Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unmoutable boot volume


Tottson

Rekommendera Poster

Hej, jag har köpt en ny hårddisk men när jag ska installera mitt äkta XP-home så laddar den först hem alla filer och jag väljer partition och allt det, men sen när datorn startar om och allt ska packas upp så blir det blå skärm där det står "Unmoutable boot volume". Har testat med chkdsk, fixboot och fixmbr men det funkar inte ändå. Det är en Hitachi Deskstar på 80 G, när jag sätter i den som slave så hittar datorn den och allt är frid och fröjd. Men jag vill ha mitt XP på den nya disken. Vad gör jag?

 

Moderkort Asus K8S-MX

Processor AMD Athlon 64

[inlägget ändrat 2005-12-05 00:59:45 av Tottson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig flera orsaker den troligaste om jag förstått dig rätt är att du monterat in din nya hårddisk tillsammans med din gamla som redan har ett operativ och som är satt som Master i bios.

 

Om du inte redan gjort det så koppla fysiskt ur din andra disk, dvs. koppla ur sladdarna till den.

 

Var noga med att din nya Deskstar disk sitter strappad som Master på IDE kanal 1 och hittas rätt av BIOS.

 

Om du nu redan lyckats med installationen av XP på din nya disk så starta datorn med Windows CD'n och kör en reparation genom metod 2 som Microsoft beskriver det.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

Får du nu igång Windows på din nya disk så har du troligen din CD/DVD sittande som Slave på IDE kanal 1 tillsammans med din nya Master.

Strappa då (bygla) din gamla disk som Master och sätt den på IDE kanal 2.

 

Du behöver troligen importera den som främmande disk i diskhanteraren inne i XP för att komma åt den och sedan den ta över äganderätten till filerna.

 

Detta är vad Microsoft skriver om Unmoutable boot volume.

http://support.microsoft.com/kb/297185/sv

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat det där nu men det blir likadant ändå.

Men jag kollade i BIOS och såg att "plug and play" var inaktiv, kan det funka om jag aktiverar det? Fattar bara inte varför det funkar med min gamla disk och inte den nya. Det är samma XP-skiva som jag försöker installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt med "plug and play" aktiverat också men den där jobbiga blåskärmen ploppar upp ändå.

Kan det vara IDE-kabeln som strular, men varför funkar den då med den gamla disken som jag har i nu? Det är en Western Digital på 20 G, den skramlar och har sig så det är därför jag vill byta den mot den nya som jag har köpt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du provat den här lösningen:

 

http://www.windowsreinstall.com/install/winxp/howto3/unmountable.htm

 

SOLUTION 2

 

This option tends to be very successful.

 

Quite simply take the Hard Drive out of your computer, then go to a friends house, that is a friend who owns a Windows XP computer, and with permission open up his/hers computer, disconnect their CD-Rom drives, and plug your hard drive in with theirs, of course make sure the cable is seated correctly and that the power connector is plugged in.

 

Your friend computer will now boot up and run Chkdsk before it logs into Windows, let this run & complete.

 

Take your Hard Drive home and test. This method has a good success rate.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört chkdsk med XP-skivan men den hittar inget fel.

Ska testa det där sista reparationstricket sen, nu är jag rätt less på det här och måste vila skallen lite.

Tack för hjälpen.

 

[inlägget ändrat 2005-12-05 20:15:49 av Tottson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt med "plug and play" aktiverat också men den där jobbiga blåskärmen ploppar upp ändå.

Kan det vara IDE-kabeln som strular,

 

Vad jag läst i "Microsoft Windows XP utan och innan" en bok om Windows XP så står det om Plug and play OS i BIOS.

 

När du försäkrat dig om att du har den senaste BIOS-versionen installerad använder du dess setup-program och väljer alternativet "non-plug and play operating system".

Detta här verkar kanske underligt, eftersom Windows XP i allra högsta grad är ett Plug and Play-operativsystem.

Detta alternativ var avsett för tidigare Windows-versioner och om det ställs in på fel sätt kan det sabotera start-proceduren när den ska etablera åtkomst till vissa enheter.

 

Det kan mycket väl vara fel på kabeln om du har en vanlig 40-pol standard IDE kabel i så fall skaffa en ny 80-pol kabel så som det står i http://support.microsoft.com/kb/297185/sv

 

Cecilia gav dig annars ett bra tips om att kontrollera hårddisken med tillverkarens testprogram bara för att vara säker på att du inte råkat på ett måndagsexemplar (sånt händer ibland).

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat Drive Fitness Test och allt verkar okej. Sen raderade jag disken med verktyget som fanns där och försökte från början igen, men när alla filerna är nedladdade och datorn ska starta om så blir det likadant igen. Först kommer XP-loggan upp och det rullar ett blått streck under som det brukar innan start, men sen kommer blåskärmen igen. Jag har även prövat med en skiva med XP-pro på engelska med samma värdelösa resultat, alla filer laddas ner men sen startar inte själva installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du har en IDE-kabel med 80 ledare och kollat upp hårddiskinställningarna i Bios?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;297185

 

Hittar även tips på internet att starta återställningskonsolen på XP-skivan och köra:

chkdsk /r

fixboot

http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som jag inte gjort är att byta kablarna. Men det är rätt nya, runda IDE-kablar så det borde vara rätt. Skulle filerna kunna läggas in på disken om det var fel kabel? För om jag lägger in disken som slave så hittas den och alla filerna som XP-skivan har skrivit in finns där.

