Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem IP-telefoni, erfarenheter?


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag har BBB´s IP-telefoni via LAN och är supernöjd med kvaliten.

 

Jag blev kontaktad av nån säljare för comhem igår som sade att jag kunde få deras IP-telefoni. Jag har varit smått intresserad av det eftersom man kan få två telefonnummer till ett rimligt pris. Så jag hoppade på det och beställde via honom.

 

Smart som jag är så gör ju jag researchen alltid efteråt (det handlade om plasma-tv sist :/ ) och upptäcker på nätet att det är en massa som har problem med comhems ip-telefoni, det verkar som det är det vanliga problemet att tjänsteleverantören som vanligt inte trodde att nån skulle köpa deras tjänst så dom har inte dimensionerat utrustningen tillräckligt.

 

Nån som har comhems ip-telefoni och erfarenheter av den? Tar gärna emot positiva såna också som motvikt efter att ha läst övervägande negativa sådana (Lite positiv thinking skulle inte skada :)

 

Jag har väl förresten rätt att ångra mig inom nån vecka om jag nu skulle vilja det, det är ju en månads uppsägning på BBB´s telefoni så om jag ångrar mig inom nån vecka så hinner inte BBB få bandet med min uppsägning?

 

Skrev förresten till comhems kundtjänst och undrade följande:

[log]Jag har blivit kontaktad av en säljare för comhem´s telefoni. Jag har idag bredbandsbolagets IP-telefoni (via LAN) och det fungerar perfekt, inte ett endaste problem sen jag skaffade det för drygt ett halvår sen, i motsats till bredbandsbolagets ADSL IP-telefoni som har problem hela tiden. Nu läser jag på nätet att Comhem har liknande problem (underdimensionerat troligen) Nu till min fråga: Vilken slags kompensation erbjuder comhem när telefonin inte fungerar?

För om jag ska bli kund hos comhem kräver jag att det fungerar och om det inte gör det så förutsätter jag att jag slipper betala månadsavgiften vid problem som inte fixas inom en eller ett par timmar.

Erbjuder comhem detta? eller kommer jag som kund att få betala en månadsavgift för att vara försökskanin för en outvecklad tjänst?[/log]

 

Ska bli intressant och se ifall man får nåt svar.

[inlägget ändrat 2005-12-08 13:13:17 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget kommer kanske för sent, men jag hoppas att nån kommer läsa den.

 

Hur som helst, Comhems IP-telefoni harjag också hört att det skall vara feldimensionerat. För att bekräfta detta kan jag personligen intyga att det samma gällde Comhems introduktion för bredband. Det var underdimnesionerat och fungerade sisådär bra! Men med tiden har de förbättrats och är faktiskt en av mina favoriter på marknaden. De är bra, priset är ganska ok, och den garanterade hastigheten levereras. Iaf har det varit så i mitt fall, och jag har haft Comhem sedan det introducerades. Dock tvingades jag avbryta kontraktet med dem pga att fastighetsägaren ej ville förlänga smarbetet med dem. Därför tror jag att Comhem även kommer att förbättra sina tjänster vad gäller IP-telefoni.

 

Men den stora frågan är priset för min del, om jag nu skulle välja någon IP-telefoni från Comhem. Precis som BBB, erbjuder de inget speciellt förutom att man kanske sparar några öre här o där på vissa samtal, samt lite billigare månadsavgift. Enligt min åsikt så är det nästan lika bra o köra Telias fasta telefoni om man ringer normalt.

 

Den största boven vad gäller all telefoni är ju som vi kanske alla vet, uppkopplingsavgiften. Kan man lyckas komma undan den avgiften sparar man faktiskt mykcet pengar. Själv sa jag upp Telia (investerade i IP-telefoni från Tele2) men behöll samma nummer för ett pris av 399 kronor (engångsavgift). Jag valde nån form av nåt erbjudande där man betalar 99 kronor per månad och slipper därmed uppkopplingsavgiften på alla samtal samt att jag kan ringa gratis sverigesamtal. Räkningen resulterade i enorma skillnader, säg så här, 200 spänn per månad (jämför med ca 1500 per kvartal hos Telia) och det är det enda jag betalar. Dock har Tele2 inte kvar erbjudandet, men något liknande finns hos Rixtelecom och billigare dessutom, 75 spänn per månad (se http://www.rixtelecom.se/generate.php?sid=36&r=m för detaljerade prisuppgifter). En anna kul grej som jag tycker är möjligheten att pruta hos Rixtelecom. Det gäller utlanspriser, man kan välja tre länder att pruta priserna till, se http://www.rixtelecom.se/generate.php?sid=34&r=m för mer info.

