Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återuppbyggnad av Raid0 möjlig?


kunambi

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag råkade ut för ett moderkortshaveri vilket föranledde ett köp av ett nytt. Det tidigare var ett MSI SocketA som stödjer Raid0, likaså det nya - de är dock av två olika modeller och även det - på moderkortet - inbyggda raid-chippet.

 

Jag hade 2st SATA-hdd på mitt gamla moderkort och flyttade över dem till det nya moderkortet (jag var noga med att koppla in dem i rätt SATA-kontakter så att färre komplikationer skulle uppstå).

När jag bootar datorn så hittas SATA-diskarna men ingen RAID-konfiguration hittas, så nu undrar jag - finns det någon möjlighet att bygga ihop diskarna igen? Ingen data har ändrats på diskarna, så rent teoretiskt vore det möjligt. Vet dock inte om det fungerar praktiskt.

 

Mitt nuvarande moderkort är ett MSI K8N Neo4

 

Tacksam för svar.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kunambi skrev:

 

När jag bootar datorn så hittas SATA-diskarna men ingen RAID-konfiguration hittas, så nu undrar jag - finns det någon möjlighet att bygga ihop diskarna igen?

Välkommen till Eforum!

 

Konfigurerar RAID gör du mot moderkortets RAID-kontroller. Så en RAID-konfiguration följer inte med hårddiskarna. Du måste göra en ny RAID-konfiguration med ditt nya moderkort.

Men om dina data på SATA-diskarna behålls är en intressant fråga. Bara att testa. Vad har du att förlora?

Kommer inom några månader själv att hamna i den situationen, då jag byter moderkort och naturligtvis vill "behålla" min RAID 0.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr inte det kommer att fungera. Ta reda på vad kontrollern på ditt gamla moderkortet heter och försök hitta ett PCI kort med samma kontroller. Det finns ingen garanti för att detta skall fungera (det kan tydligen skilja lite mellan samma krets när den sitter på ett MB och när den sitter på ett löst kort) men det brukar gå.

 

 

[Edit efter Maratonmannen]

Bara att testa. Vad har du att förlora?

Data antar jag:) Givetvis går det att konfa upp en ny array men då är ju data "down the drain"

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

[inlägget ändrat 2005-12-02 18:07:09 av NWM]

[inlägget ändrat 2005-12-02 18:07:32 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...