Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte logga in :-(


Christer Engholm

Rekommendera Poster

Christer Engholm

OS: Win XP Servicepack 2

Ram: 4 gb

Processor: Pentium 3.4 Ghz

 

Problem: Min dator uppförde sig segt så jag startade om, vid omstart kördes CHKDSK och en massa filer raderades (hann ej läsa vilka filer). Windows startades om och när jag sen skall logga in via (CTRL+ALT+DEL) så händer inget. Jag kör även med en monitorswitch som visar aktivitet på hårddisken via en blinkande lampa och denna börjar blinka så fort jag klickar på någon tangent.

 

Förslag mottages tacksamt!!! (Många hundra timmars arbete står på spel)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota från XP-skivan. Välj installera. Då visas de partitioner som finns. Välj då att du vill reparera din XP-installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

OK, skall göra ett försök. Kan man inte starta XP i felsäkert läge, får ej upp någon text om detta. Har för mig att så brukar vara fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det går att starta i felsäkert läge genom att trycka på F8 upprepade gånger under uppstarten och välja Felsäkert i menyn. Sen om det funkar i just detta fallet är ju svårare att veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

Fungerar ej, får endast upp en lista med boot-val från BIOS. Kan hårddisken ha kraschat??? Windows startar jul helt normalt ända fram till inloggningsrutan, jag fattar ingenting!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

Jag misstänker att något allvarligt har hänt med C:\. Vad tror ni om att köra FDISK, formatera om C:\, installera om WinXP? Allt mitt arbete ligger på andra partitioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

år endast upp en lista med boot-val från BIOS

Då är du nog lite för tidigt ute, F8 för Windows-startsätt ska in efter att Bios är klar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om att köra FDISK, formatera om C:\, installera om WinXP?

Jag skulle i första hand försöka reparera Windows så att jag inte skulle behöva installera om alla program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

Jag tycker att jag har provat i alla lägen, men jag får på det igen. Stod det inte en liten textsnutt längst ner ner XP laddades förr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

Nu fungerade det med F8, men:

 

-> I bootrutan ligger: B2 D0 Yukon PXE som jag inte har en aning om vad det är.

 

I felsäkert läge:

 

-> det rasslar till och en massa rader svischar förbi (hinner ej läsa vad det står) någon med multi(0)disk(siffra)...mer text

-> Längst ner på sidan frågar XP: "Press ESC to stop loading dbus344.sys

 

Sedan exakt samma resultat, ingen mus + går ej att logga in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yukon PXE verkar vara nätverkskort när jag googlar, så i det här fallet så betyder väl valet att du skulle kunna boota från en nätverksserver.

 

dbus344.sys finns inte i Google.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev tidigare något om en monitorswitch som visar hårddiskaktiviteten. Jag är bara nyfiken. Vad är en monitorswitch?

 

Längst ner på sidan frågar XP: "Press ESC to stop loading dbus344.sys

Jag får upp någon diffus minnesbild av att detta har att göra med Daemon Tools, programmet man använder för att montera CD/DVD-avbildningar i filsystemet. Men detta är bara en vag gissning.

 

Om jag vore dig, och hade allt arbete sparat på en annan partition, skulle jag göra en komplett ominstallation. Det kanske tar mindre tid att felsöka om man är duktig på det, men om du installerar om får du å andra sidan en ren, städad installation utan en massa oanvänt skräp som man samlar på sig med tiden. Valet är ditt och makten och härligheten, i evighet. Amen. ;)

 

Vill dessutom tipsa dig om mitt favoritprogram för att scanna hårddiskar efter fel. Det heter SpinRite och körs från en diskett. Det är tyvärr inte freeware.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

Du är nog rätt ute med DaemonTools, jag har googlat lite och stött på liknande svar.

 

Jag vet inte om monitorswitch är den rätta benämningen men iaf det är en 8 portars switch som jag använder för att växla mellan mina datorer (3 st)

 

Vad säger du, tycker du att jag skall köra ominstallation på C:? (vill bara ha lite moraliskt stöd innan jag kör igång)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota från CD-skivan. Du behöver inte köra FDISK eftersom installationsprogrammet erbjuder möjligheten att formatera om din partition. Som Cecilia redan sagt, kan du ju testa att göra en reparation först. Det tar trots allt tid att lägga in alla program igen och man bör vara säker på att all annan data är undansparad först, såsom e-post, bokmärken, FTP-inställningar, loggar, lösenord, mm.

 

[inlägget ändrat 2005-12-05 13:33:07 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

Jag har försökt med att reparera med XP-skivan men får felmeddelande att: ej tillräckligt med utrymme på disk c:

 

Därför tänkte jag köra FDISK -> ta bort partition 1 -> Lägga till partition 1 -> formatera -> installera

 

Tänker jag fel, eller???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej,

din bios kanske reagerar annorlunda, i många maskiner så funkar F6 eller F9 som snabbval för bootinställningen i bios. din maskin verkar ha F8 istället som för de flesta ger windows startalternativ. prova annars att trycka på nån annan F-knapp utom F8 när datorn startar för att hitta windows startalternativ.

 

eventuellt börjar du trycka för tidigt, man brukar kunna göra detta när den första bilden med IRQ-adresser rullar förbi.

 

om windows startat fram till inloggninsrutan så är hårddisken ok, men det verkar som om registret har kajkat o låst dig ute från inloggningsmöjligheten.

 

gör som nån föreslagit o försök reparera din installation innan du väljer att installera om. har du ditt arbete i andra partitioner går det ju bra att installera om, men det är mycket skönare att kunna få det reparerat om det går. en reparation görs av programmet Återställningskonsolen som finns i installationsskivan för XP.

