Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Körkortsuppkörning


Hakinger

Rekommendera Poster

Min brorsa gjorde en uppkörning för ett par veckor sen. Inga klagomål på nånting, han körde säkert och tog hänsyn (enligt inspektören) Men hade tydligen inte motorbromsat i en korsning. Han hade alltså tryckt ner kopplingen, lagt i 2:an för att vara beredd med den när han behövde gas när han svängt. Det var inte halt eller nånting sånt. Och så får man tydligen inte göra. Därför fick han inte körkortet. Tydligen har det nånting med miljön att göra!?

 

Nu var det ett par decienner sen jag tog körkort, men denna anledning till att kugga någon känns lite kontruerad. Eller finns det nån rim och reson i detta?

Jag tycker att det känns som detta mer handlar om att han hade övningskört privat (dock inte med mig) man har ju läst artiklar om att privatister kollas hårdare.

Bilskoleindustrin blev ju lite bittra när kravet på körskola togs bort för några år sen. Jag sa till honom att ljuga nästa gång och säga att han kört många lektioner med en körskola.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Ja det verkar vara en väldigt dum anledning att kugga någon. :(

 

Visst ska/bör man motorbromsa då det är möjligt, men det känns som det sista någon kan kuggas för..

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, märkligt är det. Särskilt när inspektören anger miljön som orsak. Som om det skulle spara miljön på nåt sätt när man motorbromsar än att bara låta motorn gå på tomgång den korta stunden det handlar om.

Hade det handlat om säkerhet i trafiken så skulle jag förstå bättre. Men det var väl en rabiat miljöpartist eller nåt :/

 

När jag tänker efter så motorbromsar jag bara när det är halt, annars gör jag likadant att när jag närmar mig en korsning så kopplar jag ur och lägger i 2:an (eller 1:an om jag måste stanna) för att kunna vara beredd och gasa när det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det där låter mycket märkligt.

 

Moderna bilar har dock en finess som kan göra en LITEN skillnad - när man motorbromsar kan bränsletillförseln helt stängas av.

 

Frikopplar man behövs det bränsle för att hålla snurr på motorn (tomgång), vid motorbroms kan den hållas snurrande helt utan bränsle.

 

[inlägget ändrat 2005-12-03 22:15:26 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det här är ju alltid ett skojigt ämne.

 

Sist jag skrev blev folk så upprörda så jag ska akta mig lite hur jag uttrycker mig nu....

 

Om jag förstått trådstartaren rätt tryckte föraren ner kopplingen mot och genom en sväng för att vara beredd med tvåan och gasade sen, gissar mig till ett litet ryck och ett litet öööööuuuuu från motorn efter den svängen,:-) men strunt samma!

 

Men om det var den ovannämnda anledningen inspektören gav blir jag fundersam eftersom det inte var ett lagbrott samt inte ett farligt körsätt. Dock finns det inte en lärare som inte tar sig för pannan när de ser en person som trycker ner koppligen I VÄNTAN på att eventuellet lägga i en annan växel utifall det skulle behövas.... detta är inte säkert och inte heller miljövänligt. Vi lär ut att man bromsar sig ner till önskad hastighet och lägger sen i växeln som passar för den hastighet man kommit ner till.

 

MEN!! sen är frågan hur länge kopplingen var nere och hur länge bilen rullade, handlade det om en vanlig nedväxling där kopplingen kom upp igen och BROMSEN tog ner resten av hastigheten,en sk motorbromsning, är allt som det ska, förblev kopplingen nere genom hela svängen samtidigt som din bror bromsade är detta inte ok, dock INTE tillräcklig för att underkännas vid ett förarprov. Detta är ett "felaktigt beteende" eftersom du frikopplar- ökar farten, samtidigt som du bromsar-minskar farten, du ger bilen dubbla budskap.

 

Motorbromsning- koppling ner, i med en lägre växel, koppling upp= hastigheten minskar, är gammalt beteende och drar mer bensin samt släpper ut mer avgaser än om man bromsar ner hastigheten med fotbromsen. Därför lärs inte detta ut längre, möjligtvis av gamla rävar som hankar sig kvar i trafiklärarbranschen.;-)

 

Du skrev att han kuggades pga detta, det är konstigt, ofta om detta beteende nämns har eleven gjort en bunt andra små tabbar och summan resulterade i ett underkänt prov.

