Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Överföra från kassetband till CD

Jumpen

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett antal berättelser på kassett som jag skulle vilja överföra till CD. Kan jag ansluta en bandspelare till line-in på ljudkortet och vad behöver jag isf för program för att få det till CD. Jag har XP.

Det går bra att ansluta en bandspelare till line-in. Sen är det olika om man kan justera signalstyrkan eller inte. Det är alltid bra att börja lågt och höja långsamt tills man når en lagom nivå. Otrevligt om ljudet blir distorderat på ljudkortets ingång.

Du behöver en ljudeditor. Audacity är freeware och fungerar bra för enklare inspelningar. http://www.download.com/Audacity/3000-2170_4-10325373.html

Ett brännarprogram för att bränna dina wav-filer på CD-R som ljudspår behövs ju också. Själv använder jag Nero Burning ROM, men i princip alla CD-brännarprogram klarar av att bränna en audio-CD.

Ifall det är en inspelning du är rädd om kan jag också rekommendera att du behåller wav-filerna eller bränner ner dem på en data-CD, för att ha ett original utan kvalitétsförluster. Vissa gör misstaget att kopiera skivor rakt av från en redan bränd audio-CD, vilket ger ytterligare en kvalitétsförsämring.

Hmmm, vad menar du med sista stycket, vari ligger kvalitetsförlusten? Motsvarar inte det som bränns till en audio-CD rätt väl det som finns i en WAV-fil?

Jo rätt väl. Kanske det som bränns motsvarar det som ligger i wav-filen mycket väl. Men det som läses håller inte nödvändigtvis samma kvalité. På grund av dålig skiva, dålig läsare eller pga repor etc.

Jag vet, jag använder det själv. ;)

Antar att EAC läser problematiska ljudavsnitt flera ggr och sen approximerar fram ett värde om den inte kan säkerställa det genom exakt avläsning. Tycker att EAC är väldigt bra på detta. Frågan är dock om det alltid är exakt vad som brändes ner på en skiva till att börja med. Men visst, det är förmodligen bättre att kopiera en redan bränd skiva via EAC än att köra en on-the-fly CD-Copy i något brännarprogram.

ok :)

En gissning - om skivan är i så pass dåligt skick att EAC inte kan läsa den med mer än enstaka fel kanske det hade blivit total nitlott om man brännt som data-cd? Bara en spekulation från min sida...

Det vore ju iofs ganska enkelt och intressant att testa?

EAC brukar skriva ut kvalitén för varje spåravläsning. Är det inte så? Oftast hamnar man på 100% men jag tycker det är vanligt att åtminstone något eller ett par spår (från en original-CD) hamnar på 99,8% eller något liknande. Det är inte märkbart på något sätt, men om man gör om proceduren i många led så.. who knows. :)

Har för mig att en data-CD skrivs med större andel felkorrektionsdata än en audio-CD. Något jag får kolla upp. Ska nog testa ett par bränningar när jag får tillfälle.

Har för mig att en data-CD skrivs med större andel felkorrektionsdata än en audio-CD.

Visst är det så.

OT: En tanke - säg att man har en data-cd och en audio-cd och båda är väldigt skadade. Skulle det kunna bli så att man helt misslyckas med att läsa data-cd:n men lyckas läsa audio-cd:n (med massa gissade data, förstås)?

Ville bara klargöra en grej:

Kompaktkassetter (Compact Cassette) har såpass dålig ljudkvalitet att den lilla "kvalitetsförsämring" som digitaliseringen till 16 bitars CD inte spelar någon som helst roll.

Snarare kan digitaliseringen förbättra ljudet en masse!

1) Digitalisera först ("rippa"), gärna med nämnda program.

2) Låt därefter exempelvis NERO "ljudbehandla" filen. Datorn kan på mycket intelligenta sätt "sudda ut" brus och liknande. Nero (som jag använder gratis då det medföljde min brännare) har hyfsat avancerade funktioner för detta.

3) Därefter bränner man filerna med NERO, antingen som "data-cd" eller som "audio-cd".

4) Eftersom jag numera "bara" har läsare som också klarar "data-cd", bränner jag filerna som mp3. Speciellt om de bara är "prat".

Lycka till!

• 3 weeks later...

Jag använder mig av Steinberg - Wave Lab där jag spelar in ljudet från vilken källa som helst med taskigt ljud. Stenkakor, LP och Speciellt från ljudkasetter som jag har kvar ända från 1973. Vissa av dem kan man knappast urskilja ljudet som låter som ett muller. Men när Ljudet "tvättas" i Wave lab så kan man få fram en hörbar fil. Wave Lab har många bra finesser där man kan fixa till ljudet som i ett riktigt lab. Därefter bränna dem direkt på cd.

I ett wave-lab kan man klippa bort knaster, rensa brus, ändra gain, fading m.m Du kan öppna ljudfilen och se alla kurvor, du kan töja och dra ihop ljudet, du kan markera valda avsnitt och kopiera och klistra i ljudfilen som du vill. Du kan tona ljudet, du kan överlappa toningar och få mjuka övergångar mellan låterna. Detta och mycket mer kan man göra i ett Wave lab som de flesta mp3 förespråkare inte har en aning om.

Låter som skryt och det är det också. Får ni fatt i en wave-redigerare så släpp den inte, den är guld värd.

MVH Tjotte

Den gör utopin till pragmatik!

• 4 years later...

Har läst inläggen, men novis som jag är vore jag tacksam om någon ville förklara, på ett ENKELT sätt vad jag behöver för att konvertera mina 100-talet ljudkasetter med "prat" till CD/DVD.

Har testat med en kabel från kasettradion till line in-ljudkortet, med mycket låg ljudnivå, men ljudkvaliten blir ändå skramlig, framför allt avs. den som sitter närmast mikrofonen. Datorn är ny, bärbar med Windows Vista samt Windows Media Player.

1. Har blivit rekommenderad att skaffa en ljudförstärkare. Vad innebär det?

2. Skulle det hjälpa att ladda ner ett bättre program än Windows Media Player?

3. ... och/eller köpa ett bättre ljudkort?

4. Enl. ett inlägg ska "Steinberg - Wave Lab" vara något förträffligt, men hur kommer man över en Wave-redigerare? Och klarar en novis av den?

5. Har hittat "Ion Tape 2PC" för 1095 kr på nätet (säljs endast via postorder), förresten numera ersatt med en enklare och billigare variant. Databutikerna tycks inte känna till produkten, varför jag drar mig för att köpa den. Kan någon uttala sig om den?

Tack på förhand // Butta

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...