Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GF 6600 PCI-E 512MB DDR-2 128-BIT RETAIL


Friman

Rekommendera Poster

Du kommer säkert att få mer utförliga svar men helt kort så blir svaret NEJ. Ett helt okey kort (kanske lite onödigt med så mycket minne på ett kort som presterar under genomsnitt), men något "gamerkort" är det inte.

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt du kommer säkert få bättre och utförligare svar av grafikkortsexperterna här på forumet, utan att nämna några namn så är den ene av dem rätt så "metalisk" och den andre har bara två bokstäver i sitt användarnamn:)

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag kan räkna men jag chansar på att jag är en av de medlemmar som har två bokstäver i användanamnet. ;)

 

Ett helt okey kort (kanske lite onödigt med så mycket minne på ett kort som presterar under genomsnitt), men något "gamerkort" är det inte.

 

Helt riktigt. För det första är 512MB fullständigt meningslöst på ett 6600 och för det andra rör det sig om långsammare DDR2 i stället för GDDR3 vilket det helst ska vara på nyare grafikkort. Det hela handlar om samma marknadsföringsknep som tidigare användes på t ex FX5600 256MB, d v s att man monterar en hög minnesmängd av en långsammare minnestyp på långsamma grafikkort, allt för att kunna producera dem billigt och på samma gång göra dem attraktiva för försäljning.

 

Gällande X800 finns detta bestyckat med mellan 128-512MB minne men på det kortet tycker jag mängden 256MB är den vettigaste. Det finns dessutom förutom det vanliga X800 även sådana med de lite äldre modellbeteckningarna Pro & XT samt de nyare GT, GTO och XL. Men t o m med de snabbare XT och XL har jag lite svårt att se någon riktig mening med varför man skulle betala extra bara för att få 512MB. Med Ati:s nyaste prestandakort fr o m X1800XL finns det däremot tester (t ex med Call of Duty 2) där man i vissa sammanhang kunnat påtala en synbar prestandaökning med 512MB framför 256.

 

Vidare så kostar ett X800 256MB (för pci-e) mellan 2000-2500kr och för den summan är i så fall Nvidias 6800GS 256MB ett bättre köp. Man kan om det kortet säga att det presterar i klass ungfär som Ati:s X800Pro, lite bättre t o m, men den stora fördelen är dess fulla hårdvarustöd för DX 9.0c vilket Ati inte har förrän fr o m korten i den nya X1xxx-serien.

 

Jag skulle iaf föreslå Friman att titta närmare på det här kortet:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=POVPCX68GS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag kan räkna men jag chansar på att jag är en av de medlemmar som har två bokstäver i användanamnet.

För att göra det lite lättare så kan vi väl säga att den första bokstaven är R och den andra är N:)

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen.

 

För all del! :-) Men för att inte riskera att vilseleda angående prestandan i Ati-korten vill jag förtydliga litegrann... man kan nämligen lätt få uppfattningen av mitt tidigare inlägg att X800XL och XT är jämbördiga med varann vilket inte är fallet. X800XL presterar snarare nånstans ungefär mitt emellan Pro och XT, där det senare kortet så klart är snabbast av dem alla (GT samt GTO inräknade).

 

Det förändrar iofs inte min uppfattning att GF 6800GS just nu är det vettigaste köpet mellan 2000-2500kr. Och tillverkaren Point of View som har gjort kortet jag tidigare länkade till har jag fått en bra erfarenhet av. Yngsta brorsan spelar nämligen fortfarande med ett PoV GF 3 som köptes för flera år sedan och det verkar aldrig vilja ge upp..! (det har dessutom fabriksklockningen 210MHz på GPU:n mot för klockan 200MHz på Nvidias referens-GF 3 ;-)

 

GF 6800GS presterar nästan men inte riktigt lika bra som 6800GT. GT och det tidigare flaggskeppet Ultra tillverkas inte längre så man får hålla tillgodo med GS (i nämnda prisklass). Det positiva är att GS iaf tillsvidare nog får anses tillhöra den nedre prestandaklassen. För att nå mittsegmentet av den klassen måste man satsa på ett 7800GT ifrån Nvidia eller X1800XL från Ati.

