Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort DRM-skydd?


Kimpen

Rekommendera Poster

Om man nu ska vara laglig och köpa mp3/wma genom tex. CDON så kommer dessa filer (dock inte mp3 på CDON) med ett DRM skydd som gör att jag inte kan bränna och kopiera filerna som jag vill mellan mina egna enheter.

 

Det jag undrar är om det är olagligt att ta bort DRM-skyddet från dessa filer när jag själv har betalat för att ladda ner dem. Eller blir filerna olagliga för mig att inneha då? (Även om jag har kvitto på att jag har köpt dem)

 

Jag vill ju kunna byta musik på min mp3-spelare när jag vill och hur många gånger jag vill. Dessutom har inte min andra mp3-spelare stöd för wma så för att kunna spela mina köpta låtar där måste jag ju ta bort drm-skyddet och göra om dem till mp3.

 

Jag hade även för mig att det är tillåtet att kopiera för eget bruk och detta borde väl gälla även digitalt material om jag bara kopierar för att kunna bränna och lyssna i alla mina datorer, mp3-spelare, bilen, mobiltelefonen.

Gäller andra regler här?

 

Sammanfattning...två frågor.

Får jag kopiera köpta nedladdade låtar fritt för privat bruk (alltså hur många gånger jag vill och behöver)?

I så fall...får jag ta bort DRM-skyddet för att kunna göra detta eller måste DRM-skyddet vara kvar för att låten ska vara laglig trots att det inskränker på min rätt att kopiera för privat bruk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju i vilket fall som heslt skapa en audio-cd som du kan spela i den cd-spelare hemma. Detta är helt lagligt.

 

Från den kan du alltid "rippa" till valfritt format (wav, mp3, ogg mfl) men du åker ju på en ytterligare kvalitetsförlust om du väljer en förstörande komprimering.

 

Jag har svårt att se att detta skulle vara olagligt eftersom du har en lagligt framställd förlaga. Och om detta sätt är kringgående av kopieringsskydd eller ej? Ja det är i varje fall legitimt att bränna auduo-cd från lagligt inköpt wma-filer. Det är inte heller förbjudet att rippa en audio-cd (utan kopieringsskydd) till valfritt format.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar är om det är olagligt att ta bort DRM-skyddet från dessa filer när jag själv har betalat för att ladda ner dem.

 

Ja. Oavsett vem som laddat ner filerna, får man inte kringgå ett eventuellt kopieringskydd.

 

Eller blir filerna olagliga för mig att inneha då? (Även om jag har kvitto på att jag har köpt dem)

 

Ja, du har köpt DRM-skyddade filer, inget annat.

 

Jag hade även för mig att det är tillåtet att kopiera för eget bruk och detta borde väl gälla även digitalt material om jag bara kopierar för att kunna bränna och lyssna i alla mina datorer, mp3-spelare, bilen, mobiltelefonen.

Gäller andra regler här?

 

Helt riktigt. Du får lov att göra "hur många kopior du vill" för privat bruk, men du får inte ta bort/knäcka kopieringskyddet.

 

Får jag kopiera köpta nedladdade låtar fritt för privat bruk (alltså hur många gånger jag vill och behöver)?

 

Ja, så länge det är frågan om ren kopiering - inte knäckning.

 

så fall...får jag ta bort DRM-skyddet för att kunna göra detta eller måste DRM-skyddet vara kvar för att låten ska vara laglig trots att det inskränker på min rätt att kopiera för privat bruk?

 

Du får aldrig ta bort/knäcka DRM-skyddet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får aldrig ta bort/knäcka DRM-skyddet.

 

Men om man, som [Esc] skriver, bränner musiken till en audio-cd, då försvinner ju DRM-skyddet.

 

Det innebär alltså att man inte får bränna musiken till audio-cd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Om man nu ska vara laglig och köpa mp3/wma genom tex. CDON

 

Tyvärr, det är inte gjort för att man ska vara laglig. Vill man vara laglig kan man bara köpa cd-skivor som inte är kopieringsskyddade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Intressant det här med att bränna en CD. Om man bara vill förbi skyddet behöver man ju faktiskt inte ens fysiskt bränna CD:n, det räcker att göra en avbild (.nrg eller .iso eller liknande) och sen montera CD-avbilden (exempelvis med Nero ImageDrive) och sen rippa den.

 

Men det är inget snack om att detta är att gå runt kopieringsskyddet.

 

Fundera istället över följande:

 

1. Jag har laddad ner en DRM-skyddad låt.

2. Jag skapar en musik-CD så jag kan lyssna på låten i min stereo. Detta är inte olagligt.

3. Jag har förutom stereon även en iPod - alltså drar jag igång iTunes och låter iTunes lägga in låten från CD:n på min iPod. Jag kan faktiskt inte se något olagligt i detta. Det är bara standardfunktioner som jag använder. Jag rippar ingenting bara för rippandets skull så att säga, utan det tar iTunes hand om åt mig automatiskt.

 

Jag inser att någonstans är man i en gråzon vad gäller det juridiska. Men var? Man har de facto plockat bort kopieringsskyddet i ögonblicket som man bränner CD:n. Men det är ändå vad jag förstår lagligt att skapa en musik-CD.

 

CD-skivan är laglig. Jag får exempelvis ge bort den i present till min syster. Det hon då äger är en musik-CD, fullt laglig, som hon naturligtvis får kopiera för eget bruk.

 

Nånstans brister det uppenbarligen. Men var?

 

I övrigt måste jag säga att kvaliteten på låtarna från CDON inte är vidare bra. Så om man ändå har tänkt gå runt kopieringsskyddet är det väl bättre att tanka hem en version som håller bättre kvalitet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...