 

Nu hoppas jag att jag inte förolämpat någon eller provocerat, jag är mammaledig trafiklärare som längtar tillbaks till jobbet och brinner för ämnet! hej hopp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret karamello. Kul att en trafikskolelärare svarar :)

 

Om jag förstått trådstartaren rätt tryckte föraren ner kopplingen mot och genom en sväng för att vara beredd med tvåan och gasade sen, gissar mig till ett litet ryck och ett litet öööööuuuuu från motorn efter den svängen

 

Jag vet inte hur det lät när han körde, men när jag gör så så möter jag ju med kopplingen och har rätt hastighet så att det inte blir något öööuuu i motorn, men det blir det ju när man växlar ner och motorbromsar istället för att använd för detta avsedda pedalen. Så beskrev han för mig att han gjorde också.

 

MEN!! sen är frågan hur länge kopplingen var nere och hur länge bilen rullade, handlade det om en vanlig nedväxling där kopplingen kom upp igen och BROMSEN tog ner resten av hastigheten,en sk motorbromsning, är allt som det ska, förblev kopplingen nere genom hela svängen samtidigt som din bror bromsade är detta inte ok,

 

Som jag förstod det så gjorde han som jag brukar göra: tryckte ner kopplingen, satte i 2:an. Höll kopplingen nere, bromsade med bromspedalen till rätt hastighet och mötte gasen med kopplingen och fortsatte och köra.

Vet dock ej hur tidigt han tryckte ner kopplingen. Själv trampar jag ner den ganska långt innan (gissar på 50 meter kanske mer) i korsningar, eller om jag ska svänga, och kontrollerar farten med bromsen. Håller sen kopplingen nere tills jag tycker att det är dags att gasa för att öka farten.

Jag tycker mig ha mer kontroll över bilen då.

Om det inte är halt förstås. Då använder jag nästan alltid motorbroms för att sakta ner, vis av erfarenhet.

 

Motorbromsning- koppling ner, i med en lägre växel, koppling upp= hastigheten minskar, är gammalt beteende och drar mer bensin samt släpper ut mer avgaser än om man bromsar ner hastigheten med fotbromsen.

 

Ja, det var det jag misstänkte, det låter ju logiskt och känns inte särskilt miljövänligt, om man nu skulle bry sig om det. Hursomhelst ska det väl inte ha nåt med en uppkörning att göra.

 

Du skrev att han kuggades pga detta, det är konstigt, ofta om detta beteende nämns har eleven gjort en bunt andra små tabbar och summan resulterade i ett underkänt prov.

 

Det var det som var så lustigt enligt min brorsa, han fick beröm för trafiksäkerhet, uppmärksamheten och hänsynstagande, förutom ett par saker när han körde om en buss som stannat ett par sekunder innan han passerade den, han skulle tydligen saktat ner från 40 till 30. Den andra var att han tvärnitade inte tillräckligt hårt för en imaginär älg som dök upp i inspektörens skalle och sprang ut över vägen. Men enligt inspektören så var det inte dom två grejorna som var problemet utan just det här med motorbromsningen.

 

Tyvärr är det nog ganska godtyckligt ifall man får kort eller inte. Har själv erfarenhet av det när jag tog mitt för 25 år sen. Jag fick köra upp tre gånger. Första gången körde jag perfekt (min körskolelärare tyckte det också, hon satt med i bilen under uppkörningen) andra gången körde jag mot rött, så det var inget att prata om och tredje gången kände jag att det gick åt helvete, gjorde en del misstag, bl.a. så klarade jag aldrig av en fickparkering, men då fick jag kortet. Kanske var det medlidande bara ;)

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-04 00:12:21 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi lär ut att man bromsar sig ner till önskad hastighet och lägger sen i växeln som passar för den hastighet man kommit ner till.

 

Saktar man ner farten från t ex 70 till 10 endast genom att bromsa kommer det inte att bli bra om man inte samtidigt frikopplar eller byter växel INNAN man bromsat sig ner till 10km/h...

 

Detta är ett "felaktigt beteende" eftersom du frikopplar- ökar farten, samtidigt som du bromsar-minskar farten, du ger bilen dubbla budskap.

 

Vad menas med "frikopplar - ökar farten"?

 

Motorbromsning- koppling ner, i med en lägre växel, koppling upp= hastigheten minskar

 

Vad är det som är fel med det beteendet? Att hela tiden köra på "rätt växel"?

 

Nu hoppas jag att jag inte förolämpat någon eller provocerat, jag är mammaledig trafiklärare som längtar tillbaks till jobbet och brinner för ämnet! hej hopp!

 

Nejdå, ingen fara. Intressanta saker att diskutera bara och med tanke på vad många får betala för lektioner och sånt är det ju inte så konstigt om det rör upp mycket känslor om man tycker att lärare och kontrollanter pysslar med "fel" saker.