 

7800GT är dock ungefär tusenlappen dyrare än 6800GS. Å andra sidan är prestandaskillnaden markant och 6800GS är nog mera tänkt för att sätta ribban lite högre i mellanklassen. För Nvidias toppkort 7800GTX måste man punga ut med runt omkring 5000 spänn – en summa jag inte anser kortet vara värt. Prisskillnaden mellan det näst snabbaste kortet och det som är allra snabbast brukar alltid vara helt grotesk medan prestandaskillnaden är desto blygsammare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. ditt sista inlägg så tolkar jag det som att du rekommenderar 7800GT då? Ska nämligen plocka ihop en spelburk nu till nyår och är villig att lägga ut upp till 15 Tkr exkl. skärm/t-bord/mus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här resonerar jag:

 

Prisskillnaden mellan 7800GT och GTX är absurd, men så har det också brukat vara förut och kommer sannolikt inte att förändras. Visst presterar GTX bättre men inte så att mellanskillnaden riktigt går att försvara. De pengarna gör mkt större nytta i exempelvis satsningen på mer RAM vilket tveklöst bör vara mängden två gigabyte till en ny spelmaskin. Detta hade du iofs och troligen redan kalkylerat med men det finns en aspekt ytterligare; processorn.

 

Pengarna man får över av att inte satsa på tokvärstingen till grafikkort gör att en snabbare spelprocessor då kan införskaffas. En sådan som är bättre rustad för att faktiskt kunna ta tillvara på och få ut mer av den väldiga prestanda dagens prestandakort besitter. Är inte processorn också väldigt snabb kommer det att sluta med att datorn får nästan precis samma spelprestanda oavsett ifall det sitter ett GT eller GTX i den. Och en snabbare processor kommer självfallet inte bara till användning då man spelar...

 

Dagens spelmonster nr ett är den singelkärnade och hyperthreading-lösa Athlon FX-57. Men den processorn hade ändå inte blivit mitt eget val utan det hade i stället fått bli någon A64 X2-processor från de lite högre prestandaindexen, eftersom jag tror de mera tillhör "spelframtiden" än vad en singelkärnad processor gör (de är dessutom snabbare än Intels motsvarigheter). Fler och fler spel kommer iaf framöver att få stöd för dubbla processorkärnor, och en bonus är ju de övriga program (inkl Windows) som också har nytta av fler kärnor än en.

 

Jag tycker att i stället för att låta valet stå mellan 7800GT och storebror GTX, kan det stå mellan 7800GT och rivalen Ati X1800XL. Och då säger jag inte reservationslöst Ja till 7800GT utan det bästa vore kanske att låta priset få avgöra om det ska bli ett X1800XL i stället...

 

P.S. Både Ati:s och Nvidias grafikdrivare är numera optimerade för att kunna dra större fördel av en processor med dubbla kärnor...

[inlägget ändrat 2005-12-11 07:27:22 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har bett en polares brorsa sätta ihop en konfiguration åt mig (ligger på jobbet just nu, men du får gärna ge din synpunkt på den när jag har den tillgänglig).

 

Men du tycker då att mellan FX-57 och ex. A64 X2 4800+ så satsar jag på den senare? (Båda verkar ligga i 8-10.000 kronorsklassen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med RN att jag skulle välja X2 4800+ framför FX-57. Dels därför att FX-57 kostar runt 20% mer, dels för att den inte alltid är det otvivelaktigt bättre presterande i förhållande till det priset, vilket den här testen visar:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

(och man kanske inte ens behöver fläska i så väldigt mycket heller)

 

Men också av det skälet att parallella processorer är framtiden - se t ex på Xbox 360 - och det kommer troligen att ge större prestandavinster på sikt. Jag håller det inte för otroligt att speltillverkarna för Xbox 360 snabbt styr om till att programmera för parallella kärnor, och att synergieffekterna av det kommer att bli att även pc-spel också snabbt övergår till att dra nytta av parallella kärnor, och det vare sig spelen är portade från Xbox 360 eller diretkutveckalde till pc; iom att kunskapen finns på spelföretagen är steget inte långt.

