Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pentium III eller Athlon?


squarehead

Rekommendera Poster

Jag ska snart köpa ny tyst dator. Vad jag har läst och hört ska Athlon bullra mer än Pentium III. (Beroende på värmeutvecklingen). Skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av Athlon gentemot Pentium III i just bullersammanhang.

 

Har försökt hitta tysta nätaggregat och lådor för Athlon, men utan resultat. Vart ska jag leta? Nån som har ett tips på någon bra tyst låda annars? (Sekvencia säljer visst en tyst låda, men när jag ringde till dem för att ställa några frågor, så verkade de veta mindre än jag. Tappade liksom lite förtroende för Sekvencia där...)

 

Låt säga att jag lägger 4000 på moderkort och processor. Vad ska jag köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en P3 700E med 100 MHz FSB så man kan överklocka lite :)

Asus CUBX eller vad det nu heter verkar vara det bästa BX-kortet för tillfället.

 

När det gäller buller så titta på www.tystdator.nu så får du kanske svar på några frågor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 MHz FSB? Kan man inte överklocka den andra varianten (133)?

 

Tack för surftipset! Förresten läste jag just på någon sida som var länkad från www.tystdator.nu att tysta specialfläktar inte var så klokt att använda i överklockningssammanhang. :) Det blir varmt...

[inlägget ändrat 2000-07-28 15:40:28 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du inte överklocka så ska du naturligtvis välja en EB modell (133 MHz)... annledningen att välja en 100MHz modell e att man kan höja fsb:n (busshastigheten) mera...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till varför man bör köpa en propp med 100 MHz FSB om man vill överklocka är att det ger större marginaler. Dessutom måste man knappast använda BX-kort om man kommer över 133 MHz.

Säg att du vill höja FSB med 15%, det blir 115 på en 100 MHz:are och 153(!) på en 133:a.

 

Det ger 102 MHz på AGP:n och då är risken stor att grafikkortet inte hänger med.

 

Ta en titt på http://firingsquad.gamers.com/hardware/ghzproject/

 

Där bygger de en dator baserad på en P3 700E och överklockar den. Ganska intressant artikel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen till att jag skulle välja 100-bussen är för att kunna använda 133-minnen problemfritt vid överklockning. De snabbaste CPU:erna som tillverkas för 100-bussen är väl 850? surt!

 

Mitt råd: köp ett kort som stödjer 133 bussen utan överklockad AGP-buss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...