Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jempa

Hjälp att välja nytt grafikkort!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tänkte uppgradera min dator med ett nytt grafikkort, hoppas att det finns nån som kan lite mer än jag om det.. :)

Har läst lite på forum och olika tester, men allt verkar handla om hur bra korten kan köra Quake och andra spel.

Själv spelar jag inte alls mycket, men vill att kortet ska fungera bra till att se på film, visa bilder och kunna spela spel som nya civilzation och age of empire

Och att det ska vara ganska "framtidssäkert" :)

Har tittat lite på ett GeForce 6200 från asus, http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081158 men såg att det bara hade 64-bits memory data bus, hur mycket påverkar det kortets prestanda? Är det bättre att välja ett Radeon kort? Det verkar som att man kan få ett med 128-bitars minnesbus för ungefär samma pengar..

Det här tex: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010072158 har 256MB minne och 128 bitars minnesbuss..

Jag hade tänkte ligga på ungefär 600-800 kr...

Burken jag tänkt den skulle sitta i är en AMD XP 2500+, 786MB RAM

Det som är svårt att veta är vilka faktorer som har mest betydelse för om ett kort ska vara bra; minneshastigheten, minnesbussen, minnet etc.. En djungel!

Just det.. det är ett AGP kort jag är ute efter... :)

Mvh

Jenny

[inlägget ändrat 2005-11-30 20:08:25 av cw_jen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av 9250 korten skulle jag välja ASUS-kortet med 256MB minne. Bäst resultat i detta test , tex bäst bildkvalité, låga komponent temperaturer (avger lite värme)

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010071902

Jag har själv en föregångare 9200 och det ger mycket bra bildkvalité, speciellt för att köra en projektor från DVI-I utgången med DVI-D kabel.

Tänk på att ladda hem senaste drivare från ATIs webbsite, de som medföljer brukar vara gamla. Och kan tvinga dig till avinstallation och senare nedladdning av nya drivare för att kunna köra nya spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Själv spelar jag inte alls mycket, men vill att kortet ska fungera bra till att se på film, visa bilder och kunna spela spel som nya civilzation och age of empire

Och att det ska vara ganska "framtidssäkert" :).

Några framtidssäkra kort går inte att få för den låga summan 600-800kr. Och i själva verket finns risken att det inte kommer gå att få tag i några särskilda agp-kort alls i framtiden, p g a att övergången till pci-express verkar ha tilltagit i hastighet. Du spelar inte ofta, men ibland. Men bara för att man spelar ganska sällan innebär inte detta att det går att komma undan med ett billigt lågbudgetkort, de gånger man faktiskt vill spela, och det med grafikinställningar som är rimliga och som inte bara visar ett hackande grötigt gytter på skärmen. Och även strategispel utvecklas åt det håll att de blir mer och mer grafiskt krävande...

Burken jag tänkt den skulle sitta i är en AMD XP 2500+, 786MB RAM

Mitt råd blir då att du öppnar plånboken lite ytterligare och skaffar mellanklasskortet Geforce 6600GT till den datorn! Det är, med sitt fulla hårdvarustöd för DirectX 9.0c (shadermodell 3.0), enligt min mening det mest framtidssäkra kortet i mellansegmentet för agp just nu. Och har man ett lite vettigare grafikkort i datorn innebär detta att man kan förlänga livslängden på hela burken rätt avsevärt.

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=6600gt+agp&price_min=&price_max=

[inlägget ändrat 2005-12-01 08:19:52 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det går säkert att komma undan med ett billigt grafikkort, men jag tror inte man ska lura sig och tro att dessa strategispel du vill spela egentligen är mindre krävande än t ex Quake 4, om man verkligen ställer in och utnyttjar allt. Det verkar nämligen som att båda spelen har gått in för att verkligen piffa upp grafiken i sina senaste utgåvor.

Jag har varken spelat Age of Empires 3 eller Civilization IV, men vet att AoE3 innehåller mycket grafiska effekter, bl a använder det HDR (som är en term inom grafiken som betyder High Dynamic Range) och till det krävs minst kort av den kalibern som RN föreslår härintill.

Har också en kompis som spelar Civ 4, och även för hans dator (Athlon 64 3400+, 1 (eller 2) GiB RAM, Geforce 6800GT) är det tungt när kartorna/städerna (eller vad det nu är man bygger) blir stora.

Så köp inte ett alttför billigt kort iaf.