 

Nu kan ingen bestämt säga hur fort speltillverkare kommer att anamma dubbla processorer, men ett tecken på trenden är att nästa FX-processor, FX-60, kommer att ha dubbla kärnor. En klar fördel är att både Ati och Nvidia nu har drivrutiner som är anpassade till dubbla kärnor, vilket kan ge spel som i sig redan får en boost av dubbla körnor ytterligare lite mera kraft (FX-60 lär förresten komma den 10:e januari).

 

Vad det gäller grafikkort och valet mellan 7800GT och X1800XL är min åsikt att 7800GT vinner prestandavalet map snabbhet, men X1800XL vinner map på funktioner. Jag har tjatat om kombinationen HDR och AA tidigare, men X1800XL klarar alla AA-lägen + HDR, vilket inte 7800GT gör. Sedan är frågan hur spelbara prestanda blir med t ex Adaptive AA + HDR på X1800XL? Så det är inte ett helt lätt val. Till det kan läggas att det nu ryktas att det kommer nya, snabbare grafikprocessorer kring månadskiftet januari/februari från båda tillverkarna. För Atis del beror det på att den nuvarande generationen blev försenad, medan utvecklingen av nästa pågick parallellt, och den följer det 'ordinarie' tidsschemat, därför kommer den relativt tätt på den nuvarande generationen, medan Nvida håller sitt vanliga schema iom att 7800GTX lanserades i somras. Se där ännu ett exempel på fördelarna av parallellism! :-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

valet mellan 7800GT och X1800XL

välja X2 4800+ framför FX-57

Eftersom jag suttit över ett år med en burk på 1.15GHz och ett FX5600 så känns det som att jag kommer bli nöjd hur jag än väljer =)

 

Vid sidan av spelandet ska det förresten bli skönt att få en boostning i kompileringstider när jag programmerar.

 

Tänk förresten vad trevligt det hade varit om man kunde få samma erbjudanden med hårdvara som med mjukvara; för en mindre summa kan du uppgradera dina kort när nästa version kommer ut, istället för att ständigt behöva betala fullpris.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk förresten vad trevligt det hade varit om man kunde få samma erbjudanden med hårdvara som med mjukvara; för en mindre summa kan du uppgradera dina kort när nästa version kommer ut, istället för att ständigt behöva betala fullpris.

 

Den tidigare generationen brukar iofs rasa i pris när en ny kommer. I somras när 7800GTX dök upp rasade priserna på GF 6 vilket ledde till att 6800GT för första gången gick att köpa för just under 2600kr. Det var också då jag slog till och köpte ett XFX 6800GT till en XP3000+ här hemma, vilket gör att den datorn kommer leva länge till, en sak den inte skulle ha gjort ifall jag hade låtit Radeon 9700Pro-kortet sitta kvar i den...

 

Eftersom jag suttit över ett år med en burk på 1.15GHz och ett FX5600 så känns det som att jag kommer bli nöjd hur jag än väljer =)

 

Det kan jag förstå! :-) Men välj inte slarvigt bara för den skull. Utan att till fullo riktigt ha bestämt mig ännu (det kanske Stålis har gjort?)... är det ifrån min sida inte 50/50 angående X1800XL eller 7800GT utan snarare kanske 60/40 till Ati-kortets fördel. Även om 7800GT kanske vinner prestandaracet så får man betänka att Nvidia haft mkt längre tid på sig att optimera sin drivrutin för det kortet...

 

Glöm inte bort den mkt viktiga men samtidigt grovt underskattade komponenten ljudkortet! Nöj dig inte med skräpet som finns inbyggt i moderkortet, utan dina 15 Tkr bör även innefatta ett mkt bra spelljudkort och till ett nybygge är det något ifrån Creatve:s nya X-Fi-serie som gäller. Endast dessa har stöd för deras nya EAX-version 5. Och med tanke på att ljudkortet håller mkt längre än t ex grafikkortet så får det gärna kosta rätt mkt.

