Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Congaratulations! You have ...

0x2A

Recommended Posts

just won a free all inclusive cruise to the Caribbean ...

Wow, telefonsvararen, jag just kollade, hade detta meddelande.

Det verkar inte som Nix fungerar

-

Jag fick samma meddelande på telefonsvararen för några dagar sen. Undrar vad som hänt om jag svarat när de ringde... Nåt som kostat pengar troligtvis.

Jag har också den på svararen. Har också ett par mail där det står att jag vunnit över 3mille..i pund alltså. Kanske skulle hämta ut dom. Kan det vara nån hake tro? Men nä, troligen är det sant...förmodligen har jag väl sån tur att jag vunnit 6miljoner pund utan att varit med i nåt lotteri.

Är dom dessutom från utlandet så har dom inte en aning om vad NIX är
Jo, detta är nog dessvärre bara början på massa tramssamtal från utländska bedragare.

Om man skapar en universell Nix, kanske man ska kalla den uNix ?

-

Nåt som kostat pengar troligtvis.

Nej, det är inte tekniskt möjligt att ta betalt av dig för att du svarar. Det man kan göra är:

1. Att be dig ringa ett nummer som kostar pengar

2. Be dig berätta vad du har för kontokortsnummer så att de kan "verifiera att du är du".

I det här fallet är den en dator som ringer upp, väntar tills den som svarat pratat klart och lämnar sen ett meddelande att du kan ringa ett utlandsnummer (som är dyrare än vanligt, modemkapningsstuk typ) där du uppmanas lämna ditt kreditkortsnummer så att de kan kolla att du är du (och länsa ditt konto). Det är ingen som helst skillnad om du svarar eller är en telefonsvarare, du får samma meddelande oavsett.

Det finns tyvärr tillräckligt många idioter som går på sånt där för att det ska löna sig.

Nej, det är inte tekniskt möjligt att ta betalt av dig för att du svarar. Det man kan göra är:
Nej, det är inte möjligt att behöva betala något då man svarar på det uppringda samtalet (om inte mottagaren-betalar accepteras på något sätt).

Man får dock akta sig för att svara i den mening att man själv ringer tillbaka till det nummer/sms som (kanske) finns lämnat i meddelandet. Då kan det bli tråkigt.

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Nej, det är inte möjligt att behöva betala något då man svarar på det uppringda samtalet (om inte mottagaren-betalar accepteras på något sätt).

Du inser att du just kommenterade mig med att säga exakt samma sak som jag sa?

Vad gäller BA/Collect Call så finns svjv inte den tjänsten i Sverige längre så det lär inte drabba någon.

Man får dock akta sig för att svara i den mening att man själv ringer tillbaka till det nummer

Notera andra delen av första stycket i texten du kommenterar (den del som börjar med 1.).

[inlägget ändrat 2005-12-05 19:42:05 av fhe]

Du inser att du just kommenterade mig med att säga exakt samma sak som jag sa?
Japp, jag förtydligade det som du skrev, eftersom jag tyckte att svara kunde tolkas på olika sätt. Så att ingen skulle komma på att "svara" genom att ringa tillbaka till det nummer som samtalet/sms:et kom ifrån.

När det gäller SMS-bedrägier så är det oftast just det som görs. Man ringer inte upp något nummer som uppges i meddelandet, utan man besvarar meddelandet med en undran om vad det hela handlar om. Då har man redan svalt betet.

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Bara en del av meddelandet hamnade i min telefonsvarare. Men en del jag hörde var typ "press 6". Frågan är då vad som kan hända när man trycker på 6:an... Kan det kosta något då?

Kan det kosta något då?

Fortfaranda inte. Du kan inte på något som helst sätt växla över ett samtal du tagit emot till att bli ett betalsamtal. Det fungerar inte på det sättet.

De vill att du ringer ett utländskt nummer, där förväntas du vara dum nog att lämna ditt kreditkortnummer. Jag har inget minne av att de bad mig trycka 6 på meddelandet de lämnade hos mig men det är möjligt att det antingen var en instruktion för hur du skulle göra när du ringt tillbaka för att bli bestulen så effektivt som möjligt alternativt att de tänkte ge dig olika instruktioner beroende på vad du har för kort eller annat bra betalningsmedel.

Erik Junesjö
Nej, det är inte tekniskt möjligt att ta betalt av dig för att du svarar.
Jag fick samma samtal och då bads jag trycka 9 för att hämta ut mitt pris. Skulle inte detta kunna vara ett modifierat Collectcall där de bytt ut slingan som berättar att det kostar si och så mycket och att man accepterar kostnaden genom att trycka 9?

//Erik

Skulle inte detta kunna vara ett modifierat Collectcall där de bytt ut slingan

Hmm... Kanske. Googlade runt lite och det verkar faktiskt som om det fortfarande finns Collect Calls till Sverige (måste varit "från" Sverige som Telia började begränsa det).

Fast jag har fortfarande svårt att tro att man kan bli speciellt skinnad på själva samtalet, man borde inte kunna ringa collect från ett betalnummer och drabbas av betalkostnaden med mindre än att den som har numret är teleoperatör och själv sätter priserna för att kunna skinna folk.

Efter att ha läst bland annat detta:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,742302,00.html

Så är jag tämligen säker på att knapptryckningen är till för att slussa folk vidare till en människa som på ett förtroendeingivande sätt kan berätta att om han bara får lura av offret ett kortnummer så att han vet att det är rätt person så ska offret få massor (med pengar bortförda från sitt konto).

Tråden flyttad till Rykten/myter/kedjebrev - man kan ju diskutera annat än MLM i denna kanal... ;-)

[sH] - moderator för Öppet forum

• 5 months later...

Jag är inte säker på vad ni pratar om men jag vann en gratis kryssning till Caribbien. Kom upp en ruta när jag surfade runt på internet att jag skulle ringa detta nr vilket jag då gjorde. Fick prata med nån kille i USA som babblade på att jag vunnit en kryssning och skulle få bo på det hotellet och gå på disney world och till hawaii. Det skulle bara kosta mig 1500 euro eller va det 2000 euro. Ja i vilket fall så sa han att dom gjorde så här en gång om året för att få fler turister. Och ja han fick mitt kontokortsnummer. Vi pratade över en timma. Sen ringde jag min far å han sa NEJ är du dum eller. Så då blev jag osäker och så, jag ringde banken och spärrade mitt kort. Som tur va antar jag. MEN tänk om det hade varit sant då! Ja ja det var nog bara lurendrejeri men i varje fall. Förstår att dom finns när det finns så dumma människor som mig där ute.

Anjuna Moon
Förstår att dom finns när det finns så dumma människor som mig där ute.

Äh, du är inte dum, du tror bara gott om din omvärld vilket i sig är en bra kvalitet. Dessvärre så är det en egenskap som det alltid finns någon som försöker utnyttja.

Det viktigaste är att du lärt dig en viktigt läxa och förhoppningsvis tar sådana här fantastiska erbjudanden med större nypor salt nästa gång. :thumbsup:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...