/m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är att t o m mitt gamla 9700Pro stödjer HDR, men i en primitivare variant än den som DX 9.0c omfattar förstås.

Har du spelat Quake 4 Stålis? Det borde funka nästan hur smidigt som helst även med ditt 5900U eftersom Doom 3-motorn är väldigt förtjust i Nvidiakort.

Känner du förresten till ifall din kompis hade patchat Civ 4 med den här som kom den 28 nov?

http://www.gamespot.com/pages/gamespace/download.php?pid=919352&sid=6140442&mode=patches

Nu hade han förstås ett Nvidiakort men Civ 4 går iaf egentligen inte ens att spela med Atihårdvara innan patchen, så pass allvarlig bugg har det! Inte för att jag själv lirar strategispel men har fått fortlöpande info från min strategigalning till lillebror, som har ett 9800Pro...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå RN!

Har du spelat Quake 4 Stålis? Det borde funka nästan hur smidigt som helst även med ditt 5900U eftersom Doom 3-motorn är väldigt förtjust i Nvidiakort.

Nej, jag har bara kört demon, men den funkar väldigt bra, så jag införskaffar nog det! :-) Sanningen är väl att Nvidia i princip konstruerade sina kort efter John Carmacks önskemål? I varje fall i väldigt nära samarbete. Du kanske har pejl på om Doom-motorn tillför ultra shadow för GF 6? Fast om det har någon synlig effekt eller bara är prestandahöjande vet jag inte. Den stora synliga effekten som jag tyckte Doom-motorn tillförde i DX 9.0-kort var 'heat haze', men jag antar att det berodde på programmeringen och inte på DX 9, för heat haze såg jag först i Tombraider Angel of Darkness för två år sedan på ett kort ur Geforce 4-serien. Men det roliga med Tombraider är att det har 'depth of field' på FX-serien, en effekt som jag inte sett i något annat spel vad jag kan komma på. Jag tror fö inte jag heller sett något annat spel där det gick att ställa in så mycket olika parametrar som i TR:AoD. Synd att det spelet släpptes i det skick det var bara. Jag kör iaf samma inställningar i Quake 4-demon som i Doom 3 och Doom 3 RoE (och alla övriga alternativ som High Quality Special Effects etc utom VSync på), om jag kommer ihåg 4xAA, High Quality, 1024x768. Tyvärr inte 8xAA, så det blir en del linjer som inte får AA - det var väl så att 8xAA görs genom supersampling på vissa detaljer? 4xAA gav mig iaf en bit över 30 fps i Doom 3 när jag testade med den inbyggda demon (inte FRAPS), och funkade utan problem. Finns det någon bra testdemo till Quake 4 (annars blir det FRAPS för att få en uppfattning)?

Däremot laddade jag ner och installerade OpenAL-drivrutinen du länkade till, så tack för den länken! Jag hade läst om den på Battlefield 2-forumen, men det var mest i samband med tips till folk som hade problem med EAX i spelet, och för mig funkade allt så jag kände inte behovet av att installera en betadrivrutin, som många dessutom varnade för skulle krascha systemet. Men det gjorde det ju inte! Fast första gången jag körde blev det någon sorts högfrekvent, men inte störande, brus i bakgrunden i demon, men det har jag inte upplevt sedan dess (det kan ha berott på att jag inte startade om innan). Kollade upp lite mer om OpenAL och hittade bl a det här om vilka spel som stödjer det:

http://www.openal.org/titles.html

Hade faktiskt ingen särskild koll på OpenAL alls tidigare, men det är ju bra för alla de som inte kan köra EAX om det blir en bredare standard. Själva ljudet upplever jag nu som mycket krispigare och klarare, och väldigt, väldigt bra, så jag kommer att hålla fast vid den trots sin betastatus!

Känner du förresten till ifall din kompis hade patchat Civ 4 med den här som kom den 28 nov?

Nej, jag får tipsa honom om det!

Faktum är att t o m mitt gamla 9700Pro stödjer HDR, men i en primitivare variant än den som DX 9.0c omfattar förstås.