Jag får testa en ny kabel ändå och köra chkdsk /r och fixboot en gång till och be till datorandarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle filerna kunna läggas in på disken om det var fel kabel?

Microsoft skriver ju just att felet kommer när man startar om datorn.

Du har kollat Bios-inställningarna för hårddisken?

 

Men det är rätt nya, runda IDE-kablar så det borde vara rätt.

Finns det runda IDE-kablar, jag trodde de alltid var av flatkabeltyp, där ser man.

 

be till datorandarna.
:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört chkdsk /r, sen körde jag fixboot och det gjorde den. När jag sen testade med fixmbr kom det upp att Master Boot Record inte var standard på den här datorn men att filerna på disken kunde bli förstörda om jag gjorde det. Ska jag rensa disken, köra fixmbr och sen försöka lägga in hela XP igen eller?

Jag blir snurrig på det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen körde jag fixboot och det gjorde den.

Menar du att Fixboot gjorde något men det gick inte att starta i alla fall?

 

med fixmbr kom det upp att Master Boot Record inte var standard på den här datorn men att filerna på disken kunde bli förstörda om jag gjorde det

Så här skriver Microsoft:

If an invalid or nonstandard partition table signature is detected, you will be prompted whether you want to continue. If you are not having problems accessing your drives, you should not continue.
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx

 

Jag vet inte vad det betyder att MBR inte ser ut som standard, men det låter ju inte bra. Fast du har ju inget att förlora på att försöka rätta till MBR.

Du kan ju läsa denna sida också för säkerhets skull:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkd_tro_ldau.asp

 

Det ser ut som att skadad MBR är typiskt för en datorn som fungerar som slav i en annan dator men inte går att boota från. http://www.ntfs.com/mbr-damaged.htm

 

Det här kan kanske också vara intressant:

http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/showthread.php?t=3423

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp och gick in på ASUS sida och laddade hem en diskett med drivrutiner till min SATA-disk som jag har haft som lagring för att jag har varit för slö förut och nu har jag lagt in XP på den. Så resultatet blev egentligen bättre än vad som var meningen från början. Nu/sen ska jag formatera om den nya IDE-disken och så har jag den som lagring istället och det är ju smartare efersom SATA-disken borde vara bättre/snabbare, det är också en Hitachi på 160 G.

Hur som helst, tack för all hjälp och för att jag fick lära mig lite på köpet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för alla poäng! :):)

Huvudsaken är ju i alla fall att du har en dator som fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag bara (när jag orkar) rensa ut dom filerna som lagrades på den nya disken så att den är helt ren när jag sätter i den som lagringsenhet. Vill göra det så att inte det blir något strul och filerna för XP börjar packas upp eller nått. Det gör jag väl lättast med XP-skivan och återstälningskonsollen?

Ska jag bygla den som cableselect sen? SATA-disken funkar väl som master hur som helst?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att rensa den nya disken så här.

Stoppa in nya disken.

Starta datorn med XP.

I XP starta Diskhantering (Högerklick på Den här datorn - Hantering - Diskhantering) där ska du kunna välja att formatera den nya disken.

 

Angående hur disken byglas så har det inget med SATA-disken att göra, utan det beror på hur den är inkopplad på IDE-kabeln. Är den ensam på IDE-kabeln så anslut den längst ut på IDE-kabeln och bygla den som Master. Annars så anslut den på den lediga platsen och bygla den på motsvarande sätt (längst ut = Master, på mitten = Slave). Cable select betyder att du låter platsen på kabeln bestämma om den ska vara Master eller Slave, det går ju att använda det också men jag föredrar ju att veta säkert vad den är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det finns ingen risk för att XP-filerna börjar packa upp och försöker installera XP, det var ju just i det skedet som jag brukade få blåskärm. Men det går väl att avbryta om det mot all förmodan skulle bli så sjukt.

Mina nerver är lite slutkörda efter det här spektaklet och jag vill på varje sätt undvika mer strul. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina nerver är lite slutkörda efter det här spektaklet

Ja, det kan jag förstå. :thumbsup:

 

Så det finns ingen risk för att XP-filerna börjar packa upp

Inte om du bootar från Sata-disken, kolla i Bios att bootordningen är så att Sata-disken kommer före IDE-diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska göra det när jag har samlat nog med kraft. Egentligen så behöver jag inte IDE-disken nu, men jag kan ju ha den som extra lagring för bilder och sånt man vill ha dubbelkoll på om SATA disken skulle rasa nån gång i framtiden (långt in i framtiden hoppas jag).

Nu ska jag iväg och förstöra mina nerver ännu mer och se på Bajen - Vålerenga.

Tack igen. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...