Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med domän inloggnin


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har installerat en Windows Server 2003 dig jag försökt att ansluta ett antal klienter.

 

Jag har valt att servern skall vara domänkontrollant och lagt till de datorer som skall vara godkända att ansluta plus att jag skapat några användare. Jag har ändrat i mina Windows XP Pro och skrivit in Domännamnet. Jag hälsas välkommen till domänen.

 

När jag sedan försöker att logga in efter omstart så får jag medelande om att domänen ej kan hittas när jag väljer att logga in på den.

 

Vad är det för fel och vad skall jag göra för att få det att fungera???

 

Mvh

/edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Problemet är sannolikt dns precis som Jojja skrev. En domänkontrollant är samtidigt även en DNS-server och tillhandahåller därigenom viktig information till klienterna. Uppdatera din router så att den delar ut domänkontrollanten som DNS-server, istället för den adress du har nu.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Onej, du *måste* använda DNS-tjänsten på domänkontrollanten. Jag antar att din router delar ut DHCP och DNS, och då delar den sannolikt ut sig själv som DNS-server. Dina klienter *måste* istället använda en DNS-tjänst som innehåller de specifika delar som gör att din Windowsdomän fungerar som den skall. Lösningen är således att konfigurera din router att dela ut domänkontrollantens adress, ex 192.168.1.10 eller vad den nu har, istället för routerns egen adress som typiskt är 192.168.1.1. Har din router ingen funktion för att explicit ställa in DNS-adresser för DHCP-klienterna får du antingen konfigurera routern i sig att använda din DC som DNS-server, eller så får du manuellt konfigurera dina klienter till att använda DC:n.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...