Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp! Windows funkar inte.

Tabac78

Recommended Posts

Skulle dela upp hårddisken i flera partitioner med hjälp av Partion Magic 8.0 Någonstans under resans gång blev det fel och datorn startade om sig själv. Nu kan jag inte längre ladda windows. Är det möjligt att på ngt sätt rädda filer från hårddisken? Det var inte ens min dator och personen som äger den har fotoalbum, musik och inspelade filmer (tagna med egen kamera, så inga piratkopior)? Hennes windows skiva är några år och det var länge sedan den funkade så vi kan inte installera om allt

operativsystemet är Windows XP prof. med SP2

Stefan Eklinder

Sätt i disken i din egen dator, som uppenbarligen fungerar. Du kan ju skriva inlägg här med någon dator. Se om du inte kan rädda undan filerna på din dator i någon tillfällig mapp t ex.

Den här liveCD:n sägs det att man ska kunna rädda undan filer med:

http://www.knoppix.org/

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

- Steven Wright

Ah, du menar alltså att man kan skita i Windows för tillfället och köra en linux på CD och sen maila viktiga filer över internet eller ngt i den stilen? Låter betryggande.

Stefan Eklinder
Tabac78 skrev:

Ah, du menar alltså att man kan skita i Windows för tillfället och köra en linux på CD och sen maila viktiga filer över internet eller ngt i den stilen? Låter betryggande.

Vet i fanken hur den där liveCD:n funkar egentligen. Har inte behövt något sådant då jag kör backup på det jag är rädd om, men liveCD:n nämns här och där när man söker på Eforum om filräddning.

Annars finns diverse filerecoveryprogram att använda.

Det här är gratis t ex:

http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

- Steven Wright

Inte för att strö salt i såret, men innan man använder Partition Magic och liknande program så rekommenderar tillverkaren att man tar backup på viktiga filer FÖRE det att man kör igång.

Backup pa vissa filer har jag redan gjort, men inte pa alla. Eftersom windowsskivan ar repig kan jag ju inte installera om operativsystemet

Finns det ngt linuxprogram som for att aterskapa filer?

• 4 weeks later...

Hej hur gick det

har nämligen fått samma hämska problem!!!!

Du har kanske något tips.

P

Man får vara som man är! när man inte blev som man skulle bli................

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...