 

P.S. Tack för poängen Anjuna Moon! :-)

 

EDIT:

Jag tycker förresten det är ganska ointressant att gå efter rykten om vad som ev komma skall, det är inte ens särskilt intressant att hålla sig till utlovade datum då en viss produkt "ska" släppas. Finns en viss utlovad vara inte i butikshyllorna, som utlovat, är den bara en fantasiprodukt; ja rent av en lögn. Ati:s nya kort har varit bluff och ljug hela hösten trots utlovade leveranser. Men beställer man ett sådant nu får man det förhoppningsvis innan årsskiftet iaf. Det verkligt intressanta är vad som faktiskt finns i butikshyllorna NU!

 

När jag uppgraderade min dator senast blev det en socket 754 trots att 939 var på tapeten. Det struntade jag i och resultatet av detta kommer mest troligt bli att jag kan hoppa över socket 939 helt och vid nästa uppgradering gå direkt till den utlovade M2. Denna är utlovad till mitten av nästa år vilket lika gärna kan innebära början av 2007...

 

Vad jag vill komma till är att det är meningslöst att vänta på nånting, för det leder bara till att man aldrig kommer kunna känna sig nöjd med ett datorköp. Har man en sunkdator idag ska man köpa en prestandamaskin baserad på socket 939 och strunta i den utlovade M2. Detta kommer göra att nästa uppgradering i stället kan ske till socket "M3"..!

[inlägget ändrat 2005-12-11 19:35:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att till fullo riktigt ha bestämt mig ännu (det kanske Stålis har gjort?)...

Jag måste väl erkänna att jag lutar lite mer åt Ati just nu, av samma skäl som Gf 6-serien har funktionsfördelar framför Atis förra serie. Men det är inte en till hundra procent stadfäst övertygelse, det handlar om att leverera spelbara prestanda också (och hårdvara!!) inte bara funktioner - och att det faktiskt utnyttjas i spel, annars är det i praktiken en meningslös fördel. Jämför t ex med Ageias fysikprocessor - korten har tydligen funnits funktionsfärdiga sedan i somras, men bara ett par spel har stöd för det. I det fallet har dock korttillverkarna (enligt dem själva iaf) valt att vänta med lanseringen pga av det inte finns tillämpningar. Tänk om Nvidia och Ati gjorde samma sak? Fast det ingår ju i marknadsföringen att lansera nya funktioner, även om de kanske inte tillämpas i praktiken förrän ett år senare, förutom i någon enstaka demo. Men jag är också nyfiken på Avivo och vad det kan göra för HD-videoacceleration. Avivo lär vara ett antal gånger snabbare än Athlon64 på h.264-avkodning. Provade t ex att kolla på King Kong-trailern i HD-format under Quicktime från Apples sajt, men det resulterade inte i något njutbart resultat... Så där finns det ett icke-spelrelaterat intresse från min sida, iom att jag tror att HD-video snabbt kan bli populärt när det väl fått fäste.

 

Finns en viss utlovad vara inte i butikshyllorna, som utlovat, är den bara en fantasiprodukt; ja rent av en lögn.

Även det är ju en del av marknadsföringen, att släppa rykten om vad som ska komma, så att man i bästa fall avstyr från köp av konkurrenternas varor. Men det går ju bara att ropa varg så många gånger... Ati har varit farligt nära nu, men jag tror att konsumenterna genomskådar det - behöver man köpa något ska man såklart göra det med varor som finns tillgängliga. Att ha koll på framtiden är ingen exakt vetenskap utan snarare en navigering i marknadsföringens dunkla vatten - och bara att vara medveten om det gör att det är lättare att sålla i infon. Det finns också ett Formel 1-tänkande som jag är skeptisk mot, som går ut på att toppa listorna till vilket pris som helst; förra generationens X850 XT PE och nya Geforce 7800 GTX 512 är uttryck för det - produkter som i princip bara konstruerats för att toppa listorna - vansinnigt snabba för sin generation, men kanske inte funktionsmässigt bättre. Lite grann får jag samma känsla av logik som att köra en sportbil in i en bergvägg i 280 km/tim med skygglappar... Fort går det, dyrt är det, och flådigt värre så länge det varar, men kanske inte det smartaste! :-) Fast det finns alltid folk som är villiga att lägga ut pengar för att göra det.