 

Det känns dock inte som att det sätt man väljer att hantera nerväxlingar, inbromsningar och liknande borde ha nån betydelse alls för uppkörningen. Var och en måste ju kunna få ha sin egen ide om vad som känns bäst. Lagen ska följas och man ska köra på ett säkert sätt. Om jag vill motorbromsa och växla ner istället för att bara bromsa tycker jag kontrollanterna ska skita i :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde upp för 3 månader sedan - enda anledning till att jag fick körkort var att herr inspektör var båtintresserad och vi hade därför ett gemensamt samtalsämne.

 

Körde upp i Kristinehamn, i stort sett det enda stället jag kört bil på kunde varenda korsning utantill.

 

Under uppkörning var vi bara på ett ställe jag inte varit förrut.

 

 

Min poäng är att jag gjorde felet att använde fel växlar, istället för 4 använde jag 3an, istället för 5an 4an. - mycket värre fel i miljösynpunkt än vad din bror gjorde, inte sant?

 

Han sa det till mig också.

Men så finns det mycket intressant i båtvärlden :)

 

Handlar nästan helt och hållet om VEM man kör upp med skulle jag tro, bara man kan köra bil OK. Försök vara trevlig mot inspektörn :)

 

Så nu efter uppkörning känns det som att jag inte kan ett skit, bara tuta och köra tat lungt följa pilarna o låta så många som vill köra före. Tacka vägverket för förtroendet :)

 

 

 

Ö - No man is an island

 

[inlägget ändrat 2005-12-04 01:17:03 av Ö .]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde tidigare så att jag tryckte ner kopplingen och lade i en lägre växel och lät bilen rulla fram till korsningen, där jag sedan började gasa. Enligt min bilskollärare var detta fel, fel, fel och kunde kosta mig en extra uppkörning, så jag lärde mig att om jag ska växla ner så gör jag det, men låter inte bilen rulla med kopplingen nere. Nu har jag lärt om, så jag gör på "rätt" sätt, och det känns faktiskt som man får mer kontroll på bilen och jag antar att min bilskollärare hade rätt. Min bilkörningsteknik kom ju mest från att jag kört mopeder och så, utan att ha någon bra koll egentligen på hur man bäst framför ett fordon. Som en liten notis klarade jag körkortet på första uppkörningen.

 

PS. Om han gjorde flera småsaker fel så kan det ju leda till att man inte blir godkänd, även om man gjorde mycket rätt. Självklart säger man det positiva till eleven även om han eller hon kuggar, annars vet de ju inte vad de gjort bra... Det är väl ganska grundläggande pedagogisk förmåga =)

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att bilskolebranschen blev lite bittra o.s.v. Det har aldrig funnits något som helst krav att ha besökt en körskola innan en uppkörning. Ditt förslag att säga att man kört på körskola är en stor missuppfattning. Inspektörens roll är att kolla om kunskapen finns oavsett om du gått i körskola eller ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt förslag att säga att man kört på körskola är en stor missuppfattning.

 

Ah..ok, tack för klarläggandet. Jag hade bestämt för mig att förr i tiden så var man tvungen att ha åtminstånde en eller några lektioner på en körskola för att få köra upp, att det inte dög med att ha övningskört med farsan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorbromsning- koppling ner, i med en lägre växel, koppling upp= hastigheten minskar, är gammalt beteende och drar mer bensin samt släpper ut mer avgaser än om man bromsar ner hastigheten med fotbromsen. Därför lärs inte detta ut längre, möjligtvis av gamla rävar som hankar sig kvar i trafiklärarbranschen.;-)

 

Nu fårstår jag ingenting. Eco driving lär ju ut att man ska motorbromsa, och det är väl inte direkt någon gammal lära.

Om bilen stänger av bränsletillförseln vid motorbromsning utan att växla ner, hur kan den då öka om jag växlar ner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade bestämt för mig att förr i tiden så var man tvungen att ha åtminstånde en eller några lektioner på en körskola för att få köra upp,
Jo så har jag också för mig, iaf 1980 eller när det var.

Jag skulle verkligen uppskatta att läraren, eller nån, sa att man måste motorbromsa först sen bromsapedala.

Jag körde i de italienska bergen ner till Florens en gång och låg på trean och fotbromsa i kurvorna, det gick bra ända tills jag inte hade någon bromsfunktion alls plötsligt. Bromsoljan kokade då och blev bara gas i bromssystemet.

Tur att handbromsen fanns då.

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaq tog mitt kort 1982
Enligt din anvinfo är du 27 år gammal och 1982 är 23 år sedan.