Det finns en programsnutt som visar att vissa former av HDR fungerar även på DX 8.1-kort, och samma kille gjorde även en mer avancerad demo för alla DX 9.0-kort. Jag letade upp dem igen för ett tag sedan:

HDR på DirectX 8.1:

http://www.daionet.gr.jp/~masa/mshdribl/index.html

HDR på DirectX 9:

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/index.html

Men den HDR som används i AoE 3 verkar vara av samma typ som den i Far Cry, dvs på flyttal. Jag hade ingen pejl på det tidgare, men den användes i en serie FUD-bilder i en intern presentation av Ati som ju läcktes ut. Tyvärr tveksam presentation, men man får ta marknadsföring för vad det är, ett fult krig:

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/images/NVDesperateStand-15.jpg

Har precis (igår kväll) lagt en order på Battlefield 2 Special Forces. Kom ner i 179:- inkl frakt för dvd-varianten tack vare veckans spel och 50 kronor i bonus, så jag kunde inte låta bli till det priset... :-)

Sedan får jag väl införskaffa det här till min K750i: ;-)

http://www.bit-tech.net/gaming/2005/11/16/doom_mobile_rpg/1.html

/m

[inlägget ändrat 2005-12-02 19:46:38 av Stålis]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan lägga till om Civilization 4 här. De rekomenderade kraven för det spelet är 1.8Ghz Pentium 4 eller motsvarande AMD Athlon. 512mb ram. 128mb grafikkort med Dx 8 stöd. Dvs stöd för pixel och vertex shaders. Dx7 kompatibelt ljudkort. Minimikraven ska jag inte ens räkna upp eftersom jag anser att inte ens de rekomenderade kraven är tillräckliga.

Har själv en Athlon 64 3000+, 1024mb ram, 9800 pro 128mb och ett SB Audigy kort. Har inte ännu upplevt det som jättetungt men då har jag bara hittills hunnit utforska ca halva kartan på en Huge world. Dvs den största tillgängliga kartan. Kan tänka mig att det blir rätt tungt när jag har hela kartan och 100:a tals enheter springer runt på den.

Anledningen till att jag inte hunnit utforska hela kartan ännu är att spelet tenderar att krasha eller hänga sig precis hela tiden. Här pratar vi flera gånger i timmen. När man kommit tillräckligt långt blir det fullständigt ospelbart. Gissar att det beror på att kartan blir större och större allt eftersom tiden går och grafikkortet får mer att hantera.

Enligt vad jag har läst på diverse Civ 4 forum så verkar ATI nämligen ha stora problem med Civ 4. Har bara hunnit testa spelet en smula sedan jag installerade den senaste patchen till spelet. Behöver jag tillägga att jag naturligtvis använder de senaste drivarna till själva kortet? Hittills verkar det faktiskt inte ha blivit ett dugg bättre heller...

Nåja... Nu är jag lite ur spår, ville bara förklara varför jag inte fått upp mer karta än jag fått upp.

Poängen med hela inlägget är väl att även strategispel kan vara nog så krävande. Skulle faktiskt vilja påstå att vissa spel till och med är mer krävande än nutidens FPS som Quake 4, Fear och Doom 3. Ta bara spel som Total War serien. I Rome Total War är det 1000-tals individuella enheter som ska ritas upp på kartan av grafikkortet till exempel....

Summa summarum. För att vara helt ärligt så tycker jag att det är fullständigt slöseri med pengar att köpa ett kort för 600-800 kronor. Oavsett vilket spel man väljer att spela. Satsa istället på ett kort som ligger runt 2000kr. Det har du åtminståne nytta av rätt länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stålis skrev:

Du kanske har pejl på om Doom-motorn tillför ultra shadow för GF 6?

När jag jämfört GF 6 med 9700Pro har det visat sig att t ex vissa rök (eller dimm?)-effekter helt har uteblivit med det senare kortet, trots samma grafikinställningar i övrigt. Och jag har iaf dragit slutsatsen att endel grafiska effekter i Doom 3 endast framträder ifall det sitter ett Nvidiakort i datorn. Jag har dock inte jämfört Nvidiakort sinsemellan ur olika generationer. Men faktum är att även det gamla Call of Duty, ett spel som fanns långt innan GF 6, hade nåt som i spelmenyerna kallades för typ "Nvidia distance fog" vilket naturligtvis inte gick att aktivera med det 9700Pro som då satt i min dator.

Tyvärr inte 8xAA, så det blir en del linjer som inte får AA - det var väl så att 8xAA gjordes genom supersampling på vissa detaljer?

