Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandväggen blockar mitt datorspel


Borsellini

Rekommendera Poster

Köpte Far Cry (ett datorspel) nyligen, men får det inte att starta. Har installerat den senaste patchen till både spelet och grafikkortet.

 

Har en dator på 3,4 Ghz, Geforce 6800Gt 256mb, 2 Gig ram; borde alltså inte vara några som helst problem att få igång spelet. Men när det ska starta kommer ett meddelande upp från Norton Antivirus: "Varning: Far Cry.exe försöker ansluta till en DNS-server". Varefter jag väljer "tillåt anslutning". Men därefter händer inget och spelet vägrar starta.

 

Använder Windows-brandväggen och har testat att lägga till Far Cry.exe under tillåt, utan resultat.

 

Vad är en DNS-server och hur kan jag få det satans spelet att starta?

 

Vore oerhört tacksam för ett svar

 

/Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det beror på att Norton stoppar då jag är ganska säker på att man inte behöver någon nätverksanslutning för att spela Far Cry (jag har spelet själv men det var länge sedan som jag lirade det). Jag tycker nog att du först skall titta på hur det står till med DirectX i din dator. Från startmenyn väljer du "Kör" och skriver in dxdiag och trycker retur. Kör samtliga tester.

 

Vad är en DNS-server

En DNS server är en / flera dator som står hos din internetleverantör (på andra ställen också men det är oftast ISP:ens DNS som man använder), man brukar säga att en DNS gör namn till nummer uppslag /översättning (DNS:er gör även det omvända, omvandlar nummer till namn men det är överkurs).

 

Alla datorer på Internet har ett unikt ipnr t ex så har www.dn.se 62.119.189.4 Det vore opraktiskt att behöva komma ihåg det här numret bara för att kunna surfa in på DN och läsa dagens tidning så därför så omvandlar DNS:en hos din internetlevrantör www.dn.se som du skriver in i din webbläsare till 62.119.189.4 vilket är den adress som DN:s webbserver "sitter" på.

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ditt svar. Körde dxdiag, inget var fel eller på annat sätt konstigt.

 

Glömde att säga i mitt förra inlägg att spelet faktiskt startar ibland, förutsatt att man stänger av Norton. Vet verkligen inte varför det där meddelandet kommer fram och vad man kan göra åt det. Vill inte behöva stänga av Antivirusprogrammet varje gång jag ska spela spelet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...