 

Apropå uppgradering har jag läst något om en vision att skapa moderkort för grafikkort, så att du kan uppgradera genom att köpa till mer minne eller byta grafikprocessor på samma sätt som på vanliga moderkort. Jag tror att det i dagsläget bl a föll på att minnet var så hårt knutet till processorn att det inte gick. Men visst är det en lockande tanke?

 

Tack Anjuna Moon för poäng förresten! :-) Och jag håller med RN om att inte glömma bort ljudet. Har du ett Audigy i dag? Om mitt pristak var fast skulle jag hellre köpa en Athlon X2 med lägre klockfrekvens och lägga mellanskillnaden på ett X-Fi. Där har du fyra varianter: Xtreme Music, Platinum med frontpanel och fjärrkontroll, Fatal1ty FPS med frontpanel, fjärrkontroll och minne (X-RAM :-) ) och Elite Pro, extern enhet med 116 dB i SNR (109 dB på de övriga), i övrigt som Fatality.

 

...mest troligt bli att jag kan hoppa över socket 939 helt och vid nästa uppgradering gå direkt till den utlovade M2.

...och även då gå direkt på grafikkorten som kommer att ha stöd för DirectX 10 och SM 4.0 under Windows Vista - hmmh, jag kanske skulle vänta ett tag med inköp... ;-)

 

/ m

 

PS Insåg plötsligt att länken till artikeln blev lite fel. Xbitlabs gjorde två artiklar på samma tema, men det var den första som innehöll både FX-57 och X2 4800+:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

[inlägget ändrat 2005-12-12 00:32:24 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda två än en gång (inte bara inför köpet, men för att trigga mitt intresse för hårdvara, något jag nästan helt ignorerat till fördel för programmering). Nu börjar jag iallafall känna att jag har mer kött på benen.

 

Kul förresten Stålis att du nämnde fysikprocessorn igen. Jag mindes när ni tog upp det för över ett år sedan (tror jag) och det lät ju som en mkt intressant utveckling. Ska läsa in mig lite på deras webbplats.

 

Om mitt pristak var fast skulle

Nä mitt tak är inte fast, jag hann aldrig ta ngn semester i år och istället för att ta ut det i lön och förlora hälften så ska jag nog handla upp allt genom företaget. Taket ligger väl således i princip runt 30.000, men jag hade tänkt få plats med lite andra prylar också =)

 

Ang. ljudkort, idag har jag darotn kopplad till stereon, dock enbart med två högtalare och funderar inte i dagsläget på att utöka det till surround. Rekommenderar ni trots detta ovan nämnda Creative-kort?

 

hmmh, jag kanske skulle vänta ett tag med inköp

Jo, maffiga saker kommer väl alltid inom en "snar framtid", men jag har ett par spel jag inte kunnat spela än som jag bara måste få leka med nu (typ F.E.A.R och även MoHPA som inte ens ville starta på min burk =)

 

Jag vet att det förmodligen inte finns några specs ännu, men vet ni till vilken prestanda som finnarna utvecklar Alan Wake mot, kommer dagens kort att klara av det? Spelet lär väl inte komma än på nåt år, men - wow - det ser lovande ut!

 

Är ni inne ngt de kommande dagarna, så tänkte jag posta den inköps-konfiguration jag blivit rekommenderad. Det skulle kännas tryggt att höra era synpunkter på den.

 

Varsin *poäng* till såklart!

