Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oönskad reklam till företaget.


Dadid

Rekommendera Poster

Jag har bestämt för mig att man inte får skicka e-postreklam ens till företag. Åtminstone inte direktadresserat till personer såvida dessa inte aktivt godkänt tilltaget.

Vad kan jag stödja mig mot när jag ringer till företaget ifråga?

Finns det någon annan kännbar åtgärd mot detta ofog?

 

Vänligen

 

Dadid

 

Mailet jag avser har jag infogat här:

 

 

 

Kraftig packtejp med ert tryck, från 12:95 kr/rulle!

 

Extra kraftig packtejp med 35 my tjocklek.

 

Kampanjen slutar måndag 12 / 12 .2005 !

 

Högkvalitativ tejp.

En extra kraftig packtejp med högkvalitativt tryck i upp till 3 färger. Tejpen har ett häftämne av naturgummi för extra bra häftförmåga.

Nu bjuder vi på klichékostnaden vid beställning av 5 kartonger! (Ordinarie pris 995:-) gäller t.o.m 2005-12-12

 

Kampanj nr: N-43I

 

Antal Bredd 1 färg 2 färger 3 färger

Alla priser är per rulle. Längd: 66 meter per rulle.

2 kartonger (72 rullar) 50mm 29,95:- 31,45:- 32,95:-

5 kartonger (180 rullar) 50mm 22,95:- 24,45:- 25,95:-

10 kartonger (360 rullar) 50mm 19,95:- 21,45:- 22,95:-

20 kartonger (720 rullar) 50mm 15,95:- 18,45:- 19,95:-

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

2 kartonger (96 rullar) 38mm 26,95:- 28,45:- 29,95:-

5 kartonger (240 rullar) 38mm 18,95:- 20,45:- 21,95:-

10 kartonger (480 rullar) 38mm 15,95:- 17,45:- 18,95:-

20 kartonger (960 rullar) 38mm 12,95:- 14,45:- 15,95:-

 

 

 

Enkelt att beställa!

Skicka in din logotype, det räcker med ett visitkort eller brevpapper, eller skicka en digital bild via mail. Ange också vilken/vilka färger tejpen skall ha, så skickar vi ett korrektur för ert godkännande innan tryck.

 

 

Vi säljer endast till företag, stat och kommun. EJ till privatpersoner

Beställningar kan göras på www.duo-m.se eller via telefon/fax.

 

 

 

 

Önskar ni EJ mottaga mer information, tryck här och skicka iväg brevet.

(Vi kan enbart avregistrera din adress om du använder denna länk)

 

 

Duo-M AB

Box 129 437 22 Lindome

Tel: 031-990040 Fax: 031-996672

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hygienartiklar - Plastprodukter - Torkmaterial - Emballage - Tejp - Sträckfilm

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt för mig att man inte får skicka e-postreklam ens till företag.

Spamlagen omfattar enbart kommersiella mail skickade till privatpersoner och enskilda firmor. Tillhör du dessa kan du anmäla det till konsumentverket:

http://www.epostreklam.konsumentverket.se/mallar/oepr/steg1.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3605

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som Anjuna skrev så beror det på om företaget är en enskild firma eller bedrivs under någon annan bolagsform.

Riksdagen har i sin vishet på regeringens förslag beslutat att företag - bortsett från enskilda firmor - inte behöver lagen skydd mot spam, då företag har råd att skydda sig mot spam genom filter etc. Så är spammet skickat till en enskild firma är du "hemma".

 

Men ponera att det är t ex ett AB eller HB det gäller. Förutsättningen var att du ville veta vilket stöd du kunde hitta för att förklara att spam till företag är förbjudet.

 

http://www.iis.se/Internetdagarna/2004/03-spam/id04-03-olasvensson.pdf hittar du bilderna till ett föredrag som Ola Svensson på Konsumentverket höll 2004. Ola Svensson hade ett föredrag på samma tema för ISOC-SE några dagar tidigare, och sa då att KoVs inställning - då ännu rättsligt oprövad - är att det inte är tillåtet att skicka spam till personer på företagsdomäner, tack vare Dataskyddsdirektivets regler för personuppgifter (vilket en sådan adress är). Han framhöll dock att det går att göra tre olika tolkningar (tillåtet, otillåtet och beroende på innehåll i spammet), och det går att hitta argument både för att det ska vara tillåtet och för att det ska vara otillåtet,däremot finns det inget stöd för att innehållet (och dess relevans för mottagaren) skulle ha någon betydelse!

 

Så om spammet skickat till ditt.namn@företagetAB.landkod så finns det ändå något att stödja sig på, nämligen Dataskyddsdirektivet (95/46/EG) http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31995L0046:SV:HTML (och där kanske främst punkt 26 i inledningen, som Sverige bortsett från i sin lagstiftning, min anmärkning, men jag kan ha fel). Mer exakta uppgifter kan du möjligen få från KoV, även om de har en del annat att tänka på i dessa flyttdagar.

 

Du kommer säkerligen - enligt min uppfattning - inte att få något stöd från svenska instanser, Datainspektionen kommer att hänvisa till KoV och Kov till att spam till företag är lagligt.

 

Du kan gå på internetleverantören. www.duo-m.se finns på FS-data som i sin tur finns på Utfors. FS-Data skriver så här i sina villkor/avtal:

"Villkor för webbhotell

....

Ni får använda ert utrymme hur ni vill, med undantag för material som strider mot svensk lagstiftning och/eller åsidosättande av allmänt vedertagen etikett för Internetanvändning ("netiquette"), till exempel spam."

(spam är spam, också om det är lagligt, obs "eller" i föregående mening). Så om duo-m.se gjort obeställda massutskick så bör FS-data stänga av dem, eller i vart fall varna dem.

 

Du bör också kontakta företaget (ring t ex VDn) och förklara för dem att de bryter mot netiquetten och deras internetleverantörs villkor, och att deras agerande innebär att du aldrig kommer att låta dem leverera till ditt företag, hur lagligt deras utskick än må ha varit. Om ditt företag köper in produkter i större skala av samma slag som duo-m säljer, berätta gärna hur mycket ni handlar för per år - fr o m nu garanterat hos någon annan pga deras utskick.

 

Slutligen bör du kontakta de bransch- och företagsorganisationer du är med i och påtala behovet av en skärpning av spam-lagstiftningen - företag har inte automatiskt råd (eller kompetens) att skydda sig med filtrering etc vad regeringen än inbillar sig. Du kan då också nämna vilket företag som försökt marknadsföra sig på detta oetiska sätt.

 

Mycket mer än så kan du nog inte göra - jo, har företaget en hemsida så kan ni ju där lista leverantörer ni aldrig kommer att anlita pga att de skickat spam till ert företag/företags anställda. Men ni bör nog kolla med juridisk sakkunskap innan ni föjer sistnämnda tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjae...printa ut det i 2 exemplar, lägg det på lådan till berört företag med "mottagaren bettalar" på kuvertet. Dom får betala för sin egen reklam. vad kan bli bättre? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...