Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

A5-broschyr i InDesign

mathias.nyberg

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag ska skapa en A5-broschyr i InDesign. Den ska bestå av 6 st vikta A4, vilket blir 24 st sidor.

Jag är lite utav en nybörjare på InDesign. Det jag har gjort det är att jag har skapat ett nytt dokument med 24 sidor och sidstorleken A5.

Jag komponerar sedan ihop innehållet efter konstens alla regler.

När jag sen vill skriva ut resultatet går jag till Print och väljer "Spreads" och liggande format på A4-arket.

Det jag får då vid utskriften (PDF) är att första sidan och sista sidan inte kommer på samma A4-ark, utan första sidan är för sig på ett A4 och baksidan för sig på ett A4.

Finns det någon guru på InDesign här som kan hjälpa mig, det är ganska bråttom......

Tack på förhand

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det jag får då vid utskriften (PDF) är att första sidan och sista sidan inte kommer på samma A4-ark, utan första sidan är för sig på ett A4 och baksidan för sig på ett A4.

Finns det någon guru på InDesign här som kan hjälpa mig, det är ganska bråttom......

Tja, det är väl bara att flytta ihop första och sista sidan i en separat indesign-fil och skriva till PDF igen.

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

Länk till inlägg

Men första och sista sidan sätts alltid "för sig" oavsett hur man gör det.

Hur är det tänkt att man ska få ihop det?

Ingen som man InDesign här?

Länk till inlägg

Du är fel ute. inDesign är till för att designa din trycksak men inte för att göar en s.k utskjutning. Utskjutningen är dte stadie då dina sidor grupperas så att de anpassa för arket de tryckas på samt hur de sammanfogas. Vill du testa lite själv så kan du skapaen pdf och labba med acrobat-pluginen quite imposing som hanterar just utskjutning fast i en pdf.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...