 

/Anjuna Moon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

istället för att ta ut det i lön och förlora hälften så ska jag nog handla upp allt genom företaget.

 

Hmmm, vad tycker skattemyndigheten om sånt tro? ;)

 

Fast jag tycker du borde få jobba på ett ställe där man får ta semester. Hjärta och själ mår inte bra av att enbart äta pengar...................

 

[Edit]Sagt i all välmening kanske borde tilläggas...

 

[inlägget ändrat 2005-12-12 03:29:19 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, vad tycker skattemyndigheten om sånt tro?

Naturligtvis skall datorn användas som arbetsredskap och eftersom jag numer jobbar på distans så måste den ju stå hemma ;)

 

Fast jag tycker du borde få jobba på ett ställe där man får ta semester

Jag skulle iofs möjligtvis haft tid att ta ut semestern nu i december, men just nu går alla pengar till tandläkaren så jag hade ändå inte kunnat resa någonstans och för mig är det då meningslöst att ta ledigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle iofs möjligtvis haft tid att ta ut semestern nu i december, men just nu går alla pengar till tandläkaren så jag hade ändå inte kunnat resa någonstans och för mig är det då meningslöst att ta ledigt.

 

Jag låter väl som din mamma nu men om du inte har tid att ta ut semester är det nåt som är galet låter det som.

 

Ursäkta en kanske "konstig" fråga, men varför är ledighet från jobbet meningslös bara för att du inte kan resa nånstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanske "konstig" fråga, men varför är ledighet från jobbet meningslös bara för att du inte kan resa nånstans?

 

Av flera anledningar. Dels är jag arbetsnarkoman, så om jag sitter hemma med datorn tillgänglig så kommer jag ändå jobba större delen av tiden, eftersom med ett pågående projekt dyker det alltid tankar om dittan och dattan och så sätter jag mig och programmerar. Det enda sättet för mig att varva ned är att av tvång inte kunna jobba.

 

Dels så är jag oumbärlig för de projekt jag jobbar med och finns jag tillgänglig så kommer jag likförbannat att få samtal om buggar och problem från kontoret.

 

Nä, för mig att kunna varva ned så måste jag helt byta miljö.

 

Jag låter väl som din mamma nu men om du inte har tid att ta ut semester är det nåt som är galet låter det som.

Tja, vi är ett litet företag, jag är delägare och för att få allt att gå runt är det helt enkelt inte alltid möjligt att arbeta som normala svensson.

 

EDIT 2: Jag kan ju tillägga att när det stora inhouse-system jag jobbar med är klart så kommer det dock att avlasta mig rejält, så det blir lugnare och mer tid för ledigt nästa år.

 

EDIT: Oj, va OT det blev nu

[inlägget ändrat 2005-12-12 05:40:05 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2005-12-12 05:45:14 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2005-12-12 05:46:05 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Oj, va OT det blev nu

 

Lite annat kul måste man väl få snacka ibland, även om det inte hör till trådens ämne! Men för att återknyta till ämnet igen så (vad var ämnet egentligen från början? just ja, Friman ville få tips om grafikkort ;-)...

 

Ang. ljudkort, idag har jag darotn kopplad till stereon, dock enbart med två högtalare och funderar inte i dagsläget på att utöka det till surround. Rekommenderar ni trots detta ovan nämnda Creative-kort?

 

Även om vissa olika ljudformat kommer mer till sin rätt i ett flerhögtalarsystem, låter dessa ändå ojämförligt bättre även med bara ett par stereohögtalare, tack vare den suveräna kvalitén på ljudet. Och tekniker för att simulera 3D-ljud på bara två högtalare har funnits i åratal, eller årtionden kan man nästan påstå åtminstone vad gäller filmvärlden. En ny spelmaskin bör minst av allt ha åtminstone ett Audigy 2ZS vilket har stöd för EAX 4. Det har dessutom THX-certifiering vilket mitt Audigy 2 Value saknar (ett exempel på spel som har Lucasarts Films THX-ljud är Need for Speed Underground). Ännu fler bonusar, för filmälskare iaf, är kortets stöd för DTS, DTS-ES, Dolby Digital, Dolby Digital-EX (ifall jag minns alla dessa förkortningar rätt).

