bort alla mobiltelefonkunder, handdator osv.

Skyll er själva, jag är företagskund och folk förlorar pengar på att jag inte handlar av dem när de har usla sajter som gör antaganden om att jag alltid sitter med en maximerad browser på en viss skärmstorlek.

Jag avundas dessutom din förmåga att så säkert säga att ingen av dina viktigaste kunder kommer att vilja kolla orderstatus eller bara slå upp ett pris från handdatorn när han/hon sitter i sommarstugan. Det behöver inte vara optimalt att göra det men det kostar väldigt lite extra att ha den möjligheten.

 

Det får därför bli fast bredd

Varför inte göra en PDF eller för all del hyra in riktiga webbdesigners om du är rädd att det ska bli för svårt att göra något som både fungerar och ser bra ut även om två år när folk har högre upplösning på sina skärmar eller då det kanske är självklart för allt fler att kunna använda sajten från annat än en stationär dator med 19"-skärm?

 

Ett annat vanligt problem när folk designar för en fast storlek är att det ser för bedrövligt ut när man skriver ut saker, det är inte alltid jättebäst reklam att någon står och svär åt "den förbannade xxxxx-sajtens oförmåga att passa på papper" i skrivarrummet.

 

Edit: Glömde... Lite då och då brukar branschtidningar granska aktörernas webbsajter. Ser inte jättebra ut att bli uthängd för att ha gjort fel, även om det kanske i praktiken inte är ett problem.

[inlägget ändrat 2005-12-12 14:55:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä faktiskt inte.

 

Jag kunde inte bry mig mindre om ifall du bryr dig om dina kunder eller inte, jag försökte bara påpeka att det är rätt korkat att designa saker med grundinställningen "Vi har därför valt att välja bort alla ...", det kommer att straffa sig och man vinner nästan ingenting alls på det.

 

Jag tycker förvisso att det är trist när i övrigt väl fungerande företag visar att de bara behöver webben för att se snygga ut och inte försöker maximera nyttan med den men det är sällan mitt problem, jag jobbar tack och lov inte med sånt.

 

Edit: Att designa för viss bredd är inte ett jättefel i sig men passa dig så att du inte bygger in för mycket av tänket i designen runt vetskapen att en browser har en viss storlek. En dag kanske du behöver ändra på dig och då vill du förmodligen bara ändra bredden, inte tänka om hur menyer fungerar och sånt.

[inlägget ändrat 2005-12-12 15:55:09 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankar om menyn...

 

Jag håller ganska mycket på med tillgänglighetsfrågor (se w3c.org/WAI) vilket också innebär att jag brottas med samma typer av problem.

 

Att göra en sida W3C-kompatibel innebär inte så mycket mer än att man formaterat den symantiskt (språkligt) riktigt (med eller utan FRAMES har inte i sig med W3C-kompatibel att göra). Jag tycker att du skall satsa på att separera innehåll (XHTML) och layout (CSS) - och kanske det viktigaste, INTE använda tabeller för layout eller för menyn utan endast för listningar av ex produkter och då att inte använda nästade tabeller (tabeller i tabeller)! Det finns andra alternativ (ex DIV med CSS).

 

Javascript går bra att använda men då endast för att få en funktionshöjande effekt.

 

Genom att separera innehåll och form kan man surfa på sidorna från alla möjliga plattformar (windows / mac / linux) till och med handdatorer och moderna mobiltelefoner kommer att fungera, men tänk på att inte göra menyn för stor så att den blir 300 länkar att gå igenom varje gång en sida laddas bara för att inte javascript fungerar.

 

Tänk efter på hur du vill strukturera menyn / eller om du skall använda flera menyer och hur dessa menyer skall placeras på sidan (se ex http://hum.gu.se/utbildning/grundutbildning/). Det finns en slags regel som brukar säga max 3 klick till det du söker dvs max två undernivåer.

 

Det har visat sig att det mer eller mindre blivit standard att bygga upp sina menyer (oavsett typ) med hjälp av UL-listor (punktlistor) där man sedan ändrar utseendet med hjälp av CSS (typ bakrundsfärg/bild, "hover"-utseende ...). Denna typ av menyer fungerar också bra om man inte har layouten påkopplad (som ex mobiltelefoner) då menyn också visar menystrukturen eftersom en UL-lista normalt genererar ett indrag för nästa nivå.

