Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som känner igen denna komponent?


blixten100

Rekommendera Poster

Är det någon som vet detta är för en komponent? Den satt i min Philips Widescreen tv, men nu är denna del paj och ska bytas. Men när man ska inhandla något så kan det ju underlätta om man vet vad grejen heter...

 

[bild bifogad 2005-12-05 11:49:55 av blixten100]

779793_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta först reda på varför den gick sönder, det kan vara något annat som är paj som gör att den där komponenten gick sönder.

 

Lite suddig bild, svårt att se. Förkodningen stämmer inte för att det ska vara ett motstånd, kan vara en diod av nåt slag. Står det något på den?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det står inget på den. Här har du en lite mer högupplöst bild.

 

[bild bifogad 2005-12-05 12:09:13 av blixten100]

779802_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, är det inte en säkring mitt i den??

 

Svårt att vara säker på skärpan inte är på topp. Min andra gissning är en diod, men den borde å andra sidan vara helt integrerad på krestkortet...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har tänkt den tanken jag också. Det ser ju ut som en liten säkring som är ingjuten i den. När jag startar tv'n (när komponenten fortfarande satt kvar) så hoppar det gnistor mellan benen på den. Ett klart tecken på att den inte leder nånting, när strömmen måste gena förbi den....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Philips 32PF5320 för några månader sedan.Till den följde ett kopplingschema.

 

Se bild (snabbt och slarvigt inskannat) för exempel.

 

[bild bifogad 2005-12-05 12:49:06 av Erki]

779814_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, ta TVn till en reparatör. Att reparera TV-apparater är i ärligheten inget som privatpersoner ska försöka sig på. I en TV finns det mycket höga spänningar och strömmar som bara väntar på att få gå igenom din kropp. Dessa kan stanna kvara i timmar efter att en TV stängts av och kopplats bort från strömmen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då ska jag ta och fingra lite mer på den där tv'n. Undra om man måste dra ur ström sladden??

Ehh - fingra med efter den varning om elektrifiering jag gav?

 

Normalt sett, om jag förstått saken rätt, så är det första en reparatör gör när de får in en TV är att se till att dra ur alla restströmmar ur TVn. Detta antar jag sker via anslutning av hyffsat stor resistans mellan givna punkter på TVns krestkort och ett jordpland. Fattar du inget av detta, eller vet du inte hur du ska göra detta, skruva då ihop din TV och ta den till en reparatör.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel Helge.

 

Om du ger dig på att reparera en tv borde du kunna läsa ett kretsschema. Fick jag en med min TV fick nog du det också vilket jag ville påminna dig om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du skojar, men det kommer inte TV'n att göra mig dig om du kommer åt högspäningen. Spänningen är runt 30 kV och strömstryrkan är tillräcklig för att du ska riskera att inte resa dig igen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att jag skämtar, jag är inte dum. Och jag har jordade skyddshandskar på mig när jag håller på, så det är ingen fara.

Har lyckats fått tag på kopplings-schemat nu (det låg i en byrå) och jag har lokaliserat komponenten. Tecknet är följande:

(linjerna sitter ihop)

 

 

3507

------->--<-----------

DSP

 

3507 är beteckningen som komponenten har fått i byggsatsen.

Jag har för mig att linjen med pilarna på är tecknet för en diod. Nu är frågan, vad ska jag ha för en diod?? Det står ju inget om vad det ska vara för värden på dioden. Och vad betyder DSP?

 

[inlägget ändrat 2005-12-05 17:24:10 av blixten100]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En diod ser ut som på bifogad bild. Med ursäkt för min oförmåga att dra raka linjer med musen.:thumbsdown:

 

[bild bifogad 2005-12-05 17:29:30 av Cecilia]

779912.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3507 är beteckningen som komponenten har fått i byggsatsen.
Byggsats?

 

Beteckningarna i Philips ritning kan betyda vadsomhelst, prata med tex Elfa om komponenter eller kanske Philips.

 

Om man inte riktigt vet hur man skall hantera TV-apparaters innersta så har jag för mig att man skall vänta typ tre veckor med nätsladden urdragen för att det ska vara någorlunda säkert att pilla i den.

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Kanske går att hitta det du söker här någonstans.

 

http://www.kpsec.freeuk.com/symbol.htm

 

http://users.pandora.be/educypedia/electronics/dataschematic.htm

 

http://www.faktabanken.nu/elektronik.htm

 

och hm, okej då.....

 

http://users.pandora.be/educypedia/electronics/electronicaopening.htm

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-06 05:32:18 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en symbol som är nästan identisk med den på Philips kopplingsschema(---->---<----). Se bifogad bild. Den beskrivs som; diode, gunn. Då undrar jag vad "gunn" betyder?

 

[bild bifogad 2005-12-06 13:38:10 av blixten100]

780179_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...