Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

laptop hjälp !!!!!!!


bizzybone

Rekommendera Poster

Har en bärbar som pajat till följd av att jag att jag flashat bios med fel uppdatering. Har provat allt för att få igång den igen utom att inhandla nytt moderkort ! Undrar nu om kära dell kommer att märka att jag orsakat detta fel då jag lämnar in den, eller om jag ska sabba den totalt genom att även kortsluta den. Har ingen försäkring utom direkt garantin 1 år kvar från dell.

 

Tips o tricks tas gladeligen emot !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit! You have my sympathies.

 

Når du har flashat biosen med fel bios så er det ikke mye du får gjort tyværr.

Om Dell kommer att merka det, vet jeg inte. Men jeg tror det. Har du tur så fungerar garantien på den.

 

Eh... måste bare fråga når någon gør noe så dumt. HVORFOR gjorde du noe så????

Min bror gjode det samma och hans dator fungerade jættebra. Flasha er noe man BARA skal gjøra om något ær mycket fel med datorn och inget annat fungerar eller att det er noe fel med den bios revision man har.

 

 

~ Vexiphne

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tui animi compote es, ne quid fraudis stuprique ferocia pariat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, verkstaden som utför garantireparationen lär märka ifall fel BIOS-version ligger i.

Förmodligen ser de att det inte är något normalt fel om du kortsluter något, vad hade du tänkt kortsluta egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En misslyckad BIOS-uppdatering (oavsett om det var rätt eller fel version) gör att datorn slutar fungera. Misslyckandet kan vara att uppdateringen blev avbruten (strömavbrott, trasig diskett eller vad som helst).

Om du bara säger att BIOS-uppdateringen gick snett så kanske verkstaden inte kollar så noga utan bara lägger in ett nytt BIOS.

Sedan är frågan om det täcks av garantin eller ej.

Om du däremot kortsluter någonting på moderkortet så är risken tämligen stor att teknikerna upptäcker detta och det täcks sannolikt inte av garantin.

 

Om det nu inte går att få det gjort på garantin (risken är stor) så blir det troligtvis avsevärt billigare att lägga på ett nytt BIOS än att byta moderkort (om det inte är en så dum konstruktion att man behöver byta moderkort om BIOS är trasigt).

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis.Lämna im den-Lär hur som helst bli billigare än alla andra alternativ

 

Sen kan du ju dra en rövare och säga att biosupdateringen gick fel eftersom du haft problem med den eller nåt i den stilen.Säg att den bara stängdes av mitt i allt sen är det bara att hoppas på det bästa!Tror inte det är några problem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går emot alla andra inlägg och säger att risken att Dell upptäcker det är minimal. Visst kan de ta loss bioskretsen och läsa den men det lär de inte göra då kostnaden (tiden det tar att göra det) är på tok för hög.

 

[Edit: Uppgiften kommer från en god väd som jobbar på en av våra större serviceverkstäder]

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

[inlägget ändrat 2005-11-29 13:20:29 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om jag kortsluter utöver biosproblemet asså plockar upp tangentbordet och pillar in en avskalad sladd som är fäst i vägguttaget och skickar därmed in ett x antal volt, utan att det uppstår märken på moderkortet då lär Dell inte märka ngt ??? dvs att jag har orsakat problemet ?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-29 17:16:46 av bizzybone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo...

 

Men om Dell verkligen gör allt för o verkligen undersöka vad felet berodde på lär de märka att jag sabbat datorn ! Den dator jag har är bland de dyraste de har !

 

Undrar om de kan kolla på hårddisken och kolla den vägen oxo ? borde jag göra en lågformatering ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om Dell verkligen gör allt för o verkligen undersöka vad felet berodde på lär de märka att jag sabbat datorn !

Låt mig få förklara, låt säga att serviceverkstaden som Dell anlitar får in tio datorer i månaden med ett "skruvat" bios.

 

Att bara byta kretsen tar kanske 2 minuter på sin höjd (nu räknar jag effektiv tid). Att läsa "promet" (om det överhuvudtaget går att läsa det på ett meningsfull sätt) och klura vad som har hänt tar minst 10 minuter.

 

Om vi räknar på att i ett fall av tio så är det kunden som har sabbat bios (plus att det går att bevisa det) och ett nytt bios kostar Dell ca 30 kronor så kan du ju själv räkna ut vad som blir lönsammast.

 

10 bios X 10 minuter = 100 minuter låt oss säga att service teknikern kostar 300 kronor / timme vilket blir en kostnad på 500 kronor.

 

Att köpa in tio bios kostar ca 300 kronor, nu får du dra dina egna slutsatser.

 

Undrar om de kan kolla på hårddisken och kolla den vägen oxo ? borde jag göra en lågformatering ?

Service verkstäder gör inga brottsplatsundersökningar, det är det polisen och SKL som har hand om:)

Förövrigt så var det länge sedan som man lågnivåformaterade hårddiskar, i princip så går det inte att göra med en modern disk.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alright ! Fattar galoppen !

 

Men om jag kortsluter moderkortet kan de verkligen se att jag har kortslutit det överspänningsproblem kan så vitt jag vet förekomma i en del bärbara !? Bara intresserad lämnar nog in den bara med ett fuckat bios !

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag kortsluter moderkortet kan de verkligen se att jag har kortslutit det överspänningsproblem kan så vitt jag vet förekomma i en del bärbara !?

Det beror på hur du gör så klart men om man inte vet vad man pysslar med så är jag rädd att det finns risk att det syns. Tror inte att Dell skulle ta en lång diskussion även om det syntes men det är väl inte riktigt schyst att förstöra något som inte är trasigt.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska absolut inte kortsluta var bara intresserad ! Jag älskar min laptop och vill inte ha ngn. ny eller ngt sånt. Vill bara få igång den !

 

Tack för infon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om verkstaden kommer på att det inte är ett garantiäörende så kan de ju debitera kunden kostnaden för felsökningen så verkstaden får ju in sina pengar i vilket fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om verkstaden kommer på att det inte är ett garantiäörende så kan de ju debitera kunden kostnaden för felsökningen så verkstaden får ju in sina pengar i vilket fall.

Självklart! Men inte på alla de där användaren inte själv har skruvat bios, vilket gör det till en bedrövligt dålig affär för verkstaden.

 

Jag har själv aldrig jobbat på en serviceverkstad men min granne har jobbat med service för ett stort amerikanskt dataförtag här i Sverige (nej det är inte Dell men det kanske går att gissa vilket det är). Jag frågade honom vad jag skulle göra då jag för ett par år sedan skrev sönder bios på ett moderkort och fick då det svaret.

 

Förra året så hade jag problem med ett grafikkort och fick då rådet av komplett.se att flasha om kortet, jag frågade då hur det skulle gå med garantin och svaret blev att det kollar vi aldrig.

 

Säker kan man aldrig vara men jag tror att frågeställaren kan ta det ganska lugnt.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...