Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har en Dell Inspiron 9300, och är inte nöjd med skärmen


martah

Rekommendera Poster

eller nåt!? Jag har på högsta upplösningen och tycker att alla ikoner och all text för den delen blir väldigt litet. Det är en wide screen-skärm på 17". Vilken upplösning bör jag ha?

 

Det är också väldigt ljus bild, jag kan inte se skillnad mellan lästa och olästa mail på Hotmail (de är ju olika i färgen men det syns inte på min skärm) Vad gör jag åt det?

 

Sedan så tycker jag inte att bilderna jag ser på Internet, t.ex. Aftonbladets bilder, inte är så klara som på den stationära datorn. De blir liksom kantiga i konturen också. Kan tillägga att bilder som jag scannat in och sparat på datorn är det jättebra kvalitet på.

Kan jag göra någon inställning för att det ska bli bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du installerat drivisarna för skärmen?

Finns kanske på CD:n som följde med skärmen eller på tillverkarens hemsida.

 

Kan hjälpa i många fall, då OS:et vet hur det ska hantera skärmen.

 

Min egen TFT såg ut som ett papper där tonern håller på att slut i kopieringsapparaten innan jag installerade ovanstående.

 

Upplösning och rekommenderad sådan står säkert också i manualen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ringt supporten och fick veta att jag bör ha högsta upplösningen, 1900x1200 nånting, för att det ska bli skarpa bilder och mer svärta i text osv. Följden blir ju då att allt blir väldigt litet. När ja t.ex är inne på Aftonbladet på Internet, så fyller hela deras sida bara en dryg tredjedel av min skärm. Föe att inte tala om hitta.se, det blir bara som en liten blip i mitten. Han på supporten menade att många vill ha det litet och är nöjda så. Jag tycker det är hemskt! Storleken har visst betydelse!!!!!!!!!! Jag vill inte ha datorn om det ska vara så här. Ni som är van vid bärbart, ska det vara så litet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta webläsare kan man ändra storleken på texten (funkar ibland i Explorer, funkar alltid i Firefox) och i Opera kan man "zooma" hela websidan (både text och bilder).

 

För min egen del så skaffade jag 1600x1200 punkter på 15" för att jag verkligen ville ha det. Storleken har som sagt betydelse - för mig var det åt andra hållet, jag vill helt enkelt få plats med så mycket som möjligt samtidigt.

 

Och visst har Dell rätt när de säger att man ska köra på maximala upplösningen. Det är inget unikt för Dell, det gäller alla laptops och andra lcd-skärmar.

 

[inlägget ändrat 2005-11-25 13:32:57 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan du se om det blir bättre om du ändrar i Bildskärmsegenskaper - Inställningar - Avancerat - Allmänt - DPI-inställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då att jag skulle ändra storleken på texten i IE? Jag har hållit nere ctrl och scrollat med musen men då blir ju inte all text större utan bara vissa bitar och man blir yr i skallen. Har du något annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menyn visa->textstorlek.

 

Aj, det är visst samma funktion :)

 

Som sagt, det funkar mindre bra i IE. Firefox är duktigare på att skala om texter. Opera skalar om hela sidor så man får väl välja det man tycker bäst om.

 

Men testa det som Cecilia skrev om!

 

[inlägget ändrat 2005-11-25 14:36:14 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...