Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud, hur ska jag göra?


Jenny8

Rekommendera Poster

De här är mitt problem:

 

Jag har inge ljud i datorn. Alla sladdar är i osv. Jag har haft detta problem länge.

När jag öppnar "volymkontrollen" kommer det upp ett meddelande...

 

"Inga aktiva mixenheter är tillgängliga. Du kan installera mixenheter genom att öppna kontrollpanelen, klicka på skrivare och annan maskinvara och sedan klicka på lägg till maskinvara..."

 

Jag har provat det, men jag vet inte om jag gjorde fel..

 

Om jag öppnar en Windows Media player fil står det..

 

"Det går inte att spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Det finns eventuellt inte någon ljudenhet installerad på datorn, ljudenheten används kanske av ett annat program, eller också fungerar inte enheten som den ska."

 

Förrut har jag haft virus på datorn och då hjälpte en mig att ta bort virusen. Men nu kan jag inte lyssna på musik eller nå ljud alls..

 

Hjälp! Ska jag skaffa ett ljudkort eller hur ska jag göra?

 

(Jag är inte så jättebra på datorer, så ni vet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tydligen har du ingen fungerande så kallad drivrutin (styrprogram) för ljudkortet, den måste skadats eller rasat när du fick virusen borttagna.

 

Några snabba tips:

 

-Testa det där med att installera mixenheter en gång till. Om du tror att du gjorde fel, så är det ingen fara att testa igen.

 

-Vad fick du med för installations-CD-skivor med datorn? Kör igenom dem, installera allt som ser ut att ha med ljud att göra.

 

-Gå till Den här datorn->Kontrollpanelen. Klicka på System. Klicka på Maskinvara och därefter Enhetshanteraren. Då kommer det upp en lista med en massa grejs på, leta fram ditt ljudkort där - det ska finnas under Ljud-, video- och spelenheter. Dubbelklicka på det, i rutan som nu kommer fram finns en flik som heter Drivrutin. Där kan du testa först Återställ tidigare drivrutin, och om inte det fungerar, Uppdatera drivrutin.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan den där personen tog bort virusen hade jag valt systemåterställning (eller nått) ...och då hjälpte han mig, för det blev nå fel på windows, på samma gång tog han bort virus. Jag hade gjort sånna här återställningcd`n (7 st) sen länge tillbaka, men jag vet inte om man kan ha användning för dem i det här fallet, eller hur jag ska göra.

 

Jag fick ingen cd, tror inte det iaf.

 

jag har provat att gå till enhetshanteraren förrut, men det gick inte så bra då..Jag hittar inte mitt ljudkort under Ljud- video och spelenheter!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som j_n är inne på så är det förmodligen en fråga om att installera om (rätt) drivrutiner till ljdukortet. Men för att göra det så måste du ju veta vilket ljudkort som du har. Ett bra program för att ta reda på det är Everest 2005 som du hittar här:

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

 

När du vet vilket ljudkort som du har så går du till tillverkarens webbplats och tar hem drivrutinen. Blir det några problem så är det bara att posta igen.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fixat lite..

 

Om jag öppnar en media player fil spelas den, men det hörs inge ljud..(jag har inte kunnat se videofilen förut)

 

men om jag går till kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter -> när jag trycker på fliken maskinvara syns alla ljudenheter men endel funkar, endel har en konflikt, endel kan inte starta osv.

 

Om jag går till volymkontrollen kommer samma meddelande upp om mixerenheter...(som jag skrev i de tidigare meddelanden)

 

Mitt ljudkort heter: intel 82801 DB ICH 4 - AC'97 Audio controller [b-0]

 

Jag har försökt att hitta de rätta enheter från http://www.intel.com men jag hittar inge...Jag hittar inte mixerenheter som jag har stort behov av..

 

Väldigt tacksam för hjälp & svar! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jenny8 skrev:

 

Mitt ljudkort heter: intel 82801 DB ICH 4 - AC'97 Audio controller

Och då är det ett "onboard" ljudkort, alltså integrerat på moderkortet. I ett sådant fall vänder man sig närmast till moderkortstillverkaren för drivrutiner. Vilket moderkort har du? Du kan hitta info om det, med programmet NWM hänvisade till. Annars finns CPU-Z för moderkort/CPU/chipset/memory-info:

 

http://www.cpuid.org/cpuz.php

 

Och har du möjligen en s.k. märkesdator t.ex. Dell, HP, Packard Bell då är det till resp. datortillverkare du kan vända dig för att hämta olika drivrutiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag vet inte..hittar inte de rätta drivrutinerna..

Jag har ju Hp men hittar fortfarande ingenting..

 

Kan jag inte skaffa ett nytt ljudkort eller nått?

 

[inlägget ändrat 2006-03-20 18:37:02 av Jenny8]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju Hp men hittar fortfarande ingenting..

 

Vad är det för modellbeteckning på den?

Då kan man söka på deras supportsidor

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html?pageDisplay=support

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-03-20 18:49:58 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, nu fungerar det =) =) Jag är jätteglad..

 

*lyssnar på datorn*

 

Tusen TACK! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

Jag är ny användare av detta forum men har besökt Er sedan jag fick problem av mera allmän art.

Det började med att jag blev av med ljudet och genom alla tips i forumet började jag att ladda ner drivrutiner till mitt moderkort som är integrerat med ljudkortet men inget hände.

Jag gick, efter tvådagars evigt väntande på att ladda ner drivrutiner och installera dem , till kontrollpanelen, Adminstrationsverktyg, Tjänster och såg där att många funktioner var inaktiva.

Jag aktiverade de flesta till Manuell eller Automatisk och voila(!) ljudet var tillbaka.

Genast gjprde jag en ny återstartspunkt och trodde allt var i ordning.

Nu visar det sig att "underbart är kort" och idag funkar inte ljudet igen. Har försökt med återstart, aktivara alla tjänster men utan resultat.

Att datorer lever sitt eget liv har jag nu förstptt men vad är det som spökar på årets sista timmar?

Gott Nytt År till alla som har en frisk dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har exakt samma problem.

Har en Intel dator.

Moderkortsnamnet är: DFI P4M266A-MLV / PM12-TC/TL

och mitt ljudkort heter VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

 

men jag hittar ingenting och jag vet faktiskt inte hur jag ska gå till väga. Så snälla hjälp mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en märkesdator så kolla på datortillverkarens webbplats efter drivrutiner för din datormodell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag vet inte vilken driv rutin jag har cecilia, men tack ändå. Du kanske vet hur jag tar reda p´å det?

 

Du bassmann, ledsen men det funkade faktiskt inte. Har du något annat förslag eller borde jag byta ut ljudkortet helt o hållet eller tycker du att jag ska ta kontakt med datortillverkarna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men har Du provat med systemåterställning.

Där ser Du om Du gjort några ändringar som möjligen påverkat ljudet.

 

[inlägget ändrat 2009-03-26 22:49:32 av bassmann]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

PROBLEM! jag avinstallerade min mixeneheter av misstag och nu funkar inte ljudet. :thumbsdown: vad sja jag göra??? jag behöver hjälp att installera programmen igen! snälllllla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Jag gick in på dells hemsida, och sen kategorin drivrutiner, valde min modell och lassa ner drivrutinen från kategorin ljud!! Det går nästan alltid att hitta det på hemsidan, och annars hade jag fårr gå igenom mina 9 skivor =C

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...