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt din anvinfo är du 27 år gammal

Om man glömmer/struntar i att ange sin korrekta ålder i inställningar så står man per default som 27 år (eller snarare född 1978-10-10)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det lät när han körde, men när jag gör så så möter jag ju med kopplingen och har rätt hastighet så att det inte blir något öööuuu i motorn,

Jo alltså det var mest på skoj jag skrev så för mina elever fixar inte alltid att möta med gasen utan det där speciella ljudet som så många är rädda för :)

 

Som jag förstod det så gjorde han som jag brukar göra: tryckte ner kopplingen, satte i 2:an. Höll kopplingen nere, bromsade med bromspedalen till rätt hastighet och mötte gasen med kopplingen och fortsatte och köra.

Precis så som man inte "ska" göra. Du får mycket sämre kontroll över bilen på detta sätt. Det här beteende lär många privata handledare ut till nybörjare för att det är livrädda för att eleven ska få motostopp. Bromsar du istället ner hastigheten är det inte alls säkert att du behöver växla överhuvudtaget... det beror ju på hur vägen ser ut och vilken hastighet du har. Dessutom är det stor risk att du missbedömmer hastigheten och tappar kontrollen över bilen när du inte har BROMSAT ner hastighten innan du frikopplar (trycker ner kopplingen) detta eftersom du tar bort bilens egna motorbroms när du frikopplar.

Varför har du kopplingen nere samtidïgt som du bromsar??

 

Själv trampar jag ner den ganska långt innan (gissar på 50 meter kanske mer) i korsningar, eller om jag ska svänga, och kontrollerar farten med bromsen. Håller sen kopplingen nere tills jag tycker att det är dags att gasa för att öka farten.

Jag tycker mig ha mer kontroll över bilen då.

Varför???

Prova bromsa ner hastigheten för att sen välja växel när du märker hur fort du kör och vilken växel du verkligen behöver, du kanske inte ens behöver växla!!! Du kommer märka att du får mycket bättre kontroll på bilen, körningen kommer kännas mycket stabilare.

 

när han körde om en buss som stannat ett par sekunder innan han passerade den, han skulle tydligen saktat ner från 40 till 30. Den andra var att han tvärnitade inte tillräckligt hårt för en imaginär älg som dök upp i inspektörens skalle och sprang ut över vägen.

Jo bussar ska man akta sig för, det kan springa ut barn precis framför bussen så vi lär ut att du ska ha bromsberedska och en låg hastighet vid passering av en stillastående buss.

Den där låtsas älgen har jag aldrig hört talas om, inspektören hade nog tråkigt. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saktar man ner farten från t ex 70 till 10 endast genom att bromsa kommer det inte att bli bra om man inte samtidigt frikopplar eller byter växel INNAN man bromsat sig ner till 10km/h...

Man behöver ju inte överdriva...:-) det du tar som ett exempel är ju iprincip ett stopp och då måste du ju trycka ner kopplingen för att inte få motorstop. Dock ska du inte bromsa och SAMTIDIGT frikoppla, vänta så länge det går med att trycka ner kopplingen, dock innan bilen börjar hacka, så ska du se att du har bättre kontroll över bilen. Ska du köra 10 km/h behövs ettans växel och det är inte bra att lägga i den i 70 blås, även om du sitter och kör med kopplingen ner...

 

Vad menas med "frikopplar - ökar farten"?

När du trycker ner kopplingen tar du bort kontakten med motorn så du får ingen naturlig motorbroms. Det vill säga bilen kommer rulla fritt och det går ofta fortare en stund. Om du släpper gasen kommer bilens hastiget att sänkas, trycker du samtidigt ner kopplingen kommer bilen gå fortare än om du bara släpper gasen. Men du har sämre kontroll på bilen.

 

 

Vad är det som är fel med det beteendet? Att hela tiden köra på "rätt växel"?

 

Du ska alltid köra på rätt växel.

Att dra ner hastigheten genom att lägga i en lägre växel är inget vi lär ut längre eftersom det är snällare mot miljön att bromsa ner hastigheten. Sen har jag fått lära mig att det drar mer bensin efter som det blir ansträngt för motorn.

Jag har kört Ecodriving med bensinförbrukningsmätare och själv sett resultatet av skillnaden med motorbromsning och pedalbromsning.

 

Nejdå, ingen fara. Intressanta saker att diskutera bara och med tanke på vad många får betala för lektioner och sånt är det ju inte så konstigt om det rör upp mycket känslor om man tycker att lärare och kontrollanter pysslar med "fel" saker.