 

Senare kan jag även tipsa om http://www.telepriskollen.se/FastTelefoni/Topplista.aspx där man kan jämföra och se olika priser för olika telebolag.

 

 

OBS: Detta inlägg är absolut inte skriven för att göra reklam för något bolag. Själv kör jag Tele2, men om jag idag skulle skaffa IP-telefoni skulle de absolut vara hos Rixtelecom.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-13 22:00:38 av sini-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för svaret sini-

Tyvärr har jag missat svaret totalt av nån anledning. Abonnemanget är bytt och det har funkat smärtfritt, förutom att det tog nästan en månad innan bredbandsbolagets IP-telefonikunder kunde ringa mig. BBB hade inte avregistrerat mitt porterade nummer så alla BBB-kunder som ringde mig kom till den telefonsvarare jag hade hos dom. Som ursäkt hade BBB att jag inte betalat nån faktura, vilket jag naturligtvis gjort. Antagligen hade jag bara kommit bort i hanteringen. Som om det hade haft någon betydelse ifall jag inte betalt nån räkning eller inte - Det ska inte drabba andra kunder hos dom.

 

Men ett tips när det gäller Bredbandsbolagets support: Skit i att anmäla nånting via mail eller deras websida. Man hamnar i en ändlös diskussion om meningslösa saker. I telefon så får man saker och ting avklarade oändligt mycket snabbare.

 

Vad gäller prissättning och så, så passar Comhem mig bäst eftersom jag inte ringer mer än jag behöver (inte normal telefonikund alltså ;)

Det bästa för mig vore nåt slags kontantkort för "fast" telefoni. (Tips emottages med glädje)

Men det erbjuds ju inte nånstans vad jag vet så då får man ta dom som har billigast abonnemangskostnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ett slags kontaktkort för fast telefoni vore en dröm, men det kommer väl att dröja ett bra tag.

 

Vad gäller hjälp från BBB via mail eller annat sätt än telefon, det kan jag hålla med om. Jag gjorde mig av med min BBB-internetabonnemang och det var ett elände och får det avklarat. En sådan enkel grej som att posta ett brev på posten blev ett oändlig diskussion...och tro det eller ej, det handlade just om att posta tillbaks deras modem.

 

Men, eftersom detta handlar om IP-telefoni och inte internet, ska jag inte fördjupa mer i det hela.

 

Bra att det löste sig för dig med din telefoni i alla fall.

 

 

/sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kontantkort för "fast" telefoni finns bland annat hos:

 

- Digisip www.digisip.com

- Cellip www.cellip.se

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att du valt. .. Annars skulle jag starkt rekommendera Rix Telecom. Det kostar iförsig 75kr/månaden men då får du ringa hur mycket som helst till hemnummer o ändå betala 75kr. Ingår gör nummerpresentation och telefonsvarare. Den lådan jag har har inbyggd telefonsvarare och webbgränssnitt. Skönt att slippa oroa sig för uppkopplingsavgifter på ca 50 öre styck...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler förslag till ”kontantkort” för IP-telefoni:

 

Teleman (www.teleman.com) har ett abonnemang som inte har någon fast avgift. Man betalar in på ett ”konto” precis som ett kontankort till en mobiltelefon. Dock kan man inte portera över sitt befintliga telefonnummer hos dem.(!) (Teleman har i och för sig ett annat faktura-abonnemang med en låg avgift, 30,- Kr/mån., där man ska kunna portera sitt nummer.)

Det finns ett förbetalt abonnemang även hos ePhone (www.ephone.se/ephone/). Ingen fast månadsavgift, dock måste man köpa deras telefonbox. (Vilken man i och för sig relativt snabbt spar in.)

Nummervisning m m ingår.

 

Kolla gärna på www.telepriskollen.se som nämnts i inlägg ovan. (Gå dock in på de enskilda operatörenas hemsida för att kolla att alla uppgifter stämmer.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Smart som jag är så gör ju jag researchen alltid efteråt ... och upptäcker på nätet att det är en massa som har problem med comhems ip-telefoni, det verkar som det är det vanliga problemet att tjänsteleverantören som vanligt inte trodde att nån skulle köpa deras tjänst så dom har inte dimensionerat utrustningen tillräckligt.

 

Hur är läget nu, nära två år efter det ovan skrevs?

Är det värt den besparing det kan medföra att byta från Telias fasta telefoni, till Comhems via modem?

Hur är era erfarenheter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...