 

Ytterligare en viktig anledning till varför det ska sitta ett riktigt ljudkort i datorn, iaf om vill kunna kalla den för gamerburk, är för det har en egen ljudprocessor som kompilerar allt ljud. Inbyggda ljudkretsar i moderkortet saknar ofta en riktig ljudprocessor vilket leder till att allt ljud måste kompileras genom mjukvara, vilket datorns huvudprocessor i så fall ombesörjer. En sådan lösning leder inte bara till sämre kvalité på ljudet utan även till att fps:en i spelen ofrånkomligen blir märkbart lägre.

 

...men jag har ett par spel jag inte kunnat spela än som jag bara måste få leka med nu (typ F.E.A.R och även MoHPA som inte ens ville starta på min burk =)

 

Aha, två riktigt bra spel m a o..! :-) Du bör köpa nytt senast igår tycker jag eftersom dessa spel är två av egentligen ganska få höjdare. ;-) Och ifall jag inte minns alldeles galet nu så hade MoHPA faktiskt stöd för THX-ljud...

 

Är ni inne ngt de kommande dagarna, så tänkte jag posta den inköps-konfiguration jag blivit rekommenderad.

 

Det är väl bara till att posta den, alltid finns det väl någon här – jag, Stålis eller någon annan – som har något användbart förslag att ge. Själv åker jag och sambon iaf ganska snart till brorsan och svägerskan i Småland över jul och nyår, för att med gemensamma krafter vara helt hysteriska under den ständigt återkommande julhysterin... ;-) Tack iaf för förtroendet och den nya poängen!

 

[inlägget ändrat 2005-12-12 07:34:30 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vi är ett litet företag, jag är delägare och för att få allt att gå runt är det helt enkelt inte alltid möjligt att arbeta som normala svensson.

 

Mmm, så sant. Själv jobbar jag på ett av de större företagen i Sverige så min situation är gissningsvis väldigt olik din.

 

På gott och ont.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stålis skrev:

PS Insåg plötsligt att länken till artikeln blev lite fel. Xbitlabs gjorde två artiklar på samma tema, men det var den första som innehöll både FX-57 och X2 4800+:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

 

Tack för de länkarna! Det var intressanta artiklar som påminde en om att även mellanklassprocessorer kan erbjuda en helt klart godkänd spelprestanda.

 

Och apropå processorer vs spelprestanda så har jag upptäckt den lilla lustigheten att Tomshardware testat "min" processor tillsammans med "ditt" grafikkort här...

 

http://www.tomshardware.com/2004/01/06/revving_up_in_the_new_year/page6.html

 

...nåja, inte riktigt kanske eftersom testets kort är utrustat med 128MB medan ditt väl hade 256. Moderkortet MS-6702 är iaf detsamma som mitt eget och likaså mängden RAM på en gigabyte. Jag kör också min processor i samma hastighet som i testet, 2365MHz, då den blir ca 40 grader varm. Mina relativt billiga RAM-minnen tål dock ingen snabbare fsb än 215...

 

Din XP2000+ borde iaf ha lite svårt att hålla jämna steg med resultaten i testet även om ditt grafikkort är i stort sett detsamma. Min avsikt med detta är absolut inte att "smula sönder" din dator på något sätt. ;-) Men det du sa: "hmmh, jag kanske skulle vänta ett tag med inköp... ;-)" går dock emot mina egna principer och i dina kläder skulle jag ha införskaffat en socket 939-plattform redan för länge sen och struntat i den kommande M2..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den spec jag utgår ifrån. Men som ni rekommenderade så blir det nog en X2 4800+ istället, även om det verkar kosta ca 5-6.000 mer.

 

Några tankar kring om prisskillnaden mellan X2 4400+ 2MB och X2 4800+ 2MB är berättigad (ca 3200kr skillnad på Komplett)? Jag kanske klarar mig mer än väl på 4400+ 2MB, eller t.o.m 4200+ 1MB?

