Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stor hårddisk?


OscisQ

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte köpa en bärbar dator. Men jag vet inte hur stor hd jag behöver.

Skulle vilja veta hur mycket plats av hårddisken som måste upptas av XP + vanligaste programen (office typ), så att jag vet hur mycket jag har över till musik. Behöver det vara många gig ledigt för att det ska flyta bra, eller kan hd:n vara helt full och fortfande inte lagga? Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2st 160GB hd och lyckades fylla dom 2 med diverse saker. Ja hade ungefär 4GB kvar på båda hd:arna och de lagga lite granna men det gick att härda ut. Men nu har ja rensat. :P

 

Jag änvänder ungefär 6GB för Windows och olika småprogram.

Men då har ja partionera min ena hd så att Windows har fått ungefär 10GB att leka med, sen har ja allt annat på den andra partionen och hd:en.

 

Så köper du en hd på 60GB så använder Windows och alla dina program, max 10GB skulle jag tro. Så då har du 50GB kvar att fylla med musik, och jag tvivlar på att du skulle ha 13000 låtar så det inte skulle räcka med 50GB. :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack för info!

 

En sak till: Jag har sett att många bärbara har sin hårddisk uppdelad på tex. 30 respektive 30 gb. Men om man bara vill ha xp+program på den ena tar det ca 10 gb. Kan man då flytta över de resterande 20gb till den andra hd:n så det blir 10/50? Om man tex som jag har 40gb musik vill man ju helst ha den i en mapp på den ena hårddisken och slippa ha den utspridd på båda diskarna. Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du kan ju använda PartionMagic tror ja det heter, då kan du välja lite hur du vill hur mycket du vill ha på den ena hd osv, och om du använder det så kan du dela upp hd:n utan att behöva tabort nåra program lr nånting.,.,.,de e ju bra om de funkar.

 

Jag har sj inte använt de programmet men ja har hört mig för om det och då var dom skeptiska, tex om du ska dela upp en hd och flytta musik och så då kommer du att ha dina låtar uppdelade till två delar,..,,de verkar inge bra.,..,,.:S ,.,men de e va ja har hört, kanske inte sant.

 

Men när du installerar om din dator då brukar man kunna välja hur mycket GB man vill ha på den uppdelade hd:n, som tex jag hade inga alternativ förutom att dela upp den interna hd:n på 10/150GB ,,, och ja har xp. Men de e väl så på din med förmodar jag, fast 10/50. Om de va en 60:is du hade. Så när du instalerar om datorn så får du välja det, att partionera upp hd:n på 10/50 så blir de bra sen :P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för svaren!

 

Det är en bärbar dator det gäller (Acer Aspire 3003Lmi), har dock inte köpt den ännu, ville ha detta klarlagt först. Men det borde väl gälla samma för bärbara som stationära så länge det är Win Xp? Antar att du Hoj har en stationär eftersom du har 160 gb....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Vad ör det för vits med att dela upp den alls?

 

Rätt smidigt att ha allt sitt sparade material på en del av hårddisken och låta Windows härja fritt på en egen del. Skulle det krascha eller Windows börja strula så är det bara att blåsa om utan att vara rädd för att förlora allt man har och äger på disken.

 

Du behöver inte heller springa omkring och leta CD-skivor efter installationen av Windows. Allt finns på hårddisken.

 

Klart en backup skadar inte att ha på CD/DVD ändå.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl en smaksak.

 

I Windows har jag alltid tyckt det varit svårt att separera program från data fullt ut. Program vill ofta spara en del saker i den katalog det är intallerat i och det är långt ifrån alltid det går att ställa in. Följden av det är att jag måste ta backup på saker lite här och var i alla fall så det har inte kännts så meningsfullt att gå "partitionsvägen".

 

Klart en backup skadar inte att ha på CD/DVD ändå.

 

Nej sannerligen inte. Även om man har olika partitioner är det ju fortfarande samma disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej sannerligen inte. Även om man har olika partitioner är det ju fortfarande samma disk.

Det smidigaste är ju förstås att ha en separat hårddisk dedikerad till backuper. Sedan skriver man ihop ett eget backupscript och schemalägger det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schemaläggningen har jag hoppat äver men eget backupskript har jag och jag lägger dem på en extern disk + bränner till skivor :)

 

(tar backup på rätt lite data så det funkar bra med skivor)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan skriver man ihop ett eget backupscript och schemalägger det.

Klart att man kan göra men vad är fördelen med ett script i jämförelse med XP:s egna bkp-program? Snabbheten kanske men en differentiell bkp tar ju som regel inte många sekunder (+ några sekunder till för att verifiera data).

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan göra men vad är fördelen med ett script i jämförelse med XP:s egna bkp-program?

Jag använder inte XP. Att jag scriptar det själv är mest av gammal vana, visst kan man göra det med backupprogram istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte XP

Tänkte inte på det:) Jag har nog blivit för "XPfierad"

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägre söktid i MFT tabbellen oxå.

Det lär du i praktiken inte märka något av.

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började med XP:s egna program men uplevde att det trasslade till det för sig. Jag har behov av att peka ut ett antal bibliotek och även vissa enstaka filer i de biblioteken. När jag sedan flyttade runt de biblioteken upplevde jag att XP:s program klantade till det så jag fick lov att starta om och klicka i alla rutorna manuellt igen. Vad göra? Jo - skriv ett eget skript som samlar ihop filerna!

 

Den stora fördelen för mig är att jag har helt andra möjligheter att beskriva exakt vad jag vill ha med i min backup. Överskådligheten är också mycket bättre med skript tycker jag. Dessutom är det lite koolt att säga att man skriptar sin egen backup.

 

Nä det sista kanske inte var så viktigt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sedan flyttade runt de biblioteken upplevde jag att XP:s program klantade till det så jag fick lov att starta om och klicka i alla rutorna manuellt igen.

Det där känner jag igen tyvärr. Flyttade mina Outlook filer och glömde att ändra i backupen, körde nästan i en hel månad utan att ha en bkp av filerna, inte bra.

skriv ett eget skript som samlar ihop filerna!

Om du t ex vill att alla .pst filer skall backas, kommer scriptet att backa dem (utan att du behöver göra något) även om du flyttar dem till en annan katalog/disk? Det skulle ju verkligen vara guld.

 

Dessutom är det lite koolt att säga att man skriptar sin egen backup.

Skall absolut inte förringas:)

 

-nisse

It´s lonely at the top

but you eat better

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Sedan skriver man ihop ett eget backupscript och schemalägger det.

 

Låter intressant!

Finns det någon sida där man kan lära sig skriva script för olika ändamål?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon sida där man kan lära sig skriva script för olika ändamål?

Det gör det men jag har inga på lager. Mina backupscript är bara enkla batchfiler med en uppsättning copy-instruktioner som jag schemalagt med AT-kommandot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt speciellt (skript)språk du är intresserad av?

 

Mitt backupskript är gjort i bash. Jag har ingen speciell sida på lager för det, annat än att googla på "bash tutorial" eller nåt sånt.

 

Men det finns ju ett myller av skriptspråk............

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...