Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Centrum Gemini 350 problem och lösningar - finns det lösningar på detta?


Sofianet

Rekommendera Poster

Jag köpte 2st Centrum Gemini 350 DVD-spelare från NetonNet och har testat den en del för att se om de är så bra som specifikationen säger.

Ska ge bort dem i julklapp.

 

Nu undrar jag om någon annan har något problem med sin Centrum Gemini 350 spelare? Och vad problemet och kanske lösningen till det är.

 

De problem jag märkt är:

1.Vid uppspelning av NTSC filmer (dvd+r bränd) så går det inte bara att sätta i filmen och spela den (då knastrar det i spelaren och det kommer upp skivfel).

Men det finns lösning på detta genom Bildinställningar i menyn.

 

2. Efter ca 2 timmar fryser eller hackar bilden (testat NTSC dvd-film dvd+r bränd)

Har inte hittat nån lösning så jag undrar om det är fler som haft detta problem med Gemini dvd-spelare?

 

3. Hur vet man vilken firmware man har? Jag köpte två olika Centrum Gemini DVD-spelare - båda 350 och en har startbilden Centrum by NetonNet medan den andra spelaren har en helt annan startbild. Då har de kanske olika firmware?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!!

 

Har du testat att uppgradera din DVD? Detta hittade jag på Net On Nets hemsida:

 

Nedan finns den senaste programvaran till Centrum Gemini 350. Genom att ladda ner och installera den på din DVD-spelare får du tillgång till nya och/eller förbättrade funktioner.

Den komprimerade filen nedan innehåller både den nya programvaran till din Centrum Gemini 350 och instruktioner för uppgraderingen. Ladda ner den komprimerade filen, extrahera filerna och spara dem på din hårddisk.

Läs igenom hela instruktionen noggrant innan du påbörjar uppgraderingen.

Den senaste programvaruversionen är 215 och kan laddas ner genom att trycka på versionsnamnet i tabellen nedan.

 

http://images.netonnet.com/item_img/se/newsboxes/Gemini350_215.zip

 

Så här gör du för att uppgradera din Centrum Gemini 350

(Bruksanvisning följer även med vid nedladdning.)

Inledning

Denna mjukvara kan användas för att uppgradera din Centrum Gemini 350 till senaste funktionalitet.

Att göra en uppgraderingsskiva

Du kommer att behöva följande:

Persondator

CD-R/RW-brännare med programvara för bränning

Ett verktyg för att hantera komprimerade Zip-filer (ingår i Windows XP).

En tom CD-R- eller CD-RW-skiva

Not 1: Om du använder en CD-R skiva, kommer återstående utrymme på skivan inte att kunna användas senare.

Not 2: Applikationer för "drag & släpp"-kopiering kan inte användas för att skapa uppgraderingsskivan. Använd endast avsedd programvara för bränning av CD-skivor som medger "disc at once"-inspelning. Exempel är Nero Burning Rom, Roxio Easy CD Creator och Record Now.

1. Ladda ner uppgraderingen.

2. Öppna uppgraderingsfilen och extrahera de komprimerade filerna till din hårddisk.

Vi rekommenderar att du använder Ahead Nero Burning Rom som brännarprogram när du skall bränna ut uppgraderingsfilen till CD-skiva. Instruktioner för hur du går till väga med detta program finner du här:

När du startat programmet kommer det fram en ruta som heter "New Compilation", stäng denna ruta.

Tryck på ”Open”-knappen i spalten under menyraden.

Välj ”All Files” i valmenyn längst ner.

Välj Gemini350_XXX.iso (där XXX står för versionsnummret) som du packat upp tidigare och tryck på ”Open”.

Se till att ”Finalize” och ”Write” är aktiverade i rutan som kommer upp.

Välj sedan “Disc-at-once”, tryck på “Burn” och vänta på att bränningen skall avslutas.

 

Uppgraderingsprocedur

Du kan nu använda den CD som du har skapat för att uppgradera din Centrum Gemini 350. Processen är enkel och tar inte mer än en minut att genomföra.

VIKTIGT: Du får under inga omständigheter koppla bort nätsladden till DVD-spelaren eller trycka på någon knapp under uppgraderingen. Detta kan störa uppgraderingsproceduren och göra DVD-spelaren obrukbar, då gäller ej garantin.

Sätt på spelaren genom att trycka på on/off-knappen.

Mata ut skivsläden med open/close.

Sätt i skivan med uppgraderingen.

Mata in skivsläden med open/close.

DVD-spelaren kommer att registrera att det är en uppgraderingsskiva, radera mjukvaran i spelaren och installera den nya mjukvaran. (OBS! Läs VIKTIGT-texten ovan innan du gör detta)

Om processen inte sätts igång, mata ut skivan och repetera förfarandet från och med punkt 3.

DVD-spelaren kommer automatiskt att gå till viloläge (standby) när uppgraderingen är avslutad.

Tryck på knappen open/close och mata ut uppgraderingsskivan.

 

Din Centrum 350 är nu klar att användas

OBS: Alla inställningar har återställts till sina ursprungliga värden, och de eventuella ändringar som du gjort tidigare måste matas in igen.

 

Mvh Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-02 23:05:44 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-12-02 23:06:29 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag hakar på den här tråden, fast med en liten annan fråga:

 

Jag har råkat vela bort mig i menyn över bildinställningar och valde progressiv utmatning, vilket slutade med att jag miste allt vad bild heter.

 

Hur ställer man tillbaka? Jag kan ju uppenbarligen inte se menyn längre, så antingen om man kan resetta den helt eller om någon kan beskriva hur jag återställer bilden till vanlig PAL? Typ "TRyck Display, select, pil upp, select, etc.."

 

Kanske står hela menystrukturen i manualen, men jag har inte manualen heller och kunde inte hitta den på nätet heller.

 

Tack på förhand! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan NovaLand!

 

Du har verkligen hittat en gammal tråd. Jag har kvar manualen till min Gemini 350, men tyvärr så finns inte informationen som du söker i den. Har du provat att ansluta Dvdn till Tvn via s-video kontakten. Det kan hända att den anslutningen fortfarande funkar fast du har valt Progressivscan Utgång.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...