 

Det känns dock inte som att det sätt man väljer att hantera nerväxlingar, inbromsningar och liknande borde ha nån betydelse alls för uppkörningen. Var och en måste ju kunna få ha sin egen ide om vad som känns bäst. Lagen ska följas och man ska köra på ett säkert sätt. Om jag vill motorbromsa och växla ner istället för att bara bromsa tycker jag kontrollanterna ska skita i :)

 

10:-/min är svindyrt!! håller med!!

Om man tycker att sin lärare pysslar med fel saker är det viktigt att man säger till så det kan diskuteras, det kanske handlar om missförstånd och kanske okunskap. Sånt är svårt att gissa sig till.

Nedväxlingar ÄR viktiga att de sker på ett säkert sätt, särskilt innan en sväng eftersom det sker olyckor när centripetalraften tar över i en sväng då farten är för hög. Har du fått ner hastigheten och växlat färdigt innan svängen har du oftast inte för hög hastighet. Det är det som är det viktiga och det är det vi kämpar med att lära ut.

 

Sen om du motorbromsar eller ej håller jag med om att inspektören inte har så mycket med att göra, men för att vara på den säkra sidan kan man ju skita i det på en uppkörning och sen motorbromsa hur mycket man vill när man har kortet färdigt och klart :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry!!

 

Poäng!!!! för du har så rätt så rätt så!!:-)

Trafiknörd som jag är blir jag så glad när jag läser ditt inlägg!!!hehe

 

[inlägget ändrat 2005-12-04 22:39:52 av Karamello]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fårstår jag ingenting. Eco driving lär ju ut att man ska motorbromsa, och det är väl inte direkt någon gammal lära.

Om bilen stänger av bränsletillförseln vid motorbromsning utan att växla ner, hur kan den då öka om jag växlar ner?

 

Ecodriving handlar bl.a. om att inte gasa för mycket och köra på RÄTT växel. Att använda precis så mycket gas som behövs för precis den växeln.

 

Inte om att slänga i en lägre växel och tvinga ner hastigheten på det sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromsvätska kokar i princip bara om den är för gammal. (Bromsvätska drar åt sig vatten med tiden, kokpunkten sänks och vattnet kan dessutom orsaka rost i systemet.) Bromsvätska ska man byta vartannat år.

 

Sen det där med körskola eller privatist:

Dom kuggar privatister oftare än dom kuggar körskoleelever. Jag har hört rykten om att kuggningarna av privatister inte enbart har med körningen att göra, utan att privatister "ska" köra upp flera gånger innan de får lappen. Själv har jag haft körkort i snart 20 år, och på den tiden jag tog kortet (1988) fanns inga krav om bilskola. Man var tvungen att ha körkortstillstånd, kollat synen hos optiker, kört halkbana men ingenting mer. Teorin och uppkörningen gjorde man samma dag. Kortet fick man direkt i handen av inspektören efter lyckad uppkörning. Mitt kort kostade totalt 1000:- [körde privat]

 

[inlägget ändrat 2005-12-04 22:47:26 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kuggar privatister oftare än dom kuggar körskoleelever. Jag har hört rykten om att kuggningarna av privatister inte enbart har med körningen att göra, utan att privatister "ska" köra upp flera gånger innan de får lappen.

 

Nja, håller inte med... min erfarenhet är att privatister som har tagit körlektioner har större chans att klara sig eftersom de utmärker sig bland övriga privatisters om inte tagit lektioner. Sånt syns!!!

 

Kommer du med bilskola till vägverket kan inspektören undermedvetet ha högre krav på dig eftersom du blivit godkänd för förarprov av både din lärare och utbildningsledaren på skolan. Dock ska alla prov/elever få en objektiv bedömning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja. Visst man klarar sig utan körskola. Men jag tror att säkraste och enklaste receptet är att privat lära sig köra bilen och på skolan köra den i trafik. Tror även att inspektören ser på bokningen av uppkörningstid om den kommer från/via en bilskola eller ej. Om det är en känd bilskola som släpper iväg en uppkörare så vet man vanligtvis att den klarar vissa moment. Man vet vad skolan brukar lära ut och vet att de vanligtvis inte släpper ifrån sig elever som ej är redo.

 

 

Intressant tråd detta.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt kort kostade totalt 1000:- [körde privat]

 

Jag kom undan med 625:- men så var det ju 2 år tidigare. :)

 

Intressant är att jag fick köra upp INNAN jag gjorde teoriprovet. När jag kom in i skrivsalen efter uppkörningen låg kortet redan där...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...