Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GF 6600 PCI-E 512MB DDR-2 128-BIT RETAIL


Friman

Rekommendera Poster

Jag får se hur jag gör - eller snarare hur länge jag står ut med att lida! :-)

 

Faktum är att jag i somras införskaffade ett par gamla högkvalitativa spel som jag aldrig hade kört men som jag ville testa - Splinter Cell och No One Lives Forever 2 (väldigt billiga i budgetutgåvor, 89 resp 59 kronor om jag minns rätt). Efter att ha betat av det första SC köpte jag tvåan (99:- tror jag), och NOLF 2 har jag ännu inte gjort klart. Så med tanke på att det bara finns ett visst tidsutrymme för spel, och att jag förmodligen skaffar Quake 4 klarar jag mig ett tag. Förmodligen iaf fram tills när HL2: Aftermath lanseras - om det kommer i tid vill säga, vilket senast jag hört innebär februari/mars. Jag kommer inte att köra det utan full HDR - tänker ju inte nöja mig med att bara få en skybox! Och om Tombraider Legend som också är planerat i samma tidsrymd visar sig kräva mer kan det bli svårt, gammal Tombraiderfan som jag är...

 

Roligt förresten med NOLF 2 att kunna ställa in maximal upplösning och högsta kvalitet på allt, sedan testa det med spelets inbyggda testfunktion och då få rekommendatonen att öka sina kvalitetsinställningar. ;-)

 

/m

 

(PS: 2100+)

[inlägget ändrat 2005-12-13 19:28:19 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stålis har iofs redan gett ett bra svar men så här lyder iaf min egen motivering. :-)

 

Eftersom min egen smärtgräns börjar passeras vid ca 4000kr för en processor exkl fläkt hade det varit hyckleri att råda någon annan att betala den dubbla summan. Och nu ser jag på Kompletts hemsida att man idag får en X2 4200+ för de pengarna medan en 4800+ kostar nästan 8500 spänn, vilket är ett ganska horribelt belopp, minst sagt. Men troligen hade jag själv ändå köpt 4400+ som kostar 900kr mer (på Komplett) än 4200+, medan prishoppet från 4400+ till 4600+ är 1400kr (vilket innebär ett pris på hiskeliga 6650kr för den senare).

 

Visst presterar 4400+ så klart (lite) sämre men tillsammans med ett 7800GT kommer datorn ändå ha en helt enastående spelprestanda. Speciellt också med tanke på att X-Fi-kortet kommer vara en garanti för att åtminstone inte ljudkortet sänker prestandan för spelen.

 

Apropå ljudet såg jag förresten att Neo4-FI har inbyggda ALC850-kretsar vilka inte klarar t ex 24-bitarsljud och ej heller är särskilt väl lämpade för spel. MSI K8N Diamond har däremot inbyggda kretsar ifrån Creative med 24-bitars ljud. Men att dessa skulle vara lika avancerade som ett separat X-Fi kan man nog glömma.

 

Ett Antec på 450W tryggar för ett kvalitetsaggregat som jag kan bedöma.

Corsair är en trygg minnestillverkare som brukar andas kvalité, men för ett socket 939-moderkort hade jag nog försökt ta reda på lite närmare ifall det hade klarat PC4000 (500MHz) i stället PC3200. Minnet hade då gått i halva hastigheten mot för hypertransportklockan 1000MHz för socket 939 (eg 2000MHz eftersom kommunikationen är dubbelriktad).

 

Ett bra val av 7800GT-kort tycker jag en Golden Sample-produkt ifrån Gainward hade varit. Dessa har högre klocka och är snabbare än Nvidias referens-GT medan de är tusenlappen billigare än ett GTX:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311505&cks=PRL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får se hur jag gör - eller snarare hur länge jag står ut med att lida! :-)

 

Jag har förstås ingenting att göra med hur du gör med burken... ville bara säga vad jag tycker... ;-)

 

Faktum är att jag i somras införskaffade ett par gamla högkvalitativa spel som jag aldrig hade kört men som jag ville testa - Splinter Cell och No One Lives Forever 2 (väldigt billiga i budgetutgåvor, 89 resp 59 kronor om jag minns rätt). Efter att ha betat av det första SC köpte jag tvåan (99:- tror jag), och NOLF 2 har jag ännu inte gjort klart.

 

Spelstilen i Deus Ex, No One Lives Forever, Splinter Cell, Hitman och kanske några fler, hör till min absoluta favorit. Och Splinter Cell och No One Lives Forever är helt lysande spel, fast på lite olika sätt. Det var inte länge sen jag själv körde igenom Splinter Cell 1 & 2 på nytt och nyligen har jag gjort detsamma med No One Lives Forever 1 & 2. Splinter Cell 3 håller jag på med på ett andra varv, av och till. Eftersom det har stöd för SM 3.0 inkl HDR kanske du hade velat vänta lite med den delen..? Hade iaf blivit överlycklig över en trejde del av No One Lives Forever, inte minst p g a den bizarra humorn i serien – allting som är helt absurt får mig att skratta! :-)

 

(PS: 2100+)

 

Just ja, ber om ursäkt! ;-)

 

EDIT:

Ifall du gillar den kategorin spel kan jag verkligen rekommendera Deus Ex – Invisible War. Trots att det kom redan i slutet av 2003 är det fortfarande riktigt snyggt och hade sannolikt funkat hur bra som helst även med din lite äldre hårdvara.

 

Dryga hundralappen inkl frakt är det värt alla gånger:

http://se.pricerunner.com/games/pc-games/119770/prices?q=deus+ex+2+-+invisible+war

 

Medelbetyget 84% hos Gamerankings:

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/528588.asp?q=invisible%20war

[inlägget ändrat 2005-12-14 02:49:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...