Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med SATA hdd.


QbriN

Rekommendera Poster

HejsaN

 

Det är så här att jag hade köppt en MaXtor Diamond (9 eller 10, vet dock inte exakt eftersom det står 9 på deras hemsida och 10 på själva hd) PATA 133 160GB.

 

Sen när jag ska installera xp på den så står d att hårddisken kan inte hittas.

 

Min fråga är vad är det man ska ändra i bios och ska man ha nåra drivrutiner, isf var kan man tanka dem.

 

 

Moderkort är SiS963ua.

 

Tacksam för Svar.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste ha satadrivrutinerna som du fick med moderkortet..

under uppstarten står det "Tryck F2 för att installera en RAID-enhet"

(är inte säker men tror de är F2)

 

tryck och stoppa in disketten så visas en lista med drivrutiner

du kan ladda in alla drivrutiner i listan så vet du att xp kommer hitta hdd'n

 

Om du inte har kvar disketten så finns drivrutinerna att hämta hos moderkortstillverkarens hemsida, och dom är bara att kopiera över på en diskett sen.

[inlägget ändrat 2005-12-01 16:25:55 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men på SiS hemsidan finns det bara drivrutiner till äldre versioner, plus att dom är 7 mb, får ju aldrig plats på en disket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är under första delen av XP installationen som du skall trycka F3 för att installera stödet för din SATA-kontroller.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan få lite hjälp med att hitta rätt drivis om du postar vad ditt moderkort heter. SiS963 är en SATA krets.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt med, är det verkligen en SATA-disk eller är det som du skriver i inlägget en PATA (aka IDE)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lovar Anjuna Moon att någon dag så skall jag börja med att läsa frågorna ordentligt:), missade helt att det stod PATA. Om vi utgår från att det är en PATA så kan orsaken till att XP inte hittar den vara att IDE (PATA) kanalen inte är aktiverad i bios eller att den är fel byglad. Hittar bios disken?

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken F2 eller F3, utan F6 för att installlera SCSI- eller RAID-drivrutin... :)

 

SKÖNT! Jag började tro att det var nåt allvarligt fel med mitt minne.

 

Förvirringen blev ju inte mindre när rubriken säger SATA hdd och första inlägget säger PATA????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan få lite hjälp med att hitta rätt drivis om du postar vad ditt moderkort heter.

 

 

Hur tar jag reda på namnets moderkort ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din hårddisk är PATA(IDE) så ansluts den med den gamla hederliga flatkabeln. Är den däremot SATA så ska kabeln vara närmast rund har jag förstått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står SATA på deras hemsida, men på själva hårddisken jag fick så står det: Diamondmax 10 model:6L160P0 160GB PATA 133HDD.

 

så vadå finns det PATA o SATA,, vikken har jag isf :S

 

Har du verkligen beställt den disken ur länken så har du blivit blåst (eller troligare, de har helt enkelt skickat fel disk). Från Maxtors sida hittar jag att DiamondMax 10 finns i 2 SATA-versioner och en (P)ATA/IDE och det är den senare du fått (men förmodligen har du betalat för SATA-versionen). Kontrollera din följesedel och din orderbekräftelse för att se om du verkligen beställde SATAn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm har fåt fel hd...

 

Men orkar inte bry mig om jag luckas få den igång, så om det e PATA hd, vad e felet då, varför hittar inte datorn hd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...