 

Det finns en sida jag brukar referera till när det handlar om menyer som är en bra startpunkt för vidare funderingar och på olika menytyper. Se http://css.maxdesign.com.au/listamatic/index.htm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-rixon

 

Tack för bra inlägg!

 

Jag har tittat på menylänken du skickade. Mycket bra, men jag hittade inget exempel med underkategorier? Idag använder jag mig av detta: http://www.destroydrop.com/javascripts/tree/

 

Det använder sig också av listor. Problemet är bara att jag inte lyckats lista ut hur jag ska kunna skriva om det så att jag kan gå runt att det är javascriptet som skriver ut menyn.

 

Har du händelsevis någon länk till sajt som tar upp hur man ersätter tabellerna? Precis som du säger så är de ju ruskigt onödiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Jag har inga bra exempel på hur man gör detta på ett enkelt sätt.

 

Originalet från destroydrop är snyggt och vill du göra en variant av den som inte använder javascript finns det bara ett sätt och det är att använda någon form av serverbaserde skript (typ PHP, ASP ...).

 

Använder du statiska sidor (och menyträd) (HTM eller HTML) måste du använda javascript. Dock inte som i exemplet där skriptet "skriver ut" menyträdet - utan istället använder javascript till att dölja de objekt som inte skall synas.

 

Och som sagt tidigare: javascript och W3C-kompatibelitet är inga problem i sig!

 

Det vore bra om du kunde tala om vilken metod du tänker använda?

 

Använder du redan databas för hanteringen av produkter rekommenderar jag den serverbaserade hanteringen för att den genererar mindre sidor som skall skickas till webbläsaren. Annars har du inget annat val än att använda javascript, men då måste hela menyträdet skickas med varje gång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda sig av ett script som kräver att man måste byta sida för att bläddra i menyn är uteslutet. Det skulle bli onödigt stor belastning på servern, och det är väldigt osmidigt om man bara ska kolla runt. Jag vill ha en dynamisk meny som är lättnavigerad och smidig.

 

Tittade runt lite, och hittade detta som jag är lite sugen på:

http://www.alistapart.com/d/horizdropdowns/horizontal.htm

 

En klassisk meny, som borde vara väldigt google-vänlig, eftersom den egentligen består av vanliga länkar.

Jag tror jag kör på den.

Jag vet att jag hela tiden pratat om trädmenyn, men man måste ju se sig om efter alternativ :)

 

Angående diskussitionen med fullbredd ovan så tror jag att jag har kommit fram till en kompromiss. Jag använder 90% bredd (tror jag), men definierar även max- och minimumbredd. Vad tror ni om det?

 

Tänkte börja bygga lite under dagen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trädmenyn som du länkar till är helt ok. Den har lite av det jag nämde med en HTML-kodad lista där javascript används för visningen.

 

Du väljer naturligtvis helt själv hur du vill hantera menyn, om hela menyn skall vara med och som sedan styrs av javascript (typ exemplet) eller som den serverbaserade, det finns inget rätt eller fel i detta utan det är endast ett design val.

 

Nackdelen med en meny som exemplet kan vara det som fhe nämnde:

De har t.om den fördelen att menyn behåller sitt läge om man gör reload.

Det finns emellertid inget som hindrar att man gör en hybrid av de två och får det bästa av två världar.

 

Om du kommer ha ett begränsat antal huvudgrupper (max 7-8) kan det vara en lösning att göra som webbhallen och ha några flikar horisontellt. Det kortar ner menyträdet och gör det också enkelt att hitta liknande produkter i samma kategori om man sökt sig fram till varan.

 

Ang menyn: Vad är det du tänker på när du nämner "google-vänlig" hela tiden? vill du eller vill du inte att google skall indexera menyn eller har det med resultat som visas i sökträffen att göra?

 

Ang bredd tvistar de lärde, så det är ingen enkel sak ;) När det gäller layout utan tabeller är den dåliga kompabiliteten som IE har det absolut största problemet. Det har visat sig att använda fast bredd i den typen av webbläsare är helt klart enklast. Det går naturligtvis att arbeta med variabel bredd med marginaler och ändå få det att fungera men det kräver lite mer jobb. Själv föredrar jag variabel bredd, där texten får ta den plats den behöver.

 

Max/minbredd är endast implementerad i några webbläsare så det är inget att lita på, men att lägga in det är i sig inget fel.