Vad jag har förstått använder GF 6 multisampling upp till 4xAA och supersampling först vid 8xAA (men att det senare läget dessutom är samma sak som 4xMS+2xSS(?)). Även FX-generationen har stöd för supersampling men enligt vad jag har kommit fram till är detta dock för tungt t o m för GF 6 och i praktiken inte användbart förrän fr o m GF 7 (åtminstone inte i lite nyare spel).

Själva ljudet upplever jag nu som mycket krispigare och klarare, och väldigt, väldigt bra, så jag kommer att hålla fast vid den trots sin betastatus!

Jag sa ju att den funkar mkt bra! ;-)

Sedan får jag väl införskaffa det här till min K750i: ;-)

http://www.bit-tech.net/gaming/2005/11/16/doom_mobile_rpg/1.html

Aha, lite kultur i all ära! :-)

GoldHeart skrev:

Hittills verkar det faktiskt inte ha blivit ett dugg bättre heller...

Hmm, man får verkligen hoppas att det inte blir något nytt Kotor iaf, där det tog Ati ungefär ett par år eller nåt innan de verkligen fick till laggandet i leveln Dantooine ("gräsplaneten")..! (iofs gick detta att kringgå genom att redigera spelets konfigurationsfiler manuellt, ifall du kommer ihåg när jag tipsade dig om hur man skulle göra) Men det är nog lite för tidigt att dra slutsatsen att det skulle vara Ati:s drivare och inte bara själva Civ 4 problemen beror på. I deras Release Notes för Catalyst 5.11 står det iaf inget om några bekymmer rörande Civ 4...

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/Catalyst_511_release_notes.html#219314

Satsa istället på ett kort som ligger runt 2000kr. Det har du åtminståne nytta av rätt länge.

Du har helt rätt i princip, men eftersom Jempa ändå inte hade tänkt satsa mer än ca 600-800kr, ville jag inte föreslå något dyrare kort än det mkt dugliga mellanklasskortet 6600GT vilket man kan få loss för runt 1500kr. Visst får man bättre grafikkort ju mer man betalar och för ca 2000kr, plus-minus någon hundralapp, skulle mitt förslag i stället ha blivit ett 6800 med motivationen att detta har förutom en snäppet bättre prestanda så framförallt bättre ork vid användningen av kvalitetsinställningar. Men att börja kombinera ännu bättre kort än så med en XP2500+ hade varit lite onödigt, det skulle väl vara ett 6800 256MB i så fall. Standard-6800:ans minnesmängd på 128MB talar nämligen till dess nackdel vid användningen av AA & AF (och höga upplösningar inräknat) men att iaf som lägst kunna använda 2xAA & 4xAF (i 1024x768) hade inte inneburit några som helst bekymmer i de flesta nya spel. I många spel klarar t o m 6600GT åtminstone lägre kvalitetsinställningar men 6800 klarar dem mkt lättare tack vare dess fler renderingspipelines och dubbla minnesgränssnitt.

Och apropå dubbla minnesgränssnitt har jag förresten en misstanke om att ditt 9800Pro i många fall faktiskt hade haft det lättare än 6600GT vid just användningen av kvalitetsinställningar. Detta tack vare 9800Pro:s 256bit mot för 6600GT:s 128bit. Men inte bara det utan även tack vare att 9800Pro har en fler vertexpipa; 4 st i stället för 3 (medan antalet pixelpipor är desamma; 8 st). Allt sammantaget ger iaf 9800Pro flera GB/s högre minnesbandbredd än 6600GT – en mkt viktig sak då man vill använda AA & AF. Hur som helst finns det ändå flera andra faktorer som gör att 6600GT, ända sedan det kom ut på marknaden, totalt sett har varit det bättre valet mellan de två korten.

[inlägget ändrat 2005-12-02 20:21:51 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Och tack för alla inlägg.. har nu köpt ett nytt grafikkort, som kom med posten igår, jag satsade på att köpa ett lite bättre kort, så det blev ett GeForce 6600 kort, tänkte först köpa ett 6200 men såg att den bara hade 64-bitars memory buss..

Har inte hunnit hårdtesta det något än, men det verkar funka bra :)

//J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
...jag satsade på att köpa ett lite bättre kort, så det blev ett GeForce 6600 kort...

Okej! :-) Men av nyfikenhet bara... blev det ett vanligt 6600, eller GT-modellen som du blev föreslagen? Prestandaskillnaden mellan dem är nämligen avsevärt stor och det vanliga 6600 hör inte till mellan- utan till budget-klassen. Men så är det också ungefär en femhundring billigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...