Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

göra tecknad film


paradisoskar

Rekommendera Poster

Är det någon som vet nått program som man kan ladda ner för att göra tecknad film? Eller finns det något annat trick inom office som man kan använda. Nu när man har digitalkamera så vore det ju en smal sak att göra små roliga filmer med Starwars-gubbarna från barndomen.

 

/Paradisoskar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du animerad film, s k "stop-motion" där man flyttar runt gubbarna lite, tar en bild, flyttar lite, tar nästa bild o s v?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash borde klara det du frågar efter.

 

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göra små roliga filmer med Starwars-gubbarna från barndomen.

Haha, nostalgi. Jag och polaren gjorde små filmer med originaluppsättningen av gubbar från första filmen med en Betamax och en maaaasssssa fiskelinor. Man fick ta det man hade i början av 80-talet =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash som redan sagts,

 

Här kan du säkert få lite tips och inspiration, de verkar pyssla med det du vill göra http://www.brickfilms.com/resources.php#3

Edit: Där rekommenderas t.ex. http://www.gromada.com/videomach.html

 

 

http://www.toonboom.com/ har nåt program för animerad film också

 

Annars är ju Deluxe Paint på Amigan ett alternativ ;-)

 

[inlägget ändrat 2005-11-28 16:44:21 av Aeroba]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Menar du animerad film, s k "stop-motion" där man flyttar runt gubbarna lite, tar en bild, flyttar lite, tar nästa bild o s v?

 

Precis, tänkte göra nått roligt att under hålla ungarna med vid jul. Så som det en gång va innan datoranimationen tog över..

 

P-O

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en digital stillbildskamera kan du göra så här:

 

Ställ om kameran så den inte tar så "stora" bilder. För filmer räcker t ex 1024x768 mycket väl, t o m 640x480 blir bra. Se helst till att hela filmsekvensen/scenen ryms utan att byta minneskort.

 

Ställ kameran på stativ - mycket viktigt! Här kommer minneskortet in igen, behöver du byta minneskort mitt i en sekvens kommer det att bli svårt att få tillbaka kameran på exakt samma ställe.

 

Ta en bild, flytta gubbe, ta bild, flytta gubbe o s v.

 

Se hela tiden till att ljuset är lika och att det inte faller nån skugga eller liknande på det du fotograferar.

 

För att det ska bli enkelt ska bilderna få namn i en "nummerserie", t ex P00001.jpg, P00002.jpg o s v. Det går bra om det är med datum också, t ex p8270001.jpg, p8270002.jpg, ...

 

De flesta videoredigeringsprogram har en funktion för att öppna en s k "bildsekvens", d v s en samling bilder där namnet "räknas upp" som exemplen ovan.

 

Bilderna har nu blivit en film och man kan spara den som t ex an AVI. Eller varför inte som MPEG2 och bränna till en DVD så man kan kolla på TV?

 

 

 

(har du tillgång till en digital videokamera samt en laptop med Firewire-ingång går det att göra på ett mycket smidigare sätt, samma sak om du har en digital stillbildskamera som går att styra från en dator)

 

[inlägget ändrat 2005-12-08 15:56:18 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är ju Deluxe Paint på Amigan ett alternativ ;-)

Jag använde MovieSetter på Amigan runt 1991. Blev dock väldigt korta animerade filmer. Utrymmet på disketten räckte inte långt. hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Helluu

 

SMA:stop motion är ett hyffsat program för stopmotion, och då kan man ju använnda dina starwars-gubbar om du vill. Själv är jag inte proffs på det men jag gör det för kul :D

 

men om du vill ha SMA så klicka på länken nedan:

http://www.animateclay.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=24&page=1

 

där står det hur man använder och hur man laddar ner programmet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...