Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Postprogram/virusscanner


MH

Rekommendera Poster

Hej & hå.

 

Vi har en liten epedemi med, ett iofs ofarligt, makrovirus just nu (w97m/class.?).

 

Gamla hederliga postprogram som Eudora lägger bifogade filer i den mapp jag har bestämt. Det gör det lätt att scanna alla bifogade filer efter virus.

 

Problemet gäller "moderna" program som outlook express. I dom programmen ligger filerna inbakade i själva "brevet". De antivirusprogram som jag har testat upptäcker inte viruset förrän dokumentfilen packas upp som en temporärfil.

 

Man kan därför förledas att tro att datorn är ren/rensad och riskerar att skicka iväg infekterade filer. PINSAMT

 

Vet Per eller någon annan guru hur man kommer förbi det här problemet?

 

MVH

/mh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Hellqvist

De flesta antivirusprogram erbjuder en produkt för att söka igenom e-post som kommer in i, eller sänds ut ur företaget. Dessutom finns lösningar för att söka igenom filer som sänds genom brandväggar. Den lösningen kan vara något för dig.

 

Det är intressant även för ett företag där datormognaden är begränsad. Varför skall man utsätta ovana användare för konstiga viruslarm när man kan stoppa virus redan på gateway-nivå? Det är ju onödigt att administratörer skall behöva svara på en massa, i sig enkla, virusförfrågningar i stil med "Jag har fått ett viruslarm??! Vad skall jag göra??", när larmet kanske inte är ett larm utan gick ut på att ett virus påträffades och nu är borttaget.

 

Det lokala virusskyddet är även i detta fall viktigt då man måste stoppa virus som kommer in i organisationen på andra sätt, t ex disketter e dyl, eller sådana som redan finns i organisationen.

 

Det optimala är att installera en virussökande programvara samtidigt som man lägger upp sin Exchange-, eller Notesdatabas (eller vad det kan vara). Då slipper man att det redan ligger en massa infekterade filer i databasen som dyker upp hos användarna varje gång man öppnar ett gammalt brev.

 

Det är inte enkelt för antivirusprogrammen att söka igenom en befintlig databas, men jag tror mig vet att åtminstone en av våra marknadskollegor har en sådan lösning.

 

Är du förresten säker på att det är Class viruset du har? Ett antivirusprogram missar lite i identifieringen. Det är viktigt med korrekt information för att veta vilka åtgärder man skall vidta. Kontrollera gärna med ett annat antivirusprogram att det är det viruset.

 

Per Hellqvist

www.atremo.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag sitter långt ute i ett stort nät. Jag vet inte ens var postservern ligger. Så lyckligtvis (med tanke på min kunskapsnivå:-) så har jag inget möjlighet att påverka utformningen av "skalskyddet".

 

 

Själv har jag hittills klarat mig genom ett bra skydd och en "gammal" dator med office 95 och Eudora (även om a-v programmen hade missat makrona så blir de effektivt kastrerade när de sparas i word 7 format).

 

Jag såg att en av tidningarna från det konkurerande förlaget hade demos av några antivirusprogram, bla ert. Jag får väl köra ett litet minitest och se om något av dom klarar av att gå igenom "gammal" post.

 

Dessutom kanske jag kan kolla vilken version av class det rör sig om. Hittills har jag hört 2 olika bokstavsförslag från samma dokument och olika användare. När jag testade själv fick jag förslaget "class" utan bokstav...

 

Tack för svaret igen/

 

mh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Hellqvist

Hej!

 

Jag tvivlar på att deras "normala" Windowsversionklarar av att leta igenom e-postservrar. Det krävs nog en specialversione, t ex XXX för Exchange eller liknande.

 

Du kan sända mig ett exemplar av en infekterad fil, så kan jag kontrollera mot vårt program.

 

Kontakta mig gärna per e-post så kan vi diskutera vidare hur detta skall gå till.

 

Mvh

 

Per Hellqvist

www.atremo.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...