Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skaffa certifiering för någon teknologi


Mattias Sandsäter

Rekommendera Poster

Mattias Sandsäter

Är snart klar med skolan (180 datateknik) och ska därefter ut i vida världen och leta jobb. Har funderat lite på om man kan skaffa sig en fördel genom att certifiera sig för något. Har tex vart inne på sun:s javacertsidor och kollat lite.

 

Är detta en bra idé eller bortkastade pengar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta en bra idé eller bortkastade pengar?

Det finns ett fåtal arbetsgivare som tycker att det är meriterande men jag skulle kalla det borkastade pengar.

 

Det är som sagt bara min helt egna lilla uppfattning och det är inte alls säkert att jag har rätt men den teoretiska fördelen skulle kunna ligga i att det ger dig en pytteliten edge när man står och väger dig mot någon annan som har likvärdig utbildning och lika obefintlig arbetslivserfarenhet men förmodligen slåss du ändå mot många som genom arbetslivserfarenhet visat att de inte bara lärt sig utan också använt kunskapen i fråga och det smäller mycket högre.

 

Fast har du inget annat för dig så, alltid lär man sig nåt :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen ingen aning om hur arbetsgivarna ser det men jag är själv i samma sits som du och har bestämt mig för att läsa till CCNA. Det är Ciscos första nätverkscertifiering. Är du intresserad av datanätverk kan det kanske vara något. Tror själva testet kostar en tusenlapp eller så men jag har inte kollat upp det än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag ber att få ändra mig, tänkte inte på den sortens kunskaper.

Det är sant, är man nyexad, vill jobba med nätverksadministration (även om det kanske inte är det man helst gör efter 180 poäng men den kan vara relevant även om man ska göra annat som har med nätverk att göra) så kan just en Cisco-certifiering vara av visst värde.

Utan den så skulle jag anta att personen kan absolut ingenting om ämnet (om det inte råkar vara ett exjobb eller på annat sätt omnämnt i betyg) men med en certifiering så flaggar man faktiskt för att man iaf har läst teorin vilket de flesta kanske inte har.

 

Microsoft-certifieringar verkar de dela ut som ams-kurser så de har nog inte speciellt mycket värde (annat än att man får en annan färg på namnbrickan om man åker till TechEd och får gå på ett party till).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Flyttar tråden till forumet för Karriär & Utbildning

 

Cecilia - Moderator för Programmering, Övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till personlig reflektion...

 

För en person som jobbat ett flertal år skulle en certifiering med gott ryckte kunna vara något. Den måste ju vara så pass svår att långtifrån alla lyckas.

 

För en person som kommer direkt från skolan, nja.

 

Har man gått så pass länge i skolan tycker då jag att det är arbetserfarenhet som man ska satsa på, inte ännu fler "papper".

 

Vill du ha ännu fler "papper" som är av stort värde - doktorera!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är snart klar med skolan (180 datateknik)

 

Grattis!

 

Har funderat lite på om man kan skaffa sig en fördel genom att certifiera sig för något

 

Njae... 180 färska högskolepoäng smäller högre, men det är dock aldrig fel att certifiera sig.

 

För mig, som har noll högskolepoäng, är certifiering betydligt viktigare än för dig, men det är fortfarande få arbetsgivare som bryr sig/vet vad certen innebär. Om man så bara har 20 högskolepoäng så är det värt mer. Det är så jag upplever det.

 

En annan "lustig" reflektion jag gjort, är att om man jobbar som egen företagerare (vilket jag gjort från och till de senaste 15 åren) så är det _ingen_ som ifrågasätter ens kompetens, utan man utgår ifrån att det jag säger är sant (vilket det ju är, men jag behöver inte styrka det). Söker man däremot en vanlig anställning så ska det vridas, vändas och vägas... suck... Och ändå finns det bara två egentliga skillnader : Hur snabbt de blir av med mig om jag inte gör ett bra jobb och vem som betalar skatten.

 

Och dessutom, har man haft eget företag och sen söker "vanligt" jobb, så verkar det vara en merit att ha haft eget... skumt...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...