 

en beskrivning av Återställningskonsolen (Windows Recovery Console) finns här: http://support.microsoft.com/kb/314058/ (fler länkar längst ner).

 

såhär gör du din reparation i Återställningskonsolen:

 

1. Sätt in startdisketterna i diskettenheten, eller CD-ROM-skivan i CD-ROM-enheten, och starta sedan om datorn.

Markera alla alternativ som krävs för att starta datorn från CD-ROM-enheten om du uppmanas göra det, dvs sätt CD-ROM-enheten som primär bootenhet.

 

2. När skärmen "Välkommen till installationsprogrammet" visas startar du Återställningskonsolen genom att trycka på R.

 

3. Om du har en dator med flervalsstart väljer du installationen du vill komma åt från Återställningskonsolen:

 

"1: C:\WINDOWS

 

Vilken Windows-installation vill du logga in på

(tryck ned Retur för att avbryta)?"

 

Ange numret på den önskade Windows-installationen du vill reparera, om du har flera olika Windows-system.

 

4. Skriv in administratörslösenordet när du uppmanas att göra det. Om det inte finns något administratörslösenord trycker du bara på RETUR.

 

5. Nu ska reparationen starta automatiskt. Om du istället kommer till kommandoprompten för Återställningskonsolen kan du använda kommandot CHKDSK. Annars kan du skriva "help" för att se samtliga kommandon och deras användning.

 

 

CHKDSK

chkdsk enhet /p /r

Med kommandot chkdsk kontrolleras den angivna enheten samt repareras eller återställs enheten om det behövs. Dessutom markeras skadade sektorer och återställs läsbar information.

 

Du kan använda följande alternativ:

/p : En uttömmande kontroll av enheten genomförs och eventuella fel korrigeras.

/r : Skadade sektorer lokaliseras och läsbar information återställs.

 

 

Obs! Om du anger växeln /r inbegrips alternativet /p. Om kommandot chkdsk anges utan argument kontrolleras den aktuella enheten, utan aktiva alternativ.

 

När du kör kommandot chkdsk måste du använda filen Autochk.exe. CHKDSK söker automatiskt efter den här filen i Autostart-mappen. Om Kommandokonsolen har förinstallerats är Autostart-mappen normalt Cmdcons-mappen. Om Autochk.exe inte finns i Autostart-mappen görs en sökning efter CD-ROM-installationsmedia för Windows. Om installations-CD:n inte kan hittas efterfrågas platsen för Autochk.exe.

 

Jag har för mig att Återställningskonsolen sedan startar om din dator automatiskt, men om den inte gör det så skriver du "exit" i kommandofönstret, vilket då ska leda till en boot.

 

 

VIDARE LÄSNING

============

för info om hur du återställer registret när XP vägrar starta, som kanske är ditt fall (även om jag tror det räcker med ovanstående) kan du surfa till:

http://support.microsoft.com/?scid=kb;sv;307545&spid=1173&sid=1213

 

här finns en artikel om hur du installerar o använder Återställningskonsolen:

http://support.microsoft.com/kb/307654/

 

du hittar en artikel som beskriver hur du installerar Återställningskonsolen på datorn så du slipper köra från skivan i framtiden här: http://support.microsoft.com/kb/216417/

 

om du vill ändra inloggninsfönstret eller avslutningsinställningarna inför framtiden finns en artikel om det här:

http://support.microsoft.com/?scid=kb;sv;291559&spid=1173&sid=1213

 

fler artiklar på amerikanska TechNet:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/recovery_run_console.mspx

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmc_str_bjid.asp

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/core/fnbb_str_vtpx.asp

 

lycka till, hoppas det löser sig snart!

 

/r

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt inte du ska göra så. Jag gjorde precis som du en gång. Det resulterade i att den andra partitionen övertog enhetsbeteckningen C: och systempartitionen blev D: ! Helt galet frustrerande. Tror faktiskt jag löste det genom att plocka bort bägge partitioner i slutänden och göra om proceduren. Men då hade jag också möjlighet att bolla över alla data till en annan disk temporärt. Det räcker väl om du gör en omformatering av systempartitionen (i installationsprogrammet)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

d344bus.sys

Har mycket riktigt med Daemon Tools att göra.

Om du trycker ESC under starten av felsäkert läge, kan du då logga in?

I så fall skulle du kunna göra det och avinstallera Daemon Tools, så fungerar troligen datorn igen.

 

Jag har försökt med att reparera med XP-skivan men får felmeddelande att: ej tillräckligt med utrymme på disk c:

Det låter inte som att du håller på med en reparationsinstallation (ominstallation) över befintlig installation, det låter som en installation bredvid befintlig (i ny mapp eller ny partition).

Ominstallation:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

Annan typ av installation:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;316941

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Engholm

Problem 1 är att jag inte verka ha en bootbar cd, för att komma in i installationsprogrammet måste jag ange: CD-Enhet:\i386\winnt

Då startas installationsprogrammet som säger att det ej finns tillräckligt mycket utrymme för att installera, tryck Retur för att avsluta.

 

Problem 2 är att disken är i NTFS-format så jag kan ej komma åt den ifrån DOS

 

[inlägget ändrat 2005-12-05 15:16:37 av Christer Engholm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du ställt in i Bios att den ska starta från CD (möjligen F8?)?

Eller har du en Bios som inte kan starta från CD (gammal dator)?

Om Bios inte kan starta från CD så bör den kunna starta från diskett, och i så fall finns det särskilda startdisketter att ladda ner från Microsoft som sedan drar igång CDn.

 

2. Vet inte vad du menar är problemet med att disken har NTFS-format?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla BIOS-inställningarna så att du har rätt boot-ordning, dvs CD först. Då bör du kunna boota från skivan ifall den är ok, och köra en reparation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...