Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
XzzXzz

equipment configuration error

Rekommendera Poster

Även om det är hårddisken som är problemet i ditt fall så kan det mycket väl hända att det går att fixa den genom att köra ett test- & reperationsprogram från hårddisktillverkaren.

Räker det inte med att jag vet att jag har en...

Quantum

3.5 serie

S26361-H426-V100

FB EX 64 AT

Får inte igång programet.

När jag bootar från cd så får jag "insert systemdisk and press enter"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
När jag bootar från cd så får jag "insert systemdisk and press enter"

Då tror jag inte at du bränt skivan på rätt sätt. Du skall bränna den som en ISO - image.

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok nu har jag fått igån programet.

Kan du nu säga vad jag ska göra med det.

Snälla be mig inte läsa på den där förbannade sidan. Är helt värdelös på Engelska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att titta runt lite, det kan inte hända något farligt då du inte kan skriva till HD. Du får väl upp en meny där ett av alternativen är att köra ett minnestest, kör test några timmar. Som sagt titta runt och kom gärna sedan mer lite mer specifika frågor så skall jag försök att svara. Har liksom inte tid att sitta och skriva en översättning av hjälpen i UBCD:)

-nisse

--God Jul--

-----&-----

Gott nytt År

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har nu kört några tester.

Vad ska jag höra nu ???

Kan du kanske förklara vad programen gör (inte var för sig men allmänt) och hur kan de hjälpa mig att få igång datorn ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du säkert ha märkt så ger UBCD dig möjligheten att köra en mängd olika tester av hårdvaran i datorn (minne, HD, CPU). Detta gör man för att avgöra om det är ett hårdvarufel och i så fall vilket. Det är ju ganska dummt att t ex byta hårdisk om det är ett minnesproblem som är orsaken till att en dator dummar sig. Ibland kan man råka ut för konstiga fel i XP och då är det bra att kunna starta upp ett helt annat operativsystem.

Om du nu har testat minne och CPU så kan vi nog gissa på att det är HD som är problemet (jag skriver gissa för helt säker kan man aldrig vara på något utöver att man inte kan vara helt säker och det är jag inte helt säker på).

Första åtgärden blir då att du går till hårddisktillverkarens webbplats och därifrån hämtar hem ett test program för just ditt fabrikat (det brukar vara samma för alla modeller från en och samma tillverkare (det finns undantag men vi går inte in på det nu)).

Antagligen så kommer det programmet att hitta fel på din HD, förhoppningsvis så kan programmet även rätta till dessa problem. Går inte det så blir det att skaffa ny HD om du vill ha igång datorn.

-nisse

--God Jul--

-----&-----

Gott nytt År

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skrev du där uppe ???

Jaja.

Är osäker på vad jag ska ladda ner tror det är nåt på sidan...

http://www.quantum.com/ServiceandSupport/SoftwareandDocumentationDownloads/Index.aspx

...Men rådfrågar dig först. VAd ska jag ladda ner ??? Allt so stod på HD:n står i ett inlågg längre upp. Om du behöver mer info får jag väll försöka leta frm nått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför skrev du där uppe ???

Det undrar jag oxså:) Saken är väl den att jag skriver ganska fort och tro det eller ej så skriver jag samtdigt i ett gäng andra trådar här på eforum. Utöver det så sköter jag mitt jobb som just nu är lite stressigt.

När jag var inne på sidan som du länkade till så visade det sig att det var Maxtor som tagit över supporten för Qunatum. Hos Maxtor så hittade jag den här till dig. På samma sätt som med UBCD så skall den brännas på en CD och datorn startas från CD:n http://surl.se/absq

-nisse

--God Jul--

-----&-----

Gott nytt År

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.

Skriv där uppe du. Men det är lättare att se om man har fått svar om du skriver längst ner.

Men det här programet hittar inte HD:n. Det hittar bara CD spelaren. Tror fortfarande det är fel på HD:n för jag testade att installera Win98 2st HD från en ännu äldre dator o då gick det. Tyvärr hadde jag koplat bort Diskettstationen så jag kunde inte sätta i startdisketten. Men de hårdiskarna hadde inte räkt ändå, de var på 1,4GB sammanlagt =D

EDIT:

Nehe det gick vist inte att hamna längst ner =)

[inlägget ändrat 2005-12-14 08:44:31 av XzzXzz]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Skriv där uppe du. Men det är lättare att se om man har fått svar om du skriver längst ner.

Om inte du är snäll så kommer jag att lägga svaren i en annan tråd och sen så får du leta:) Skämt å sido det blir så därför att jag svarar på ett av dina inlägg och det ligger inte längst ned.

Det är nog så att din HD är helt död och då är det inte mycket man kan göra utöver att köpa en ny. Du får en ny 40GB disk för under 500 så det går väl att leva med.

-nisse

-God Jul-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm.

Om det kommer ljud ifrån den kan den ju inte va helt död men håller med om att nått fel är det =)

PS! Ska försöka vara snäll, men det ligger inte i min natur att vara snäll mot de snälla =D

[inlägget ändrat 2005-12-14 10:18:14 av XzzXzz]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nehe det gick vist inte att hamna längst ner =)

Det är en bugg i Eforum om det blir för djupa trådar (för många gråa rutor). Skriv nästa inlägg som ett svar på det allra första inlägget så ska det gå bra sedan i fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...