 

Ett tips koda sidorna som minst XHTML1.0 Transitional för då kommer sidorna att visas mest korrekt i alla moderna webbläsare (även IE) eftersom nya webbläsare visar sidan lite olika beroende på vilken DTD som använts (se http://www.upsdell.com/BrowserNews/overview.htm)

 

Ang textstorlek som skrevs om i ett anat inlägg: använd INTE storleksangivelse i "px", IE låser då storleken till den storleken och användaren kan inte ändra på den, använd helst "%","em" eller "ex".

 

För att siten skall bli användarvänlig även för funktionshindrade (så som ex synsvaga) så är det nästan viktigare att erbjuda en eller flera alternativa färginställningar oftast med mycket hög kontrastverkan än att erbjuda storleksjustering som faktiskt går att göra i webbläsaren.

Du kan se hur jag gjort på min hemsida under http://www.e-rixon.com/index.php/e-rixon/settings/advanced som ger mycket olika inställningar för användaren (kanske för mycket om jag skall vara ärlig).

 

Använd gärna rubriker på ett korrekt sätt i stället för att koda rubrikerna genom CSS, tycker du att utseendet blir för stort - ändra det då i CSSen i stället. Det är inget bra alternativ att skriva

<big><b><a href="#">Titel på produkt</a></b></big>

utan skriv istället

<h1><a href="#">Titel på produkt</a></h1>

och justera utseendet med CSS

 

 

Ang utskrifter så använd mediatype-attribut i din CSS

ex

 

HTML

<div id="menu">
 menyträd
</div
<div id="content">
 produkt
</div>

 

CSS


@media screen{ 
/* det finns fler varianter på mediatypes ex projection,tv... */ 
 #menu{
   float:left;
   width:200px;    
 }
 #content{
   width:800px;    
   margin-left:210px;    
 }
}

@media print {
 #menu{
   display:none;
 }
 #content{
   width:auto;    
   margin:2cm;    
 }
}

 

Detta gör att en sida för skärmen (med fast bredd) kan få variabel bredd på utskriften utan att menyn behöver synas (den fyller ju ingen funktion och tar ju bara plats på utskriften)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-rixon! Tack för mycket matnyttig information!

 

Det jag menar med google-vänlig är att om en meny skrivs ut med javascript, så kommer ju google aldrig "se" den menyn (eftersom de inte kan tolka javascript), och därför kan de ju inte heller indexera sidorna som den länka till.

Jag vill givetvis att google ska hitta till alla mina sidor.

 

Jag börjar ändra mig lite med den relativa bredden.. Det är svårt att designa med relativ bredd! Eftersom sajten består av mycket produktbilder som har fast storlek, så ser det bara konstigt ut om sajten blir för mycket utdragen. Jag tror nog ändå jag kör på fast bredd.

 

Angående kontrastinställningar, så tänkte jag göra sajten med ganska höga kontraster från början, så jag tror att jag väntar med kontrastinställningarna, och eventuellt lägger till funktionen senare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fårstår jag vad du menar med google-vänlig! Tips: se till så att du använder meta-tagen description så visas den i träfflistan i google och inte början på menyn.

 

Bra, jag tror att det är rätt tänkt, så kan du meka med det där andra sen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med google-vänlig är att om en meny skrivs ut med javascript, så kommer ju google aldrig "se" den menyn (eftersom de inte kan tolka javascript), och därför kan de ju inte heller indexera sidorna som den länka till.

Jag vill givetvis att google ska hitta till alla mina sidor.

Många tar betalt för den här kunskapen men om du skulle hamna i det läget att du inte kommer runt att ha en "google-ovänlig" meny så kan du signa upp här (god idé annars också):

http://www.google.com/webmasters/sitemaps

 

Väl uppsignad så får du möjlighet att berätta för google om de sajter som den inte når utan javascript genom att peka ut en sk sitemap (som du mycket väl kan generera från artikeldatabasen eller dylikt), formatet finns beskrivet här:

http://www.google.com/webmasters/sitemaps/docs/en/protocol.html

(om man redan har något annat format, typ en rss-feed, så fungerar den också)

 

På köpet får du en massa nyttig information där google ger dig info om vad folk sökt på för att hitta dig, hur välrankad du är (själva sitemap:en som sådan påverkar inte rankningen, utöver den påverkan som det kan ha om den leder till att google hittar saker som den inte hittat annars).

 

Har kört det på några sajter och det är faktiskt riktigt trevligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...