 

[log]

-Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W

 

- MSI K8N NEO4-FI nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 4PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX

 

- AMD Athlon64 San Diego 90nm 3700+ 2.2GHz 1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

 

- Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3

 

- Western Digital Caviar WD2500KS 250Gb 7200rpm 16Mb S-ATA2

 

- NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE

 

- MSI GeForce NX7800GT 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express

 

- Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

 

Totalt inkl moms 14360.00 [/log]

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-13 09:34:09 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Bara så det inte blir fel uppfattat; jag tycker att det är bättre att välja en X2 4800+ istf ett FX-57, men det är pga av att jag anser att en dubbelkärnad processor är ett framtidssäkrare val - om du nu skulle vilja lägga ut så mycket pengar. Så det är alltså i första hand den distinktionen jag gör. Pratar du däremot om prisvärde inom samma processorfamilj, är det en annan sak. I de här länkarna som jag postade tidigare finns test av ett system med 7800 GT, 2 GiB - ungefär som ditt - men testat med olika processorer (nu kör du troligtvis med andra minnen, men kvaliteten på minnena påverkar inte nämnvärt prestanda i höga kvalitetsinställningar).

 

I den första länken kör de på inställningar som inte belastar grafikkortet särskilt mycket, och där ser du att prestandaskillnaden ligger på max ca 10% mellan X2 4800+ och X2 4400+, och X2 4800+ och FX-57 presterar i stort sett lika.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

 

I den andra länken är det tester på en tämligen hög grafisk kvalitetsnivå, och som du ser ligger FX-57 inte nämnvärt före ett X2 3800+ i de fallen.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

 

Om du nu i tanken kombinerar dessa två undersökningar, och tänker dig att du ökar kvalitetsinställningarna - du kommer t ex förmodligen aldrig att vilja köra utan åtminstone 2xAA - pressas prestandagapet samman mer och mer, och det innebär att de processorer som ligger mellan FX-57 och X2 3800+ också närmar sig varandra. Ur den synpunkten är det inte ens motiverat att köpa ett X2 4200+ om du funderade på FX-57s spelprestanda från början, utan istället ett X2 3800+.

 

Slutsatsen de drar i den andra artikeln är

It is true: you don’t need a high-end processor for real gaming with realistic settings and high image quality. The gaming performance will still be limited by the graphics card.

 

Fast riktigt så enkelt är det inte för X2 4800+. Bristen i den andra undersökningen är att de inte plockade med ett sånt. Jag undrar hur den skalar i de fall där den i den första testen låg före FX-57 - det säger den andra testen inget om. Men de processorer som alltså ligger mellan FX-57 och X2 3800+, som X2 4400+ och 4200+, bör alltså följa med i det minskande intervallet.

 

Så skillnader som beror på klockfrekvens och cachestorlek mellan de olika dubbelkärnade processorena får troligen hämtas från andra områden än från spel. Jag kan iaf inte med utgångspunkt från de här resultaten förorda ett X2 4800+ framför t ex ett X2 4400+ - prisskillnaden är alltför stor.

 

Trevligt att du lagt in ett Xtrememusic! :-) X-Fi-korten är ju ganska dyra än, men det känns mest prisvärt, iaf om du inte ska pyssla med ljud på annat sätt än till spel. Och nyttan av minne (X-RAM) på ljudkortet i spel är inte tydlig än, och 64 MiB är inte värt tusen kronor extra. Förstår inte riktigt hur Creative tänkte där?

 

/m

 

PS Snappade just upp det här angående Quake 4 och den nya patchen:

id Software and Raven have worked with Intel to dramatically improve QUAKE 4 performance on systems with HT Technology, multiple processors, or dual core processors. Players who have a system with one of these configurations will notice performance gains in QUAKE 4 of anywhere from 25% - 87% depending on processor type.

[inlägget ändrat 2005-12-13 19:55:24 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...